שתף קטע נבחר

זה גדול עליו // רון בן ישי על המפכ"ל המיועד

גל הירש הצטיין במבצעים מיוחדים, אולם לא הוכיח את עצמו כמפקד ומנהל מסגרות גדולות. מי שהתקשה לעמוד בביקורת שהוטחה בו אחרי מלחמת לבנון השנייה ("כשל פיקודי ומקצועי מהותי ועמוק") יתקשה להגן על השוטרים שמותקפים מכל כיוון

"גל הירש לא היה הבחירה הראשונה שלי מבין האלופים ותתי האלופים במיל' כמפכ"ל משטרת ישראל", אמר לי הערב (יום ג') בכיר מאוד במערכת הביטחון. האיש ביקש שניתן צ'אנס לגל הירש אחרי שכבר נבחר כמיועד לתפקיד. אבל לדעתו צריך היה למנות מפכ"ל למשטרה מבין הניצבים בעלי הניסיון שהיו מועמדים לתפקיד ולא להצניח מצה"ל קצין במילואים, ועוד כזה שתפקודו הצבאי שנוי במחלוקת.

 

 (צילום: צביקה טישלר) (צילום: צביקה טישלר)
(צילום: צביקה טישלר)

אני מכיר את גל הירש שנים רבות. כבוגר הפנימייה הצבאית בחיפה כמוני יצא לנו להיפגש לא מעט וגם שמעתי עליו מבני מחזורו כמעט אך ורק תשבחות. "הוא קצת ילדותי", אמרו לי עליו כשכבר הירש היה קצין בכיר, "אבל הוא אדם מבריק, ראש פתוח ויצירתי והוא פוטנציאל לרמטכ"ל". כך אמרו אנשים שישנו איתו באותו חדר ואכלו ליד אותו שולחן בחדר האוכל המיתולוגי של הפנימייה.

 

ואמנם, בשירותו הצבאי גל הירש הלך מהצלחה להצלחה. ראיתי אותו כקצין אג"מ של פיקוד מרכז בימים הקשים של האינתיפאדה השנייה, מתפקד בעת הפרות סדר המוניות ובעת כניסת כוחות צה"ל למחנות פליטים. הוא היה קר רוח, שקול וידע מה הוא עושה ולמה. כך היה גם בעת פיקוד על יחידה מיוחדת ומבצעים מיוחדים.

הירש. הגלגל התהפך במלחמת לבנון השנייה (צילום: אפי שריר) (צילום: אפי שריר)
הירש. הגלגל התהפך במלחמת לבנון השנייה(צילום: אפי שריר)

אולם במלחמת לבנון השנייה התהפך הגלגל. כמפקד צעיר של אוגדת הגליל, נתפס כאחראי לאירוע שפתח את הקרבות - חטיפת לוחמי המילואים גולדווסר ורגב ז"ל. אחרי המלחמה קבעה ועדת חקירה בראשות אלוף במיל' דורון אלמוג שהירש אחראי לכמה מהמחדלים שאיפשרו לחיזבאללה לבצע את זממם במארב בגבול לבנון. לנוכח מה שהוגדר "כשל פיקודי, מקצועי, מהותי ועמוק" החליט אלמוג שהירש לא ימשיך בתפקידי פיקוד ולא יקודם בצה"ל, ומסקנותיו אומצו.

 

בזמן המלחמה, באחד הימים יצא הירש לתקשורת והודיע "בינת ג'ביל בידינו" - בזמן שהדברים בשטח היו רחוקים מלהיות כאלה. הוא טוען שעשה כל מה שעשה צריך כדי למנוע את חטיפת רגב וגולדווסר ואף ערך את הכוחות באופן שאפשר יהיה לסכל במהירות חטיפה כזאת וכי אלוף אלמוג הוציא מסקנות חפוזות ולא נכונות. בעניין כיבוש בינת ג'ביל טען שלא הובן כהלכה וכי לא אמר מה שמיוחס לו.

 

השופט אליהו וינוגרד שעמד בראש הוועדה שחקרה את אירועי מלחמת לבנון השנייה הצדיק במידה מסוימת באחרונה את הירש וטען שנשפט לחומרה לא בצדק ולכן נאלץ לקטוע את שירותו הצבאי. הודעה זו באה בזמן להירש שלא חדל להילחם מאז לטיהור שמו. בין לבין גל הירש עסק בייעוץ וסחר ביטחוני עם גאורגיה ומונה לתפקיד בכיר במילואים בפיקוד העומק. הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ מעריך את כישוריו של גל הירש בתחום המבצעים המיוחדים בעומק שטח האויב וגם כנראה רצה לפצות אותו על הפגיעה החמורה בתדמיתו של גל בעיני עצמו ובציבור.

 

אולם למעשה די ברור שלכישוריו הצבאיים של גל הירש אין שום השפעה על כשירותו והתאמתו לתפקיד מפכ"ל המשטרה. גל הירש הוא איש מבצעים מיוחדים והוא מצטיין בדברים האלו. אולם הוא לא הוכיח

את עצמו כמפקד ומנהל של מסגרות גדולות. משטרת ישראל היא גוף אזרחי סבוך מבחינה אנושית והמטלות שהוא צריך לבצע לפי רוב שונות לחלוטין מהמטלות של גוף צבאי.

 

הירש יצטרך לא רק ללמוד מן היסוד את תפקידי המשטרה ותפקודה, אלא באותה שעה גם יצטרך ללמוד לנהל גוף לא צבאי שפרוס על פני כל הארץ, פעיל בתחומים החל מהברחת סמים בגבולות וכלה בשיטור קהילתי בשכונות עוני. חסר לו ניסיון, וגם אישיותו - ספק אם היא בשלה לעמוד בראש גוף שסופג כל העת מטחי ביקורת מכל הכיוונים והצדדים. הוא אמור לא להתכופף גם כאשר הפוליטיקאים הופכים אותו למטרת-דמות, או גרוע מזה - כשהם מנסים להלך עליו אימים.

 

הירש, שהתקשה לעמוד בביקורת שהוטחה בו אחרי מלחמת לבנון השנייה, יתקשה להגן על המשטרה והשוטרים שמתנפלים עליהם בציבור, בתקשורת והפוליטיקאים בצדק או שלא בצדק. לזכותו של הירש עומדת יכולתו לתקשר עם אנשים ולשכנע אותם, הוא אמן בזה וזה יעזור לו בוודאי. אבל יש לו נטייה להתפלסף ולחפש פתרונות יצירתיים ולא שגרתיים במקום שבו נחוצה עבודה מקצועית לפי כללים ברורים ובהתאם לדרישות החוק. הוא היה בין אלה שהרבו להשתמש בצה"ל במונחים עמומים ולכן היו מבין פקודיו שטענו שלא תמיד הבינו אותו. במשטרה יהיה לו קשה עוד יותר.

 

אין ספק שמפכ"ל משורות משטרת ישראל היה במקרה הזה מתאים יותר לתפקיד מגל הירש, אבל אחרי שנבחר צריך לאחל לו הצלחה ולהתפלל בשבילו ובשבילנו שהוא יפתיע לטובה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים