לאחר 9 שעות דיון

הוכרזו שני השופטים החדשים שימונו לבית המשפט העליון

הוועדה למינוי שופטים בראשות שרת המשפטים איילת שקד הכריזה על מינוי שני שופטים חדשים. פרופ' אלכס שטיין וד"ר עופר גרוסקופף. שקד מרוצה: "זהו יום חג לעולם המשפט הישראלי" (משפט)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

במשך תשע שעות ישבה הוועדה למינוי שופטים ואמש (ה') הודיעה על הבחירה בפרופ' אלכס שטיין השמרן שהיה המועמד של שקד ובעופר גרוסקופף, בן טיפוחיו של פרופ' דניאל פרידמן, שר המשפטים לשעבר, שהרבה למתוח ביקורת על בתי המשפט ועל המהפכה החוקתית.

שרת המשפטים איילת שקד שסימנה עוד בתחילת כהונתה את המאבק במהפכה החוקתית שבמסגרתה מבטל בג"ץ חוקים, הביעה שביעות רצון מבחירתה של הוועדה למינוי שופטים בפרופ' אלכס שטיין ובשופט עופר גרוסקופף לשופטים בבית המשפט העליון: "לפני שנה התחלתי במהלך לשינוי פני העליון במינוי ארבעה שופטים. היום המהלך מסתיים במינוי עוד שניים. הם חלק מהמהלך להחזרת בית המשפט לתפקידו החשוב כל כך: פירוש הנורמה שקבע המחוקק ולא החלפתה".

לדברי שקד, "זהו יום חג לעולם המשפט הישראלי. נבחרו מועמדים מצטיינים, הנושאים על גבם רקעים תרבותיים ותרמילי חיים ייחודיים ומגוונים. בכניסתי לתפקיד שרת המשפטים, אחד היעדים המרכזיים שהצבתי היה גיוון של בית המשפט העליון. אין לי ספק שתרומתם לבית המשפט העליון תותיר את חותמה בדפי ההיסטוריה של עולם המשפט הישראלי".

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, אמרה כי "הוועדה לבחירת שופטים בחרה היום 27 שופטים לכל שדרות מערכת המשפט וכן נבחרו לבית המשפט העליון שניים מן המעולים שבמועמדים, בעלי מוניטין מקצועי משובח ומרשים. האחד שופט מצוין ואיש אקדמיה בעברו והשני איש אקדמיה ותיק ומוערך בארץ ובעולם. אין לי ספק כי שניהם כאחד יתרמו תרומה משמעותית לבית המשפט העליון בישראל ויעשירו את פסיקתו בידע ובעומק משפטי".

מנגד, עו"ד אורי פז העוסק רבות במאבקי השבת מרוצה הרבה פחות: "מינויים של הפרופסורים אלכס שטיין ועופר גרוסקופף לשיפוט בבית המשפט העליון הוא שמחה המהולה בעצב. שמחה על שני חוקרי אקדמיה מוכשרים שתרמו את חלקם לאנליטיזציה הטהורה של עולם המשפט, שבוודאי יעשירו את הפסיקה התקדימית של בית המשפט העליון של ישראל (שטיין בדיני הראיות הפליליות וגרוסקופף בתחרות עסקית הוגנת ודיני עשיית עושר ולא במשפט ובתובענות ייצוגיות), ועצב על מינויים של שופטים חילונים מיליטנטיים בסוגיות של דת ומדינה, השייכים לבועת צפון תל אביב, ליברלים כשזה נוגע לליברלים ואנטי-ליברלים כשזה נוגע כלפי הדתיים שאינם ליברלים בתפיסת עולמם".

"אז איילת שקד, שנבחרה לכהונתה כשרת המשפטים בזכות קולות הציבור הדתי, טועה ומטעה בציינה את המינויים הללו כ״יום חג״. לא חג ולא נעליים. מי שמצביע לבית היהודי מצביע לפטרנליזם חילוני מיליטנטי בפסיקות בג״ץ בעשורים הבאים", תקף פז.

פרופ' אלכס שטיין

פרופ' אלכס שטיין הוא אלוף בריה"מ לשעבר לשחמט לנוער ופרופסור בעל שם עולמי בהווה. שטיין זכה לתמיכתה של שרת המשפטים איילת שקד והיה המועמד המוביל לתפקיד. שטיין בן ה-59 נתפס כשמרן מבחינה משפטית. עמדותיו הכלכליות תואמות להשקפתה הקפיטליסטית של שקד. חברו, פרופסור דודי שוורץ, העיד עליו כי הוא צפוי להביא את גישתו השחמטאית לבית המשפט העליון.

שטיין נחשב מאנשי האקדמיה המובילים בתחומי הפלילים, נזיקין, רשלנות רפואית, גישה כלכלית למשפט ותורת המשפט. הוא חיבר ארבעה ספרים, בהם ספר חדשני בדיני הראיות שפורסם בהוצאת אוניברסיטת אוקספורד.

שוורץ הוסיף כי מדובר באחד הפרופסורים המובילים בעולם. "הוא יכול להביא את הארומה של המודרניות המשפטית הבינלאומית". נגד מועמדותו של שטיין הוגשה עתירה לבג"ץ בשל היותו תושב ארצות הברית ב-15 השנים האחרונות. השופטים דחו העתירה על הסף. בשיחתו עם חברי הוועדה ששאלו על בנו שלא שירת בצה"ל, אמר כי הוא יעלה עמו לישראל וישלים את שירותו הצבאי.

עופר גרוסקופף (אתר בתי המשפט)

שופט בית המשפט המחוזי מרכז עופר גרוסקופף, ידוע בהתמחותו במשפט האזרחי. השופט בן ה-49 נתפס כשופט חברתי שמרבה להתייצב לצד החלשים, ולא חושש להביע את דעותיו החברתיות כשהוא דן בתביעות ייצוגיות.

גרוסקופף, יליד ישראל, שירת בפרקליטות הצבאית כעתודאי ועם שחרורו פנה לאקדמיה. הוא למד כלכלה, הוסמך למשפטים באוניברסיטת הרווארד בשנת 1999 ובאותה שנה קיבל דוקטורט באוניברסיטת תל אביב, שם נמנה על סגל הפקולטה.

גרוסקופף הגיע לכס השיפוט בשנת 2009 לאחר שוויתר על הקריירה האקדמית, כתב ספרים ופרסם מאמרים רבים בארץ ובחו"ל.

עם מעברו לבתי המשפט אמר כי הוא מעוניין לגשר בין האקדמיה לחיים. הוא נתפס כפורץ דרך בכמה פסקי דין, בהם גם אישור התביעה הנגזרת שבה ביקר בחריפות את החלטת נוחי דנקנר ובכירי דסק"ש לרכוש את העיתון "מעריב". בספטמבר אשתקד אישר את המדיניות של הקאנטרי בכוכב יאיר שסירב למכור מנויים לתושבי טירה. האגודה לזכויות האזרח ערערה על פסק דין זה לבית המשפט העליון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר