נורמליזציה?

מגעים בין ישראל להודו לטיסות מעל סעודיה

נתניהו המבקר בימים אלו בהודו חתם על הסכמי שיתוף פעולה רבים, וכעת ישנם מגעים גם לקיום טיסות ישירות מהודו לישראל על ידי חברת התעופה ההודית באישור סעודיה (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נתניהו מתקבל בחיבוק חם ממודי (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

ביקורו הרשמי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודו, הביא לחתימת הסכמים בשלל נושאים, בהם אנרגיה וסייבר. הבוקר נחשף ב'ידיעות אחרונות' על הסכם נוסף בתחום התעופה שיכול להביא לשינוי משמעותי במיוחד. בין המדינות מתנהלים דיונים באשר לאפשרות שחברת אייר-אינדיה, שבקרוב תתחיל לקיים טיסות ישירות בין נתב"ג לדלהי, תטוס מעל שמי סעודיה בדרכה לישראל וחזור.

המשמעות: קיצור הטיסה באופן משמעותי. ההודים מעוניינים לטוס ישירות מעל סעודיה כדי לקצר את זמן הטיסה ולחסוך בעלויות הדלק. אם הסעודים יסכימו למהלך הם יוכלו להציגו כמחווה להודים ולא לישראל. למרות זאת, אם בסופו של דבר אכן אייר-אינדיה תטוס לישראל מעל שמי סעודיה יהיה זה מהלך חסר תקדים שיהווה סוג של נורמליציה בין ישראל לסעודיה.

לטיסות ישירות כאלה שיקצרו את זמן הטיסה בשעתיים יש גם משמעות כלכלית - הגדלה משמעותית של מספר התיירים בין ישראל להודו ומחיר הכרטיס שיוזל כתוצאה מהעלויות הנמוכות יותר.

קבלת הפנים המלכותית לנתניהו (צילום: לע"מ)

חברת אייר-אינדיה כבר ביצעה, לפני כ-20 שנה, טיסות לישראל, אולם היא הפסיקה אותן בשל חוסר כדאיות כלכלית. התוכנית החדשה של החברה היא להפעיל את הטיסות בין דלהי לנתב"ג במטוסי בואינג 787.

כיום רק חברת אל על מפעילה טיסות בין שתי המדינות. הטיסות של אל על הן למומביי ונתיב הטיסה מנתב"ג חוצה את הערבה, ממשיך דרך הים האדום עד דרומית לתימן ואז פונה מזרחה לעבר הודו. זמן הטיסה בנתיב מוארך זה הוא כשמונה שעות.

על פי הדיווח, מקורות בפמלייתו של נתניהו אמרו אמש (ב') כי הסוגיה עלתה בשיחותיו של ראש הממשלה בהודו. בתום פגישתו של נתניהו עם ראש ממשלת הודו נרנדה מודי, נחתם גם הסכם תעופה שקובע כי יתאפשרו שינויים בתעריפי טיסות והסדרי ביטחון, ולחיזוק התיאום בין הצדדים. נתניהו מסר בתדרוך ששוחח עם מקבילו על "שדרוג קווי תעופה ישירים כדי לעודד תנועת משקיעים, תיירים, סטודנטים ויזמים".

ראש הממשלה נתניהו אולי הגיע להודו בשביל עסקים, אבל על הדרך הוא גם נהנה לא מעט. "אני עושה מה שלא הספקתי אחרי הצבא. עכשיו אני עושה את הטרק בהודו. אני רוצה להודות לחברי וידידי הקרוב, נרנדרה מודי שמקבל אותנו בצורה יוצאת מן הכלל", אמר אמש נתניהו לסיכום היום השני בדלהי.

יומו של נתניהו החל אתמול בקבלת פנים יוצאת דופן בארמון הנשיאות בדלהי: רכב השרד שלו לווה על ידי עשרות פרשים, קבלת פנים שמזכירה רק חצרות מלכים.

נתניהו בקבר גנדי, אבי אוחיון לע"מ

ראש הממשלה ורעייתו שרה נתניהו השתתפו גם בטקס הנחת זר במקום שריפת גופתו של גנדי - וכמקובל נדרשו להסיר את נעליהם ועברו לנעלי בית. ראש הממשלה נתניהו רשם בספר האורחים: "כל כך הרבה יופי ופשטות לכבוד האב המייסד של הודו המודרנית, אחד המנהיגים הרוחניים הגדולים בעולם".

ראש הממשלה מודי הפתיע את אורחו בהמשך היום, כשבמהלך הצהרה משותפת אמר לו בעברית: "ידידי הקרוב, ברוכים הבאים להודו". נתניהו הציג הפתעה משלו, כשהציע למודי לתרגל איתו יוגה: "זה אומנם יהיה מאמץ גדול אבל אני אהיה שם. סמוך עליי". מודי הוא חובב יוגה מושבע ואף יזם את יום היוגה הבינלאומי. בניגוד אליו, על פי הדיווחים, נתניהו סובל מבעיות גב קשות ולא באמת מסוגל לתרגל יוגה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר