חלק ב'

השנור החרדי // גיוס ההמונים הגדול בעולם

למה זרק ראש ישיבה מכובד סכום של 360$ לפח | איזה עשיר אוהב שדופקים לו שנוררים בחלון ביתו | מי מגייס יותר כסף ליטאי ספרדי או חסידי| כמה כסף גייסה ישיבת מיר? (חרדים)

עמוס ביסמוט | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מדינות לפי מוצא.

"לאן היית שולח את השנורר המתחיל לאסוף כספים?" אנחנו שואלים.

הרב שאתו אנו מדברים - מתעקש לעשות חלוקה בין חסידי ספרדי וליטאי, ובין פרטי או מוסד, והוא מסביר:

אינו דומה ליטאי מכובד לספרדי או חסידי, ואינו דומה ספרדי מכובד שדופק על דלתי קהילות יוצאי חלב (חלק מקהילת היהודים יוצאי סוריה. ע.ב.) לחסיד שידפוק על דלתם.

את השנורר החסידי שאוסף לפרטי היית שולח ישר לניו יורק, יש שם קהילות חסידיות גדולות שאצלם הוא יקבל את מירב הסיוע, במידה והחסיד אוסף למוסד שישלב גם אנגליה וקנדה ובעיקר מונטריאול.

כעיקרון חסיד בדי אן איי שלו עושה כסף בכל מקום - חוץ מדרום אמריקה.

לשנורר הספרדי שאוסף לפרטי הייתי ממליץ לנסוע לניו יורק עם נגיעות לקהילות הספרדיות במקסיקו ופנמה, והייתי משנה לו את ההחלטה!, וממליץ לו לאסוף למוסד - רצוי מוסד גדול של מאות ילדים....!

לשנורר הליטאי שאוסף לפרטי הייתי ממליץ לטוס לניו יורק לונדון וסיבוב מהיר בציריך, אם הוא מוסדי שיסע לצפון אמריקה כולל טורונטו.

החלוקה של הספרדי ליטאי וחסידי חשובה מאין כמותה. "חסיד לא יכול לדפוק על דלת של ספרדי עשיר, וספרדי לא יכול לדפוק על דלת של חסיד עשיר. כל אחד מהם יקבל דולרים בודדים וזה יהיה בזבוז זמן משווע".

גזענות או יחסי כוח.

את הסיפור הזה שמענו ממקור ראשון מאחד המשולחים שהיה עד לסיפור.

"אספר לך סיפור, שראיתי ושמעתי במו עיני - שימחיש לך את גודל ההפרדה שיש בין המגזרים. ראש ישיבה מהגדולים בארץ - אשכנזי כמובן, שרגיל לקבל תרומות של מאות אלפי דולרים, ולא אזכיר שמות. ניכנס בשכנוע הנהג (שגובה לפי שעות כמובן...) לעשיר ספרדי שנותן בדרך כלל סכומים של 100 עד 200 דולר לשליח, סכום שניחשב יפה לכל הדעות.

ראש ישיבה ניכנס לעשיר הספרדי, שכל כך התרשם ממנו, עד שרשם לו צ'ק ע"ס 360 $!. סכום שנחשב נדיר אצל אותו עשיר, כשחזר הראש ישיבה לרכב וראה את הסכום, הוא התעצבן על הסכום הנמוך וזרק את הצ'ק על הרצפה בעניים אדומות, ואמר: "אני לא צריך את הכסף של האויכל קיטניות הזה..." ( קטניות – מאכל שנחשב חמץ בעיני אשכנזים).

"למעשה" מסביר לנו אותו מקור, "אני מאמין - שגם אם גדול רבני הספרדים היה ניכנס לגביר אשכנזי הוא לא היה מקבל יותר ממאה דולר, הכול עניין של קהילה למען קהילה.

"הכי חשוב - ולא משנה מי אתה - זה להתלבש בלבוש הכי רבני, הכי חדש, ללכת עם פראק, ולא להתבייש. בפגישות שעושים ליצור קשר עם רבנים מהארץ שידברו עם הנדבנים או עם עסקנים מקומיים.

בשנים הראשונות חובה ללכת עם דרייבר להשתדל לעשות כמה שיותר פגישות בטלפון עם עשירים, ולהתייחס למקצוע ברצינות שלמה, לא להגיד "כמה שאני אעשה, אני אעשה" עוד הערה מאוד חשובה למי שאוסף לפרטי להשתדל לדבר עם עסקניים מקומיים שיעזרו לך".

גניבה או עזרה לזולת

אין הערכות כמה גנבים או אוכלי חינם יש בתחום, אבל ניתן לשער שכמו בכל עמותה שמגלגלת מיליונים – תמיד יהיה את מי שיגזור קופון שמן.

ישנם צעירים שיוצאים לחו"ל לאסוף כסף בכדי לממן לעצמם טיול ברחבי העולם, תופעה ששווה כתבה בפני עצמה. וישנם סתם אנשים שעוטים על עצמם מראה חרדי כשבארץ הם חילונים לגמרי - ואוספים כסף למטרות שאפילו צודקות.

ג' בחור חילוני שעובד בארץ כנהג משאית. הגיע לביקור בארה"ב אצל קרובי משפחה חרדים, וכשראה את כמות השנוררים שדופקים בדלת, החליט גם הוא לעשות מעשה, במקרה הוא חיתן את ביתו בארץ והיה צריך כסף דחוף. וכך חבוש בכובע וחליפה ואפילו עם אישור מהוועד המקומי, גייס תוך כמה חודשים את כל הסכום הדרוש לו לחתונת ביתו. אז אולי ג' - לא גנב אבל השיטה הקלה בה אסף כסף – תוכיח.

"יש מלא שרלטנים" בתחום מספר לנו הרב א.ב. "פגשתי הרבה שנוררים שאוספים כספים עבור ארגונים רפואיים, כוללים או ישיבות והם מעולם לא קיבלו רשות מבעל המוסד והם לוקחים את הכסף לעצמם בדרך כלל הנדבנים יקלטו מי משקר עליהם ויתנו להם סכומים מגוחכים".

"ישנם גם ראשי ישיבות שמחתנים ילדים ומתחייבים לדירה לילדים שלהם, וממנים את הדירה מתרומות שהם אוספים לישיבה".

גם גנבים בצד השני של המתרס לא חסר. היו שמועות על דרייבר, שסיכם עם אדם 'עשיר' שייתן לשליח סכום גבוה, הנהג ביקש שליש מזומן על הציק - ובסוף כשהמשלוח מגיע לארץ הוא מגלה שאין כיסוי לצ'ק.

ויש כמובן את הסיפורים שמתגלגלים בין השנוררים על איך ניתן לעקוץ את העשיר ולהוציא ממנו עוד כמה גרושים, אחד הסיפורים הידועים הוא - על יהודי עשיר מבוגר שנותן לכל שליח 25 דולר. הנהגים שגילו כנראה - שהוא סנילי, היו מכניסים אליו כמה פעמים את אותו משולח. כמובן שיש בזה גזל. "פעם אחת הייתי בקבלת קהל שלו והיה שם חסיד אחד שזה לו הפעם השלישית שהוא ניכנס לאותו נדבן עשיר 'סינילי' שהסתכל לו בעיניים ואמר לו - כמה פעמים אתה רוצה לבוא אלי?! מכאן הבנתי שהוא זוכר את כולם אבל כנראה לא רוצה לבייש יהודים שמגיעים אליו".

חוצפה ועזות נפש

"פעם שלח אותי נהג לאיזה בית של עשיר וטען שאפשר להוציא ממנו 500 $ נכנסתי לבית, העשיר שפתח את הדלת אמר לי שמאוחר עכשיו ושאחזור מחר. חזרתי לנהג וסיפרתי לו, הנהג התעקש ואמר לי לדפוק שוב. עליתי, העשיר פתח לי את הדלת עם בגד לילה והתחיל לצעוק עלי שמאוחר עכשיו ושאסתלק. ירדתי לנהג רועד ואמרתי לו שהוא לא רוצה לתת וצעק עלי שאפסיק לדפוק לו בדלת."

הנהג אמר לי "יופי אתה מיתקדם ל 500 $"

בפעם השלישית שנכנסתי אמר לי שיזמין לי משטרה ודחף אותי החוצה, חזרתי לנהג - הוא חייך ואמר לי "עכשיו יש לך את הצ'ק! גש לדלת האחורית מהמטבח ודפוק משם". אחרי ויכוחים של חצי שעה עם הנהג שאיים להשאיר אותי לבד ברחוב, עליתי שוב הגעתי לדלת האחורית הצמודה למטבח ודפקתי בחלון - הוא ענה לי, אמרתי לו שקר לי, ואני מבקש כוס תה. העשיר הכניס אותי לבית ובחיוך הכין לי כוס תה ואמר לי - שכאלה רבנים הוא מחפש ורשם לי צ'ק של 500$.

למעשה הרבה מהשנוררים מתביישים לאסוף כסף, ישנם כאלה שטסו לחו"ל על מנת לגייס כספים ומצאו את עצמם עובדים בעבודות מזדמנות. הבושה גורמת לשנוררים מתחילים לגייס מעט מאוד כסף. וכשלא יודעים לבקש סכום מסוים ולצפות לקבל חצי. לרוב אין סיכוי שתקבל צ'ק שמן על ההתחלה. צריך לדעת איך לבקש, וגם להיות חוצפן.

כמה כסף תכל'ס?

אז כמה כסף התופעה הזאת מגלגלת ?הערכות הגסות הם שהסכומים נעים בסביבות המיליארד שקלים.

על פי נתוני הלמ"ס משנת 2010 ופורסם כאן בכיכר השבת, עולה כי ישנם כ 83,055 אלף אברכים הלומדים בכוללים ברחבי הארץ, כיום (2018) ניתן לשער שהמספר קרוב ל 100 אלף אברכים.

בממוצע כל אברך מקבל כ-3000 ₪ בחודש. 800 ₪ בחודש מגיע מהמדינה - מה שאומר שראשי הכוללים אמורים לגייס את שאר הכסף מתרומות - כ-220 מיליון ₪!.

וזה רק הכוללים. השאר מתחלק בין הפרטיים שמגייסים כסף להכנסות כלה צרכים רפואיים או חובות וכן לשאר עמותות וישיבות.

על פי דוחות הכספיים של העמותה המפעילה את ישיבת מיר בירושלים בשנת 2016, סך התרומות מחו"ל הגיע ליותר מ-53 מיליון ₪ !! ובשנת 2015 ליותר מ-62 מיליון ₪.

רשת המוסדות של הרב סורוצקין - עטרת שלמה - גייסה בשנת 2016 "רק" 12 מיליון ₪ ובשנת 2015 מעל ל-14 מיליון ₪.

איחוד הצלה - גייסה בשנת 2016 סך של 27 מיליון ₪ בתרומות מחו"ל. ובשנת 2015 מעל ל-16 מיליון ₪.

קופת העיר ב"ב - גייסה בשנת 2015 סך של יותר מ-24 מיליון ₪ בתרומות מחו"ל. ובשנת 2014 גייסה הקופה מעל ל-22 מיליון ₪.

כמה כסף עושים בסיבוב

180 אלף דולר שהלך ברובו לת"ת בצפון הארץ, הוא הסכום הגבוה ביותר בתרומה אחת שהצליח להוציא הרב א.ב בעשרים שנות חייו כמגייס כספים לעמותות שונות, רוב הסכום הלך כמובן לעמותה ששלחה אותו. "כיום אני מקבל סכומים הרבה יותר נמוכים מאלו - אבל עדיין, גם מה שאני מקבל מספיק לי ולמי ששולח אותי".

"רוב השנוררים לא עושים סכומים כאלה וזה מאוד תלוי בניסיון וברקורד שיש למשולח, זה מקצוע לכל דבר שצוברים בו ניסיון". כשניסיתי לברר כמה מרוויח בממוצע שנורר מתחיל, הוא מילא את פיו מים. "זה תלוי בהרבה משתנים" אמר.

לבסוף החלטנו על שנורר עם וותק של כ 5 שנים עם חודש של עבודה קשה, וכסף מלוכלך (ברוטו).

ושוב החלוקה לספרדי אשכנזי וליטאי תוקפת אותנו, ולאיזה מטרה הוא אוסף.

ספרדי מוסד - מעל 10 אלף דולר

ספרדי פרטי – בין 5 ל 10 אלף דולר

ליטאי מוסד – מעל 20 אלף דולר

ליטאי פרטי – 10 אלף דולר

חסיד מוסד – מעל 15 אלף

חסיד פרטי – עד 10 אלף

אז אם חשקה נפשכם לאסוף כספים בחו"ל קראו היטב את הכתבה ואולי (לא) תשנו את דעתם.

לקריאת חלק א' של הסדרה: לחצו כאן

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר