בפגישה הסגורה

הגירסה של איווט: הסיבות להידרדרות היחסים עם החרדים

בזה אחר זה מנה ליברמן את הסיבות - שלטענתו, הובילו לקרע עם החרדים והתרברב כי אשתו ובתו דוסיות: "בבית הכל כשר, בחוץ אני אוכל מה שטעים" • זה מה שליברמן סיפר בפגישה הסגורה (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
איווט ליברמן (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

יו"ר 'ישראל ביתנו', ח"כ אביגדור ליברמן, חשף לראשונה במפגש סגור את המניעים, שלטענתו, הובילו להידרדרות היחסים עם החרדים. במהלך הפגישה, הוא הוסיף להתבטא במילים קשות ומסיתות נגד ההנהגה החרדית וסירב להתנצל על הסרטון המבחיל של חברו למפלגה, אלכס קושניר. הקלטות המפגש הגיעו לידי 'כיכר השבת' ואלו הם עיקרי דבריו.

תחילה, פירט ליברמן את הסיבות שהובילו להידרדרות היחסים עם החרדים, נגדם הוא מסית בכל הזדמנות. "לפני שנתיים, בוקר אחד אני מגיע לישיבת ממשלה פתאום ראש הממשלה אמר, 'יש שני סעיפים ביטול מתווה הכותל ושינויים בהסדרי הגיור'. הגשנו ערעור לוועדת השרים לחקיקה. הסכמנו שנתניהו ימנה את ועדת ניסים. הוא הביא את זה בקיץ 2018, אבל ליצמן אמר שהוא לא מוכן לקבל את זה ועד היום דו"ח ניסים לא אושר".

שלט בחירות של ליברמן (צילום: Miriam Alster/Flash90)

"קשה להאשים את מנדלבליט וניסים שהם שונאי דת", אמר ליברמן והשחיל עקיצה נוספת לעבר החרדים, "אני לא חי על פי הרבי מגור. כשמשה ניסים מביא דו"ח, חזקה עלי שזה סביר ולא נוגד את היהדות".

"בבסיס הדברים, אני מאמין בעקרון של חיה ותן לחיות. אני לא במקרה גר בנוקדים, שזה יישוב מעורב. אשתי ובתי דוסיות לגמרי, והכל מסתדר מצוין. בבית הכל כשר, בחוץ אני אוכל כל מה שטעים. בקרב החרדים, רצון לדרוס את הכל. היוהרה שם הגיע למימדים שאני לא זוכר", השתלח ליברמן.

אברך חרדי פונה ברוסית לאיווט (אולפן 'כיכר השבת')

יו"ר 'ישראל ביתנו' סיפר כי גם בנושא גיוס בני הישיבות החרדים הפרו הסכמות שלהם מולו, "היה סיפור של גיוס בני הישיבות. סיכמתי עם גפני ודרעי שאמרו 'אנחנו יודעים לחיות עם זה, אבל לא נתמוך בזה'. הוא עבר בקריאה ראשונה, החרדים ישבו במבואה מאחורי המליאה. הם הלכו לוודא שהחוק יעבור, פרוש לא קיבל את זה. היו שם מאבקים פנימיים, ליצמן רצה להוכיח שהוא יותר קדוש מהאפיפיור וברגע שהתחיל בלאגן בתקשורת החרדית הם עשו אחורה פנה".

"נושא נוסף הקפיץ אותי", המשיך ליברמן ופירט את האכזבה שלו מראשי החרדים, "חודש וחצי לפני הבחירות המקומיות דרעי העביר את החוק של מרכולים בשבת. חסידי גור שמו אולטימטום לראש עיריית אשדוד או שאתה סוגר או שלא נתמוך בך. הוא סה"כ יהודי נחמד וסגר חנויות שפתוחות יותר מ-20 שנה, מרוחקים מאזורי המגורים. כל זה גרם להידרדרות חדה".

"אני לא יכול שכל פעם בלי התראה מוקדמת פועלים באופן חד צדדי. בסוף זה מגיע לממדים כמו שזה הגיע היום. זה הרקע", טען ליברמן.

ליברמן, לאחר פגישה עם גנץ ולפיד (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

לאורך המפגש כולו נשאל ליברמן שוב ושוב על "הסרטון המפלצתי" של ח"כ אלכס קושניר שמסית בפראות נגד נשות ישראל, אך ליברמן סירב לגנות או להתנער ממנו. אחד המשתתפים במפגש טען בפני 'כיכר השבת' כי לאחר המפגש, הפטיר ליברמן כי הסרטון היה טעות, אך לא מעבר.

ליברמן נשאל שוב ושוב על ההסתה אותה הוא מנהל נגד המגזר החרדי. אחד המשתתפים אף 'העז' להציב מראה מול פניו של ליברמן וטען כי הסרטונים של המפלגה מזכירים "תקופות אפלות בהיסטוריה של העם היהודי".

ליברמן סירב להשיב לגופה של שאלה, ובחר לחזור על המנטרות הישנות כי אינו תוקף את החרדים אלא את ההנהגה החרדית: "אני מדגיש כל פעם, אני מפריד בצורה הכי בוטה בין הציבור החרדי שנלקח כבני ערובה לבין ההנהגה והעסקנים. האינטרס של הח"כים החרדים זה להחזיק את הציבור שלהם מסכנים, עניים ונזקקים כי רק ברגע שהם תלויים בקצבאות, בגמ"חים ובתמיכות, ככה הם שולטים בהם פוליטית.

ליברמן מבזה את השרה מירי רגב (צילום: המטה המרכזי עם אילה חסון בערוץ 13)

"בן אדם שעומד על הרגליים לבד, לא יוכלו להכתיב לו את הדרך הפוליטית שלו. לכן אחד המאבקים הקשים זה הסיפור של החינוך העצמאי ואל המעיין, אנחנו המדינה היחידה בעולם שמסבסדת חינוך שמונע מילדים ללמוד אנגלית, מחשב מתמטיקה. וזה לא במקרה. כי בן אדם סיים לימודים הוא לא יודע מילה באנגלית. מה הסיכוי שלו למצוא מקום עבודה מכובד?!".

ליברמן לא התאפק והשתלח נגד אברכי הכוללים, "זה הגיע למימדים של 160 אלף איש שיושבים בכולל. לא עובדים, לא לומדים. נגיד בנק ישראל אמר שאם שיעור התעסוקה בקרב החרדים לא יעלה לשיעורים דומים לשאר האוכלוסייה, יצטרכו לעלות מיסים ב-16%. הם הופכים אותם לנטל כלכלי על כל החברה. אנחנו לא מסוגלים לסחוב את זה יותר".

יו"ר 'ישראל ביתנו' חזר שוב לתקוף את ביקורו של האדמו"ר מסאטמר בישראל ואמר: "הכי מזעזע שראיתי בשנה האחרונה זה הרבי מסאטמר שבא לירושלים, נותן נאום שטנה נגד המדינה, צה"ל וחיילי צה"ל. דולרים הוא מחלק שם חופשי, כסף, וכולם שותקים, גם הח"כים החרדים. פעם סאטמר היה משהו מבודד, ראית שם את הפלג הירושלמי, זה הולך ומתרחב בקצב מזעזע. רק לפני שבוע באשדוד הפלג הירושלמי מפוצץ ערב התרמה למען החיילים חרדים לא ראיתי על זה שום מחאה. החרדים משתלטים על בית כנסת של הציונות הדתית באלימות".

ליברמן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בהקשר החרדי, חזר ליברמן לתקוף את ח"כ משה גפני: "ראית איזה חיבוקים בין גפני לאחמד טיבי בוועדת הכספים. איזה שיר הלל גפני שר לטיבי וטיבי לגפני. ש"ס ויהדות התורה מתחרים מי יותר חבר של הרשימה המשותפת. לקרוא לש"ס וליהדות התורה ימין? גפני בטח לא ימין, גם ש"ס לא ימין. הם מסתדרים מצוין".

המפגש הסגור בין ליברמן לאנשי התקשורת מהציונות הדתית, הותיר את האחרונים נבוכים מול הבורות שהפגין ליברמן באשר לציונות הדתית ולמגזר החרדי. כתב ערוץ 7 שהשתתף במפגש כתב לאחר מכן: "הדבר היחיד שעניין את ליברמן הוא לעסוק בבעיה החרדית. באיש החרדי. בצביונו. במנהיגיו. לאורך המפגש כולו הוא השתלח באורח החיים של האדם החרדי על כל היבטיו ודרש להנדסו מחדש באמצעות שינוי דרמטי בהגדרתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

עוד טען הכתב שהשתתף בכל המפגש, כי "הכתבים שנכחו במפגש זעו באי נוחות על כיסאותיהם. קודם כל בשל הטעייתם: הם ביקשו לקבל סקירה פוליטית אודות משנת 'ישראל ביתנו' וקיבלו גיגית של טינופת על שתי אוכלוסיות מרכזיות בישראל. כל ניסיונותיהם להסיטו מהנושא החרדי והדתי לעבר שאר הנושאים האקוטיים עלו בתוהו. למעט כמה אמירות שוליות שהצליחו בכח להוציא מפיו – המשיך ליברמן להיצמד לטקסטים הבוטים כמי שאחזו תזזית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר