בקרוב: צריכת הדלק של המכוניות בישראל תעלה

המשרד להגנת הסביבה מחייב יבואנים להציג תוצאות של תקן חדש ומחמיר, לפיו מדד הצריכה של המכוניות ייבדק לא רק במעבדה אלא גם בנסיעה בכביש חיצוני (חדשות רכב)

(צילום: שאטרסטוק)

הבוקר (שני) דנה ועדת הפנים של הכנסת בבקשת המשרד להגנת הסביבה לעדכן את תקנות פרסום נתוני זיהום האוויר לפי התקן החדש, ששולב באירופה בעקבות פרשת דיזלגייט של פולקסווגן. כזכור, במסגרת הפרשה מכר הקונצרן הגרמני ברחבי העולם כ-11 מיליון מכוניות עם מנועי דיזל שתוכנתו לרמות את מבחני זיהום האוויר (בישראל: 12 אלף מכוניות), ראינו שוב עד כמה רחוקים "נתוני היצרן" - המבוססים על תקן מקל שעודכן לאחרונה בשנת 1997 בו נמדדות המכוניות רק במעבדה - מנתוני אמת על הכביש.

בעקבות הפרשה המדוברת החליטו באיחוד האירופי לאמץ תקן חדש ומחמיר, לפיו מדד הצריכה של המכוניות ייבדק לא רק במעבדה אלא גם בנסיעה בכביש ציבורי. כבר בסוף שנת 2017 נכנס לראשונה התקן לתוקף באירופה עבור כל דגם חדש שנכנס לשוק. כשבמקביל נקבעה תקופת מעבר במהלכה יורשו יצרניות לשווק דגמים ותיקים שעברו תקינה לפי השיטה הישנה, אך עד לספטמבר 2018 עליהם להשלים תקינה מחודשת גם עבורם.

המשרד להגנת הסביבה החליט להעניק ליבואנים חודש נוסף, אך בסוף אוקטובר תעבור גם ישראל לשיטה החדשה. אך העובדה כי בארץ משפיעה רמת זיהום האוויר גם על המס הנדרש על הרכב, תהיה להחלטה משמעות רבה עוד יותר.

כל רכב חדש מקבל "ציון ירוק" על סמך נתוני פליטת חמישה סוגי גזים, ולפיהם הוא מדורג באחת מ-15 קבוצות זיהום אוויר. לצורך העניין, מכוניות היברידיות חייבות לקבל ציון שיציב אותן בקבוצה 2 בכדי לעמוד ברף שמזכה אותם בקבלת הטבת המס הגדולה, תשלום מס קנייה בשיעור 30% במקום 83%. מכוניות בנזין ודיזל מקבלות הנחה במס בשווי של עד 16 אלף שקל אם הן מדורגות בקבוצה 2 עד 14.

אמיר זלצברג, ראש אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה אמר, "המטרה של הנוסחה החדשה תהיה לשמר את היחס שקיים כיום, לפיו חצי מהמכוניות נמצאות בחצי התחתון של הדירוג עד קבוצת זיהום 7, והחצי השני מקבוצה 8 עד 15. כך שסך המס שתגבה המדינה לא יגדל, אבל יהיו מכוניות שהדירוג שלהן ישתנה".

על פי הערכות, התקן החדש שגוזר את נוסחת המס הירוק החדשה, תפגע בעיקר במכוניות עם מנוע דיזל שגם בדגמים היברידים נטענים, המציגים נתוני צריכה משולבים של כ-50 ק"מ לליטר לפי התקן הישן, בפועל משיגים פחות ממחצית ולעתים אף כשליש מכך, ומשום כך הם הראשונים שצפויים להיפגע.

קונים רכב ומשווים בין נתוני צריכת הדלק? בדקו לפי איזה תקן הוא נמדד. יבואני הרכב מציינים זאת באולמות התצוגה ובקטלוגים המודפסים והאינטרנטיים שלהם. רכב שנמדד לפי התקינה החדשה יציג תוצאות קרובות יותר למציאות מזה שנמדד בשיטה הישנה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר