הרבה בכורה קצת להיטים

סיכום שנת תשע"ז במוזיקה היהודית-מקורית

מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר מסכם את שנת תשע"ז במוזיקה היהודית מקורית, מי זמר השנה שלו? מי זוכה בתואר אלבום השנה ומי בתואר תגלית השנה? כל הקטגוריות (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יוטיוב, שאטרסטוק)

שנת תשע"ז במוזיקה היהודית מקורית תהיה בשבילי שנת אלבומי הבכורה הרבה אלבומים בכורה חלקם טובים חלקם טובים יותר. אני עורך סיכומי שנה מוזיקליים כבר לפחות 8 שנים ואינני זוכר שנה בה היה כל כך קשה לי להחליט מי המועמדים אפילו לקטגוריות השונות.

אם אני יכול להצביע על משהו בולט מבחינת המגמה בשנה האחרונה, הטשטוש בין המוזיקה החסידית הוותיקה אך הפחות מתוחכמת ומורכבת לבין המוזיקה היהודית המקורית שחדרה בשנים האחרונות יותר ויותר גם לציבורים שבעבר לא נחשפו למוזיקה שכזו. כך מצא את עצמו מרדכי בן דוד שר באלבומו של אהרן רזאל שיר חסידי להפליא וישי ריבו וזמרים נוספים התארחו באופן קבוע לצדו של אברהם פריד בהופעותיו, אותו פריד שהוציא השנה לראשונה אלבום שכולו בעברית.

עד כמה הז'אנרים מתקרבים? קשה לומר אבל בהחלט מבחינת כמות ההשמעות בטח ביוטיוב המוזיקה היהודית מקורית גוברת ברוב גדול על פני המוזיקה החסידית וכבר מזמן שהיא אינה ה"אלטרנטיבית".

אלבום השנה:

אלבום השנה שלי אחרי התלבטויות והתחבטויות קשות הוא אלבומו השלישי של הזמר והיוצר יונתן רזאל - "פותח לב". ליונתן רזאל היו להיטים גדולים הרבה יותר כאלו שכבשו את כל מצעדי השירים הדתיים והחילוניים כאחד אבל באלבומו השלישי מצליח יונתן רזאל לצאת מתוך המקום העצוב והנוגה בו היה נדמה שהוא גר באופן קבוע. האלבום החדש מלודי ושליו יותר מחד אך גם משפריץ שמחה וחיוך שכמעט ולא ראינו אצלו בעבר.

האלבום אותו כתב והלחין רזאל כרגיל הופק מוזיקלית הפעם בחלק מהשירים בשיתוף עם המתופף אלון יופה (בעלה של הזמרת דינדין אביב). השילוב בין רזאל ליופה יצר אלבום מלהיב לצד העיבודים הייחודיים והתזמור אנו רגילים לשמוע באלבומיו של היוצר המצוין הזה.

רזאל גם שילב לראשונה כלים מזרחיים בכמה מהשירים מה שהעניק לשירים גוון נוסף מיוחד ומעניין.

מומלץ להאזין ל"כתר" פיוט מזרחי שזוכה ללחן ועיבוד מקפיצים במיוחד בשילוב כלים מזרחיים לעילא ולעילא ונשמה שלפתע גורמת לקולו של יונתן להישמע לכמה צלילים כמו קולו של אחיו הקטן ובעל הנשמה הגדולה אהרן רזאל ולתהות האם לא מדובר בדואט של האחים האהובים.

אם אתם בקטע של להתרגש רוצו על השיר "שובה" המצוין בעל הלחן המלודי וחודר הלבבות ועל שיר הנושא המצוין שפותח את האלבום.

הגיע לגמר: אולי זה ייראה מוזר לכמה מכם, אבל אלבומו השלישי של רונן שטרן "עתיד לבן" הוא אחד המועמדים הבולטים, למה מוזר? כי שטרן יוצר מוזיקה כבדה, מורכבת, לא מתחנפת, כזו שלא תשמעו בשום מקום חוץ מהאלבום של שטרן עצמו...

באלבום החדש שטרן נתן דרור ליצירתיות שלו ולנטיות למוזיקה ערבית ויצר תוצאה מרהיבה לאוזן שמשלבת בין רוק סימופלים ואום כולתום כל אלו על רקע קולו השברירי קמעא של שטרן והלחנים המתפתלים ביופי ייחודי שלא רבים יודעים ליצור כמוהו.

זמר השנה:

שוב לאחר התלבטויות בחרתי באח השני כזמר השנה, אהרן רזאל הוציא השנה את אלבומו העשירי – "עד אמצא מקום" אלבום שמוקדש כולו לאהבת התורה וכפי שיש שמכנים אותו "קבעתי 2". האלבום ששילב הפעם מפיקים מוזיקלים שונים מראה שוב את אהרן רזאל במלוא תפארתו עם יכולת התחדשות שלא נגמרת גם אחרי כל כך הרבה שירים, לחנים ושנים.

אהרן רזאל הוא אחד מוותיקי הז'אנר שממשיך ליצור ולפעול ללא לאות מה שהופך אותו לאחד היוצרים החשובים במוזיקה היהודית. רזאל שבר השנה גם מחיצות נוספות כשאירח כאמור באלבומו את הזמר מרדכי בן דוד לדואט מקסים בהברה אשכנזית, ההברה בה בדרך כלל מושרית המוזיקה החסידית. השיר זכה להשמעות רבות בתחנות הרדיו החרדיות.

לצד אלו המשיך אהרן רזאל להופיע גם השנה בכל רחבי הארץ כשהוא מרגש עשרות אלפים בשירתו ושיריו.

מי שמחפש להתרגש במיוחד מוזמן להאזין לשיר "ספר תורה" מתוך אלבומו האחרון שיר מרגש עד דמעות אותו כתבה דודתו החולה של אהרן רזאל לבנה לפני שנפטרה.

הגיע לגמר: אביתר בנאי, הגשר בין ישראל החילונית לחרדית הוציא אלבום חדש "לשונות של אור" אלבום מורכב מחד אך כזה שנותן תחושה שסוף סוף בנאי "פותח את המבערים" ולא מסתפק בשירה מנומנמת שאפיינה אותו בעבר.

האלבום החדש משקף את המקום בו נמצא בנאי - לא חילוני גם לא חרדי כזה שהחילוני ימצא בו דת והחרדי יתהה האם מדובר באלבום שבכלל מיועד גם אליו. לא בטוח שיש לי את התשובה לכך ולכן הוא לא זמר השנה שלי למרות ההשמעות והופעות הרבות והיותו אחד הזמרים האהובים בישראל כולה.

תגלית השנה:

"עקיבא" הלא הוא עקיבא תורג'מן הוציא השנה את אלבום הבכורה שלו "עולמות, בהפקתו של ניר מימון. האלבום חושף זמר רגיש מחד אך בעל עוצמות מאידך. הלחנים והכתיבה של עקיבא שורטים ובועטים עם רוק סוער מחד, אך גם עם שירים שיגרמו לכם להחסיר פעימה.

ב"קרוסלה" הוא ייקח אתכם לסיבוב של החיים ב"לב של אבן" הוא ייגרום לכם לצרוח יחד איתו "אני לא רוצה לב של אבן" ו"ברננו צדיקים" הוא יגרום לכם לחוש שמעולם לא הכרתם את הלחן הכל כך מוכר הזה וייכנס לכם לראש בצורה שרק טיפול פסיכולוגי יצליח לשחרר...

עד השנה היה עקיבא סולן להקת החתונות של כרמי וזמר הגייד של סדרת צמאה המפוארת אך בהחלט ניכר היה שקדמת הבמה יפה לו ומדובר באלבום מצוין במיוחד של זמר ענק, שאני בטוח (ומקווה מאד) שנשמע ממנו עוד רבות.

הגיעו לגמר: משה נריה כורסיה, גם הוא אחראי לאחד מאלבומי הבכורה היותר טובים שנראו פה בשנים האחרונות. הסיבה היחידה שהוא לא במקום הראשון רק כי הוא עוד לא הספיק להופיע כל כך הרבה. האלבום "יותר מידי" בהפקתו המעולה במיוחד של ראובן חיון מספק לא מעט להיטים מצוינים בהם קורסיה משמיע את קולו ואת יכולות הכתיבה המשובחות שלו.

מועמד נוסף הוא עידן דוד (מוצפי) שהוציא השנה את אלבום הבכורה המצוין שלו "אחד". האלבום בהפקתו של נועם עקרבי מציג שירים מעולים שכתב עידן דוד שזוכים לעיבוד עם גוון אקוסטי רגוע ומרגש. עידן דוד הוא סינגר סונגרייטר מצוין שמביע את שיריו וגם מנגן בהם בגיטרה בצורה נוגעת שמרגישה הכי נכון לשיר ולמילים.

מועמד שלישי הוא אייל כהן המרגש בוגר תכנית הריאליטי "דה וויס", כהן הוציא השנה את אלבום הבכורה המשובח שלו בהפקתו של יהוא ירון – "אל תילחם בזמן". האלבום חושף אמן רגיש ומרגש במיוחד. כהן הוא זמר מצוין ושיריו נוגעים בלב המאזין. אישיותו הנעימה במיוחד של כהן מצליחה להאיר גם מתוך שירי האלבום והוא בהחלט אחד האלבומים שאזכור מהשנה הזו.

אלבום הקאברים של השנה

צמד המוזיקאים עידו פורטל ורועי אמיר הוציאו השנה את אלבום הפיוטים שלהם "אלול" בו הם מבצעים פיוטים מוכרים לצד גרסאות המשלבות בין הלחן המסורתי ללחן של הצמד. העיבודים הייחודיים של האלבום לוקחים את הפיוטים המוכרים למקום אחר לחלוטין, ובזווית הטובה של ההגדרה.

הגרוב של פורטל ואמיר משלב בין מזרח למערב בצורה מעניינת וכיפית וקולו הגבוה והעדין של פורטל מרים את הביצועים למעלה למעלה. כך הופך "י-ה שמע אביונך" לגרסת רוקנרול מדליקה וכיפית ו"הנני העני ממעש" האשכנזי לשיר עוצר לבבות. העיבודים המוקפדים והסאונד המשובח הופכים את האלבום "אלול" לאחד מהאלבומים הכיפים שהאזנתי להם השנה.

כולי תקווה שנראה מהצמד האלה חומרים דומים גם בהמשך, כאלה שלא נצטרך להמתין להם ארבע שנים מאז הסינגל הראשון.

הגיע לגמר: "צמאה 3" האלבום מתוך פרויקט שירי חב"ד של נאור כרמי משלב כמה ביצועים מעולים במיוחד של זמרים מוכרים ללחנים הוותיקים. האלבום מצוין וכמה מהביצועים בו לוקחים את השירים למקומות אחרים לחלוטין מאלו שבהם הם בוצעו עד היום. כרמי מצליח להביא מידי אלבום אסופת שמות מרשימה במיוחד עם אמנים מהשורה הראשונה במוזיקה היהודית כשצמאה 3 הוא מאגד את אביתר בנאי, חנן בן ארי, ישי ריבו, יונתן רזאל, אברהם פריד ועמיר בניון ועוד.

שימו לב:

זמר: בפינת השימו לב אני רוצה להצביע על ההתקדמות הגדולה שעשה השנה הזמר והיוצר איציק דדיה, כן זה מהפופ הים תיכוני הרדוד. אז זהו, לשעבר, דדיה שינה לחלוטין את סגנון היצירה שלו והוא כותב מלחין ומעבד לעצמו את שיריו. בינתיים יצאו שני סינגלים מתוך האלבום המתקרב ונראה כי התוצאה בהחלט תהיה כזו שאשמח להאזין לה.

אלבום: 'דבר איתי באדמית' של היוצר הוותיק והמוערך יוני גנוט בהפקתו של שמוליק דניאל הוא אלבום כיפי להאזנה, גם אם הוא לא מהאלבומים היותר בולטים של השנה. גנוט משלב בין שירים אותם כתב בעצמו לשירי משוררים דוגמת מאיר אריאל והרב קוק ועושה בהם "שמייח" מהנה.

קליפ: אם הצלחתם לפספס את "ויקיפדיה " של חנן בן ארי רוצו מהר להשלים פערים. אחד הקליפים היותר גאוניים שנראו במוזיקה היהודית. חנן בן ארי מוכיח שוב שהוא אחד היוצרים היותר מוכשרים שיש לנו פה. מחכים כבר לאלבום השני.

ואי אפשר בלי להזכיר את מאיר בנאי ז"ל שנפטר השנה לאחר מחלה קשה והותיר אותנו עם געגועים ליצירתו המעולה והמרגשת במיוחד עם אלבומו "שמע קולי" שרבים משיריו מתאימים לימים אלו של הימים הנוראים.

לא נותר לי אלא לאחל לנו ששנת תשע"ח תייצר לנו מוזיקה איכותית, מרגשת ונוגעת כזו שתרים אותנו בזמנים הקשים ותאיר לנו כל חושך אפשרי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר