28 דונם, 72 כוכים

צפו: כך שופץ "גן הסנהדרין" בירושלים

בסוף השבוע נחנך בירושלים "גן הסנהדרין" ובו 28 דונמים של פנאי, בילוי ונכסי מורשת, לטובת תושבי השכונות החרדיות. בלב הגן ניצבים 'קברי הסנהדרין' צפו בתהליך השיפוץ (בארץ)

(צילום תמונה: אדר' מאיה עובדיה, רשות העתיקות; צילום וידאו: EYECON  באדיבות רשות העתיקות.)

בסוף השבוע נחנך בירושלים גן סנהדרין, פארק רובעי בשטח של כ-28 דונמים. גן הסנהדרין, כמו גם שכונת סנהדריה שבה הוא נטוע, נוסד מסביב למערכות הקבורה המפוארות בו, אשר כולן יהודיות מימי הבית השני.

חלק ממערכות אלה מפוארות במיוחד, הן בעלות חצרות רחבות ידיים וחזיתות מעוטרות. עיטורים אלה, הם בין הדוגמאות המפוארות הקיימות מהאומנות היהודית מימי הבית השני. המרכזית מבין המערכות, ואולי גם המפוארת שבהן, כוללת 70 כוכים - כמספר חברי הסנהדרין. עניין זה, הוא שהביא לכך שהמערה מכונה בשם "קברי הסנהדרין", כינוי שבסופו של דבר דבק בשכונה שנבנתה מסביב ובפארק עצמו בו מצויים הקברים.

כחלק מפיתוח הפארק, עברו בשנה האחרונה "קברי הסנהדרין" שיקום ושימור בידי מנהל השימור של רשות העתיקות. בין השאר, עברו חזיתות המערות והחללים החצובים בסלע תהליכי שימור מתקדמים של ניקוי מכני, הסרת כתמי פיח וגרפיטי, ייצוב וניקוי האבן והדגשת העיטורים לשם שמירתם לעוד שנים רבות. במקום בוצע גם תכנון אשר משלב את הממצאים הארכיאולוגים בחוויית הבילוי ובמסלולי הביקור בגן הציבורי המתחדש, לרווחת התושבים והציבור הרחב.

ד"ר יובל ברוך, ארכיאולוג מרחב ירושלים סיפר כי "גן הסנהדרין מקבל כעת את הכבוד הראוי לו כאתר בעל ערך ארכיאולוגי והסטורי ראשון במעלה, הדומה בחשיבותו לגנים לאומיים מתק' בית שני, דוגמת בית שערים.

"חשיבות הגן באה לידי ביטוי כבר לאחר מלחמת השחרור, אז היה מהפארקים מהראשונים שנבנו בירושלים לאחר המלחמה. עד למלחמת ששת הימים, היווה גן הסנהדרין את אחד ממוקדי התיירות והביקור המרכזיים בעיר. תמונת החזית המרשימה של מערכת הקברים היהודית שבו אף הופיעה על גבי שטר חצי הלירה של השנים ההן. במהלך השנים, האתר והמערות שבו סבלו מהזנחה וחלקם אף הושחת.

"לפני כעשור רשות העתיקות יזמה, ביחד עם שותפיה בעיריית ירושלים ובהרל"י, את שיקום המערות ושימורן. רשות העתיקות מקווה כי כתוצאה מפעולה זו, שנעשתה על ידי צוות משמרים מקצועי מטעמה, יתאפשר כעת לתושבי השכונה ולמבקרים בגן ליהנות משכיות חמד אלה, ודרך הביקור במקום ללמוד ולהכיר את שרידי עברה המפוארים של העיר".

יצוין כי הגן פותח על ידי הרשות לפיתוח ירושלים, משרד ירושלים ומורשת ועיריית ירושלים באמצעות חברת מוריה ורשות העתיקות.

הגן פותח על ידי הרשות לפיתוח ירושלים, משרד ירושלים ומורשת ועיריית ירושלים באמצעות חברת מוריה ורשות העתיקות, .

טקס חנוכת הפארק (צילום: ששון תירם)
גן הסנהדרין (צילום: יולי שוורץ, באדיבות רשות העתיקות)
גן הסנהדרין (צילום: יולי שוורץ, באדיבות רשות העתיקות)
גן הסנהדרין (צילום: יולי שוורץ, באדיבות רשות העתיקות)
חזית מערכת הקבורה המפוארת אחרי עבודות השימור (צילום: אדר' מאיה עובדיה, רשות העתיקות)
מערכת הקבורה העתיקה והמפוארת בגן הסנהדרין התנוססה על שטר חצי הלירה הישראלית (בנק ישראל)
כוכי קבורה בגן הסנהדרין (צילום: יולי שוורץ באדיבות רשות העתיקות)
קברי הסנהדרין (צילום: יולי שוורץ באדיבות רשות העתיקות)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר