היילי: טראמפ יציג בקרוב את תכנית השלום

שגרירת ארה"ב באו"ם ומי שנחשבת לתומכת נלהבת של ישראל אמרה בכנס כי טיוטת תכנית השלום של טראמפ קרובה לסיום והיא תוצג בקרוב על ידי הנשיא האמריקני (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ניקי היילי (צילום: האו"ם)

שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, אמרה הלילה (ליל שישי) כי העבודה על טיוטת תוכנית השלום של הנשיא דונלד טראמפ קרובה לסיום ותוצג בקרוב. "אף אחד מהצדדים לא יאהב את התוכנית, אבל גם לא ישנא אותה", אמרה בכנס שנערך באוניברסיטה בשיקגו.

היילי ציינה כי הנציגים האמריקנים במשא ומתן, חתנו ויועצו של טראמפ ג'ארד קושנר ושליחו למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט, "מתלבטים בנוגע לכמה סוגיות", אולם נמצאים על סף גיבוש התוכנית הסופית.

דייוויד אקסלרוד, שהיה יועצו הבכיר של הנשיא האמריקני לשעבר ברק אובמה, שאל את היילי האם הממשל הנוכחי יתמוך בהקמת מדינה פלסטינית - בהתאם לעמדתה של ארה"ב זה למעלה משני עשורים. "זה תלוי בישראלים ובפלסטינים. הם אלו שיצטרכו להחליט", השיבה, והוסיפה: "קשה לי לראות איך הם יתמכו בפתרון של מדינה אחת. לדעתי הצדדים דוחפים לפתרון שתי מדינות".

כזכור, ביום שלישי חשף אבו מאזן בנאומו באו"ם תוכנית פלסטינית בת שישה שלבים לשלום עם ישראל. עיקריה: ועידת שלום בינלאומית במהלך שנת 2018 בחסות בינלאומית ואזורית, הכרה הדדית בין מדינת פלסטין למדינת ישראל ופתיחת מו"מ על כל סוגיות הליבה להגעה להסכם קבע (לא הסכם ביניים). כמו כן, אמר אבו מאזן כי במסגרת המו"מ הצדדים לא ייעשו צעדים חד צדדיים. בנוסף, הציע כי במהלך המו"מ ארה"ב לא תעביר את השגרירות לירושלים וכן קרא ליישום יוזמת השלום הערבית.

בנאומו תקף הנשיא הפלסטיני בחריפות את ישראל ואמר כי היא "מתנהגת כמדינה מעל החוק וסגרה את הדלת על פתרון שתי המדינות". כמו כן, ביקר בחריפות את החלטת הממשל האמריקני להכיר בירושלים כבירת ישראל: "הממשל קיבל החלטה לא חוקית שנדחתה על ידי הקהילה הבינלאומית - להוריד את נושא ירושלים מהשולחן ללא כל סיבה".

הוא סקר את תולדות המו"מ בין ישראל לפלסטינים, והזכיר כי "נפגשנו עם ראש הממשלה נתניהו בהשתתפות מזכירת המדינה הילרי קלינטון ומיטשל. קיבלנו גם את הזמנת פוטין לפגוש את נתניהו במוסקבה, אך הוא נמנע מלהשתתף במפגש כזה. נפגשנו גם עם מזכיר המדינה קרי אך ישראל גרמה לכישלון כל המאמצים האלה. איך ניתן להגיד שאנחנו דחינו את המשא ומתן?".

על מדיניות הנשיא טראמפ אמר: "ארה"ב הפרה את ההחלטות הבינלאומיות בהחלטתה בעניין ירושלים. כיום אין סכסוך שלא משתתפים בו גורמים נוספים. כך גם אנחנו דורשים - גורמים נוספים בקהילה הבינלאומית וועידה בינלאומית שתגובה בלגיטימציה בינלאומית".

"מוזר שארה"ב עדיין מונה את ארגון אש"ף ברשימת הטרור שלה ומטילה מגבלות על המשלחת שלה בוושינגטון בתירוץ של החלטת קונגרס מאז 1987. גילינו שהקונגרס חושב שאנחנו טרוריסטים. אם הקונגרס חושב כך אז איך הממשל מקיים קשר איתנו ומספק לנו סיוע? איך זה קורה? איך אתם עוזרים לטרוריסטים?", הוסיף.

עם סיום נאומו יצא אבו מאזן מיד מהאולם ולא שמע את יתר הדוברים - בהם היילי והשגריר הישראלי באו"ם דני דנון. היילי הבהירה בנאומה לאבו מאזן כי ארה"ב "מוכנה לשוחח, אבל לא נרדוף אחריך". השגריר דנון הוסיף מצדו: "הבהרת היטב באמצעות דבריך ומעשיך כי אתה כבר לא חלק מהפתרון, אתה הבעיה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר