נתוני קופות החולים

תושבי גוש דן - צרכני הריטלין הגבוהים ביותר

נתונים שמתפרסמים חושפים לראשונה עלייה של עשרות אחוזים במספר המרשמים לריטלין שהונפקו בקופות החולים, וכן את היקף צריכת התרופה בקרב תושבי בני ברק ואלעד (בריאות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

נתונים של קופות החולים 'כללית' ו'מכבי' שנחשפים כעת מגלים, כי חל זינוק של עשרות אחוזים בצריכת ריטלין, התרופה לבעיות ריכוז, וכי בישראל ניתנים מיליון מרשמים לריטלין מדי שנה.

המידע שהתקבל לפי דרישת התנועה לחופש המידע מקופות החולים כללית ומכבי, בהן מבוטחים רוב תושבי ישראל, חושף את היקף הצריכה העצום.

על פי נתוני כללית חלה עלייה של 30 אחוזים במרשמים לריטלין ב-4 השנים האחרונות, ועל פי נתוני מכבי חלה עלייה של כ-23 אחוזים. כמו כן, מתברר כי בקרב נשים העלייה חדה יותר מאשר בקרב הגברים, אך עדיין יותר גברים צורכים תרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז מאשר נשים.

על פי הנתונים של קופת חולים מכבי הזינוק הגדול ביותר בנטילת התרופה בקרב מבוטחי הקופה הוא דווקא במחוז מרכז הכולל את בני ברק, אלעד, תל אביב ועוד עם עלייה של כ-28 אחוזים, ובמקום השני נמצא מחוז דרום עם עלייה של 26.5 אחוזים וחצי. "מחוז הריטלין", לפי שירותי בריאות כללית, הוא מחוז דן (גבעתיים, ראש העין, פתח תקווה, אריאל ועוד) שם נרשמה העלייה הגדולה ביותר (46 אחוזים), אחר כך ניצב מחוז הדרום הכולל את אשקלון, דימונה, באר שבע ועוד (עם עלייה של כ-42 אחוזים).

לדברי עו"ד אור סדן, היועץ המשפטי של התנועה לחופש המידע, המצוטטים ב'ידיעות אחרונות' בו התפרסמו הנתונים, "המידע שמתפרסם עתה עוסק בשימוש בתרופה שמעוררת הדים רבים בשנים האחרונות, וטוב שדיון שנוגע לכך ייעשה על בסיס נתונים מהימנים. המידע שהגיע מקופות החולים כללית ומכבי מאפשר ללמוד על היקף השימוש בתרופה, ומובן כי לקראת שנת הלימודים הוא מעורר עניין רב. לשמחתנו קופות החולים מסרו את המידע באופן מפורט הכולל גם חלוקה לפי גיל, מין ואזור מגורים".

"לצערנו, בניגוד להוראות החוק הברורות, קופות החולים מאוחדת ולאומית טרם השיבו לבקשה. נמשיך להיאבק על זכותו של הציבור לקבל את המידע".

כידוע, ריטלין היא תרופה ממריצה של מערכת העצבים, המסייעת בטיפול באנשים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. כדי לקבל מרשם יש לעבור אבחון, ובהמשך לחדש את המרשם אצל רופא המשפחה.

לתרופה ישנן לעתים קרובות גם תופעות לוואי הכוללות נדודי שינה, כאבי ראש, רעד, עצבנות וירידה בתיאבון. גם בשל כך, השימוש ההולך ומתרחב בגלולה מתנהל בצל ויכוח ציבורי בשאלת נחיצותה, בעיקר עבור ילדים. המתנגדים לה טוענים שהיא - כמו חומרים ממריצים אחרים - עלולה להוביל לתלות ולהתמכרות אליה.

מהצד השני ישנם את התומכים הרבים בנטילת ריטלין, הסבורים שהיא בכל זאת כדאית מאחר וזהו הפתרון היעיל והמוכח ביותר לבעיות קשב וריכוז. במשך שנים היה מקובל גם בקרב הציבור הרחב וגם בקרב הקהילה המדעית שהפרעת קשב וריכוז היא תופעה נוירולוגית-תורשתית המאפיינת בנים וגברים בעיקר, אך בשנים האחרונות מחקרים רבים גילו שגם נשים סובלות באותה מידה מהתופעה, ולכן יש זינוק משמעותי במספר המרשמים לנשים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר