באמצעות האנטי וירוס

דיווחים: ישראל התריעה בפני האמריקאים על פריצה רוסית

על פי הדיווחים ב'ניו יורק טיימס', הייתה זו ישראל שזיהתה לראשונה והתריעה על השימוש שעושים הרוסים בתוכנת האנטי וירוס הרוסית 'קספרסקי' שאפשרה להם לפרוץ למיליוני מחשבים (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

קציני מודיעין ישראלים זיהו בזמן אמת האקרים מטעם ממשלת רוסיה שחיפשו במחשבים ברחבי העולם את שמות הקוד של תוכניות המודיעין האמריקניות זאת באמצעות האנטי וירוס הרוסי הפופולרי - קספרסקי. כך דיווח הלילה (ד') ה"ניו יורק טיימס". על פי הדיווח, ישראל היא זו שהתריעה בפני ארצות הברית על פעילות ההאקרים הרוסים.

כאמור, מה שאיפשר להאקרים הרוסים, ש"נתפסו על חם" לפני כשנתיים, חיפוש כה רחב היקף וגלובאלי היה כלי החיפוש המאולתר שלה - תוכנת אנטי וירוס שפיתחה חברת אבטחת המידע הרוסית "קספרסקי", ואשר משמשת כ-400 מיליון בני אדם ברחבי העולם, בהם גם גורמים רשמיים בעשרות סוכנויות ממשלתיות בארצות הברית.

על פי הדיווח, הישראלים שפרצו אף הם לרשת של "קספרסקי" התריעו בפני ארה"ב על הפריצה הרוסית רחבת ההיקף, אשר לא הייתה ידועה קודם לכן. עוד דווח כי ההתרעה הישראלית הובילה להחלטה בחודש שעבר להורות על הסרת התוכנה של "קספרסקי" מכל מחשבי הממשלה. מה שמעלה את השאלה מדוע לקח זמן רב כל כך להגיע להחלטה כזו לאחר התגלית של המודיעין.

כמה אנשים שמעורים בנושא סיפרו כי במסגרת מבצע הסייבר הרוסי, נגנבו מסמכים מסווגים מעובד של הסוכנות לביטחון לאומי (NSA), אשר אחסן את המסמכים באופו לא אחראי על מחשבו הביתי - שעליו הייתה מותקנת תוכנת האנטי וירוס של "קספרסקי". עדיין לא ידוע איזה מידע אמריקני מסווג נוסף הצליחו ההאקרים הרוסים לדלות לאחר שהפכו את תוכנת "קספרסקי" למעין "גוגל" לחיפוש מידע רגיש.

כמו רוב תוכנות האבטחה, המוצרים של מעבדות "קספרסקי" דורשים גישה לכל המידע שמאוחסן במחשב כדי להגן עליו מפני וירוסים וסכנות אחרות. תוכנת האנטי וירוס הפופולארית סורקת אחר סימנים לתוכנות זדוניות, ואז מסירה או מנטרלת אותן ושולחת דו"ח בנושא לשרתי "קספרסקי" - הסריקה המחזורית הזו היוותה כלי מושלם עבור המודיעין הרוסי שאותו הוא ניצל כדי לסקור את תוכן המחשבים ולדלות מהם את המידע שבו הם מצאו עניין.

ה"ניו יורק טיימס" הסתמך בדיווח על גורמים רשמיים בממשל בהווה ובעבר, אשר ביקשו להישאר בעילום שם בשל כללי הסיווג הביטחוני. ה-NSA והבית הלבן סירבו להגיב לדיווח. עוד דווח ב"ניו יורק טיימס" כי שגרירות ישראל בוושינגטון סירבה גם היא להגיב לדיווח, וכי את תגובת שגרירות רוסיה לא ניתן היה להשיג.

הפריצה, לכאורה, של ההאקרים הרוסים למחשבו של עובד ה-NSA נחשפה בשבוע שעבר ב"וול סטריט ג'ורנל". על פי הדיווח, רוסיה גנבה באמצעות הפריצה מידע קריטי הנוגע לשיטות הפעולה של יחידות סייבר אמריקניות. עם זאת, המידע ולפיו ישראל עלתה על פעילות ההאקרים בזמן אמת והתריעה עליה בפני ארה"ב נחשף רק הלילה בדיווח של הניו יורק טיימס.

עבור קספרסקי מדובר במכה של ממש. מדובר בחברת אבטחת מידע בעלת שם עולמי המגלגלת מיליארדים. מומחים מעריכים שזו אחת מפרצות האבטחה הגדולות ביותר שהתגלו בשנים האחרונות ומציאתה יכולה לגרום לחברה לנזק כבד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר