אאא

Share ("שיתוף") לפוסט בפייסבוק עלול לחשוף אתכם לתביעת לשון הרע, אבל אם הסתפקתם ב-Like (לייק) אתם חסינים, כך קבע אתמול (ד') בית המשפט העליון בתביעת עיתון שבועי בשם "המקומון רמת-גן גבעתיים" נגד בני זוג שעשו Share ו-Like בעמוד פייסבוק בשם "גבעתיים מחרימה את המקומון".

בחוק לשון הרע, הסיכון לתביעת לשון הרע הוא "בפרסום" לשון הרע, והשאלה היא מה ייחשב ל"פרסום" לצורך החוק והאחריות.

הדיון בנושא הגיע לבית המשפט העליון (במה שנקרא "רשות ערעור אזרחי") לאחר שנידון לפני כן בבית משפט השלום ואחר כן בבית המשפט המחוזי.

השופטת דפנה ברק-ארז, בהסכמת השופטים מני מזוז ויעל וילנר, עמדה על האתגרים הכרוכים בהתאמתם של דיני לשון הרע המסורתיים לעידן הרשתות החברתיות. מצד אחד, הודגשו יתרונותיו של השיח הפתוח, הנגיש והחופשי המאפיין את רשת האינטרנט. מצד שני, צוינו גם החסרונות המסוימים שלו, כגון האפשרות לבצע הפצה מהירה ורחבה של פרסומי הסתה ושנאה, מידע כוזב ומטעה ("Fake News") או פרסומים פוגעניים ומכפישים.

התוצאה כאן הטילה אחריות על ה-Share בלבד, לא על ה-Like. זאת, בגלל שה-Share הוא חזרה על פרסום החושפת אותו למשתמשים נוספים, שאולי לא נחשפו לפרסום המקורי. לעומת זאת, נקבע כי קשה לראות ב-Like פעולה שיוצרת "עותק" של הדברים ומהווה חזרה עליהם, גם אם האלגוריתם של הרשת החברתית עשוי להוביל לעדכונם של משתמשים נוספים ברשת בדבר התרחשותה של הפעולה.