מחקר חדש

העכברים הוכיחו: שמן קנולה פוגע במוח

חז"ל מרבים לדבר בשבחו של שמן הזית ועל השפעותיו החיוביות על המוח והזיכרון, כעת מתברר כי צריכת שמן קנולה מזיקה למוח ופועלת את הפעולה ההפוכה (חדשות, בריאות)

שמן קנולה (צילום: שאטרסטוק)

מחקר אמריקני חדש מגלה כי שמן קנולה מזיק למוח, כשנמצא קשר ברור בין צריכת שמן קנולה לבין פגיעה בזיכרון, הרעה ביכולת הלמידה ועלייה במשקל. זהו מחקר ראשון המצביע על השפעה זו של השמן הנמכר ביותר.

המחקר, שנערך בבית הספר לרפואה באוניברסיטת טמפל בפילדלפיה שבארצות הברית, והתפרסם היום (חמישי) במגזין הרפואי Scientific Reports, התבצע על עכברי מעבדה ששימשו מודל לבדיקת מחלת האלצהיימר.

לדברי ד"ר פרטיקו, שהוביל את המחקר, "שמן קנולה אטרקטיבי כי הוא פחות יקר משמנים צמחיים אחרים, והוא נתפס בטעות כשמן בריא. המחקר התמקד בפגיעה בזיכרון וביצירה של הצטברות עמילואיד - שהוא משקע לא נמס של חלבון הגורם למספר מחלות, דוגמת האלצהיימר.

צוות המחקר השתמש בעבר במודל זה כדי לחקור את השפעת שמן הזית, ובאותו מחקר התקבלו תוצאות הפוכות: התברר, כי אצל עכברי מעבדה עם אלצהיימר, שהתזונה שלהם התבססה על שמן זית, פחתה הצטברות העמילואיד, הגורמת לאלצהיימר, ונרשם שיפור בזיכרון. במחקר הנוכחי, כאמור, עכברים שצרכו שמן קנולה לתקופה שמעל שישה חודשים סבלו מפגיעה בזיכרון.

בריא למוח ומשפר זיכרון. שמן זית

"אף ששמן קנולה הוא שמן צמחי, אנו צריכים להיזהר לפני שאנו אומרים שהוא בריא", אומר ד"ר פרטיקו. "על בסיס ממצאי המחקר, שמן קנולה אינו דומה לשמנים שנמצאו כבריאים".

במחקר נבדקו רקמות מוח של שתי קבוצות עכברים, והתוצאות העלו כי בקבוצה שצרכה שמן קנולה הייתה ירידה בעמילואיד בתא 1-40, שהוא סוג נמס יותר של חלבון זה בתא. הוא נחשב מועיל למוח ומשמש מתווך בינו לבין עמילואיד בתא 1-42 המזיק, שאינו נמס.

לאורך השנתיים הבאות יימשך המחקר, שבמהלכו יבדק מהו זמן החשיפה המינימלי לשמן קנולה, שבעקבותיו יש שינוי ביחס שבין העמילואיד בתאים ולשינוי בקשרים הסינפסיים במוח. "במיוחד אנו רוצים לראות מה ההשפעה של שמן קנולה על התפתחות מחלת האלצהיימר", אומר הד"ר. "יש סיכוי שהצריכה של קנולה משפיעה גם על דרך ההתפתחות של מחלות ניווניות אחרות, כמו דמנציה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר