ליל שישי בכיכר

אלט נוי שטעטאל'ע: צ'ולנט משובח באווירה של עיירה חסידית

"אלט נוי שטעטאל'ע" הוא בית אוכל יהודי שפתוח לקהל הרחב רק בליל שישי ומציע חוויה של שולחן שבת חסידי - ביום חמישי. אז מה תקבלו שם וכמה יעלה התענוג? יצאנו לבדוק (אוכל)

שולחן שבת חסידי - ביום חמישי (צילום: כיכר השבת, מוזיקה: יוסף משה כהנא / 'מזרח טיש')

בכל ימות השבוע, משמש המקום של "אלט נוי שטעטאל'ע" כאולם לאירועים, אך ביום חמישי בערב, המקום מוקדש לליל שישי, אוכל יהודי וגולת הכותרת - הצ'ולנט של ר' משה קרקובסקי, הבעלים.

בשל העובדה שנערכים אירועים במקום, החלל גדול ומרווח ונעים לשבת בו גם כשהוא מלא באנשים. בעל הבית והצוות מעניקים לנו שירות אדיב ומהיר, ונראה שמרבית האנשים שפוקדים את המקום עושים זאת באופן קבוע. ההזמנות מתבצעות ללא היסוסים מול תפריט - לאף אחד אין ספק מה מגישים כאן.

אמנם הגענו בשביל הצ'ולנט, אך המקום מציע חוויה של שולחן שבת חסידי אותנטי ולא יכולנו לוותר עליה. בתחילה, הוגשו לנו קרקרים לצד מגוון סלטים מהמעדנייה שפועלת במקום; ארבעס רכים כמו חמאה, כבד קצוץ שעשוי במקום, סלט עגבניות חריף-מתוק, שלושה סוגים של הערינג - הערינג בחרדל, הערינג פיקנטי וסלט הערניג עם פלפלים. מתאבנים ראויים שעושים חשק להמשיך - אז המשכנו לצלחת של געפילטע פיש וסלמון קר, שניהם עשויים בסגנון אמריקאי. כלומר, מתוקים כמו שבארה"ב כל כך אוהבים. אכלנו אותם עם מיני חלות חצי-מתוקות שמתאימות בדיוק לגודל המנות.

אמרו שולחן שבת מלא - וקיימו. בשלב הבא הוגשו לנו פרוסות קורנביף לצד יאפצ'ק - קוגל בשר (בהשגחה פרטית בשבוע שעבר עלה מתכון נהדר ליאפצ'ק ששווה לנסות). אם אתם קצרים בזמן, כדאי שתחליטו מראש - קורנביף ויאפצ'ק או מנת צ'ולנט הגונה. בשבת, הזמירות ודברי התורה נותנים מרווח נשימה לעיכול, אך כשיוצאים לאכול בחוץ, חשוב לזכור שמדובר בשלוש מנות שיכולות להיות עיקריות בפני עצמן, מה שצריך להיות שיקול שאין להתעלם ממנו לפני שמזמינים את המנות.

ר' מוישה, מה עם הצ'ולנט? אנחנו לא מספיקות לתהות, וכבר נוחתת על שולחננו צלחת מהבילה ונדיבה עם נתחים של בשר, מח עצם, תפוחי אדמה, גריסים ושעועית. כל מה שנותר לנו היה להתפלל שזה טעים כמו שזה נראה.

והצלחת לא אכזבה. היו שם נתחים של בשר מס' 8 שבושלו בסיר שבילה זמן איכות על פתיליית נפט. העובדה שהנתחים בושלו בשלמותם, מיצתה היטב את כל מה שטוב בנתח הספציפי הזה שמתאים במיוחד לבישול ארוך כשהוא שלם (אם פורסים אותו, הוא מתפורר לחלוטין). זהו נתח עם בשר רך יחסית מבין הנתחים שמיועדים לבישול ארוך והוא מלא ברקמות חיבור שמעניקות לו עסיסיות וטעם.

בנוסף, הפתיליות עליהן מתבשל הצ'ולנט אחראיות לארומה שמתפשטת במקום ועוטפת אותך מהרגע שנכנסת. המבוגרים מבינינו - או אלה שיש להם סבתא שלא מוותרת על עקרונות הבישול מבית אמא ("כן! סבתא יוכבד מרחובות!") - יזרקו שנים אחורה, טובעים בנוסטלגיה מחממת לב.

לצד נתחי הבשר, מילאו את הצלחת עצם מח שמוסיפה שומן משובח, תפוחי אדמה, גריסים ושעועית.

חשבון בבקשה

סלט הערינג - 19 שקלים
וואייט פיש - 10 שקלים לקציצה
נתח סלמון - 12 שקלים
קורנביף - 18 שקלים ל-100 גרם, 180 שקלים ל-1 ק"ג
יאפצ'ק - 9 שקלים ל-100 גרם
צ'ולנט - 33 שקלים / 40 שקלים / 50 שקלים, בהתאם לגודל הצלחת

אלט נוי שטעטאל'ע, רחוב יחזקאל פינת בן ציון גול, ירושלים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר