המאכלים שמגדילים באופן משמעותי את הסיכוי לסרטן

בכל תקופה מתפרסמת אזהרה של ארגוני הבריאות ומחקרים שונים שלא לצרוך יותר מידי מזונות רווי שומן, מזונות מעובדים ועוד הפעם הם הולכים צעד קדימה עם האזהרות (בריאות)

(צילום: שאטרסטוק)

מחקר חדש מגלה כי מזונות ומשקאות "אולטרה-מעובדים" מעלים את הסיכון לחלות בסרטן. המחקר פורסם בגליון החדש של כתב העת הבריטי BMJ.

המחקר שנערך באוניברסיטאות בצרפת ובברזיל, ניתחו נתונים של 105 אלף מבוגרים בריאים שמילאו משאלוני תזונה במסגרת "Nutrinet-Sante study" - מחקר תזונה ארצי שמתקיים כבר תקופה ארוכה בצרפת. החוקרים מצאו כי לאחר חמש שנים, 2,228 מהנבדקים אובחנו כלוקים בסרטן.

הנתונים הצביעו על כך כי כל עלייה של 10% בכמות צריכת המזונות והמשקאות האולטרה-מעובדים, הייתה קשורה לעלייה של 12% בסיכון ללקות בכל סוגי הסרטן, ולעלייה של 11% בסיכון ללקות בסרטן נשים

המזונות אותם הגדירו החוקרים כאולטרא מעובדים הם לחמים ארוזים, חטיפים ארוזים, ממתקים וקינוחים תעשייתיים, משקאות מוגזים וממותקים, חטיפי עוף, בשר או דג מטוגנים, בשר משומר בחומרים שאינם מלח, אטריות ומרקי אינסטנט, ארוחות קפואות, מזונות עתירי סוכר, שמן ושומן ואבקות חלבון.

צילום: שאטרסטוק

לעומת זאת המאכלים שנכנסו תחת הקטגוריה "מזונות מעובדים במידה", ולא נמצא כי הם מעלים את הסיכון לחלות בסרטן, היו ירקות משומרים, פירות יבשים מסוכרים, קטניות קפואות ומשומרות, אורז, פסטה, ביצים, בשר ודגים משומרים במלח, גבינות ללא עמילן מעובד ולחם טרי שאינו ארוז.

החוקרים דיווחו כי הם לא יודעים אילו מרכיבים במזון המעובד גורמים לחלוקה מוגברת של תאי הגוף המובילה להתפתחות גידולים סרטניים. אך העלו אפשרות לפיה כימיקלים שבמזון המעובד ובמשקאות הממותקים והמוגזים גורמים לתאי הגוף לצאת מבקרת שליטה ולהפוך לתאים סרטניים.

אפשרות נוספת היא שאורח החיים חסר התזוזה, המאפיין הרבה מאלו שהרבו במזונות מעובדים, שכלל צריכה של מזון עתיר שומן ומלח ודל בפירות ירקות ובפעילות גופנית, תרם כשלעצמו להתפתחות הגידולים הסרטניים.

בעבר כבר קשרו מחקרים בין כימיקלים במזונות מעובדים לבין סיכון מוגבר ללקות בסרטן ובעיות בריאות אחרות. ארגון הבריאות העולמי כבר הכריז כי בשרים מעובדים הכוללים כל בשר שעבר שינוי בתהליכי המלחמה, שימור, עישון ותסיסה, חשוד כמסרטן. בין הבשרים האלה נמצאים נקניקיות ובשר כבוש.

מחקרים נוספים הראו כי תזונה עתירת שומן ומלח ודלה בסיבים תזונתיים מגבירה את הסיכון לשורה של סוגי סרטן. עוד הוכח כי צריכת מזונות העשויים על גחלים מגבירה אף היא את הסיכון לסרטן.

גם איגוד הבריטי לבטיחות מזון דיווח בשנת 2015 , כי נמצאו כמויות גבוהות מאוד של החומר אקרילאמיד בטוסטים וצ'יפס, חומר החשוד כמסרטן החומר נוצר כאשר מזונות עם עמילן מבושלים בטמפרטורות גבוהות, מעל 248 מעלות פרנהייט - 120 מעלות צלזיוס. מזונות יכילו כמויות גדולות יותר של אקרילאמיד, כאשר הם מתבשלים נאפים או מטוגנים משך זמן רב יותר בטמפרטורות גבוהות. הכימיקל נוצר ומשתחרר מהמזון גם כאשר הוא מעובד על הגריל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר