משרד המשפטים רשם את אפליקציות התשלום בתחבורה ציבורית ואז התכחש אליהן

הרשות להגנת הפרטיות, שטענה בדיון הכנסת כי לא הכירה את אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית, דווקא מלווה אותן כבר חצי שנה ואישרה את מאגרי המידע שלהן. גם בדואר הביעו התנגדות, ושכחו להזכיר הכנסה של 20 מיליון שקל משירות רב קו המתחרה (דיגיטל)

תחבורה ציבורית נוסעים אוטובוס (צילום: שאטרסטוק)

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים, שהצהירה בדיון בכנסת כי לא הכירה את סוגיית פרטיות משתמשי אפליקציות התשלום החדשות בתחבורה הציבורית, והביעה דרישה שנחשפה בכלכליסט שמשרד התחבורה יגיש אותן לאישורה, דווקא מלווה את הפרויקט מזה יותר מחצי שנה.

לכלכליסט נודע, כי בחודש דצמבר פנו שלושת הצוותים שזכו במכרז משרד התחבורה לאפליקציות לרשות להגנת הפרטיות בבקשה לרשום אצלה כחוק את מאגרי הנתונים העתידיים שלהן, שבהם יישמרו מסלולי הנסיעות של המשתמשים לצורך חישוב חשבונם בסוף כל חודש.

בקשות כאלה הוגשו מטעם הופ און ופייבקוס, מוביט ופנגו, ומטעם ישראכרט. הבקשות אושרו כולן עוד בחודש מאי, שבועות לפני הדיון בוועדת הכלכלה, שבו אמר נציג הרשות, עדן אברהם, כי ברשות מכירים את סוגיית שמירת הפרטיות של משתמשי האפליקציות רק מהזימון לדיון.

בדיון בוועדת הכלכלה אמרה נציגת בנק הדואר, אורלי סימן טוב, כי האפליקציות יקפחו קבוצות גדולות של משתמשים בתחבורה הציבורית, בהם חרדים, בני נוער ואזרחים ערבים שמשתמשים כיום ברב קו. השקת האפליקציות שמתוכננת לסוף החודש צפויה לפגוע בהכנסות כרטיס הרב קו, שבנק הדואר משמש כמסלקה שלו עבור משרד התחבורה, בהסכם שנחתם ב-2012 ללא מכרז, ומוארך מאז שוב ושוב, בהיקף של 20 מיליון שקל לשנה. חלק מהמשתמשים אף נוהגים לטעון את כרטיסי הרב קו בסניפי הדואר. אם לא יהיו שינויים, בשנה הבאה אמורה פעילות סליקת הרב קו, שימשיך לפעול לצד האפליקציות, לעבור לידי משרד התחבורה.

נציגי משרדי התחבורה והאוצר אמרו בדיון כי כיום משקיעה המדינה 100 מיליון שקל ברב קו, ואלה ייחסכו ככל שיותר משתמשים יעברו להשתמש באפליקציות החדשות, שאליהן צפויה להצטרף בעוד חודשיים אפליקציה ציבורית, שבונה כעת VIA עבור נתיבי איילון, בהזמנת המשרד.

בדיון הוצגה חוות דעת שכתב פרופ' מיכאל בירנהק מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת"א, ובה הזהיר מבעיות שמירה על פרטיות המשתמשים באפליקציות. אולם מדובר בחוות דעת שנכתבה בהזמנת חברת פיסנטרה, שמפעילה עבור משרד התחבורה את הרב קו, ואת אפליקציית הטעינה שלו רב קו אונליין, ופעילותה צפוי לקטון בעקבות השקת האפליקציות.

לכלכליסט נודע כי נציגי שלוש אפליקציות התשלום החדשות, שנמצאות כעת בפיילוט, הביעו נכונות לשנות אופי חישוב התשלום על הנסיעה שקבע משרד התחבורה, לאחר שהשרה מירי רגב הודיעה כי בכוונתה לבחון את סוגיית התמחור, מחשש שחלק ממשתמשי האפליקציות ישלמו על הנסיעות יותר מאשר אם היו משתמשים ברב קו. עם זאת שינוי התמחור יחייב גם את אישור משרד האוצר ותוספת לסובסידיה על התחבורה הציבורית, מהלך שיארך שבועות או לא חודשים.

פיוצ'ר מוביליטי, המקדמת תחבורה חכמה, פנתה הבוקר לרגב ולשר האוצר ישראל כץ בבקשה שלא לדחות עוד את השקת האפליקציות, שיעודדו שימוש בתחבורה הציבורית של נוסעים מזדמנים, שכיום מתקשים לנסוע בה אם אינם מחזיקים בכרטיס רב קו.

במשרד המשפטים סירבו למסור תגובה עניינית. מהמשרד נמסר "הרשות להגנת הפרטיות עומדת בקשר עם משרד התחבורה ודנה עימו בהיבטי הפרטיות הנוגעים לשימוש באפליקציות תשלום בתחבורה הציבורית, כדי להבטיח שמירה על הזכות לפרטיות ולהגנה על המידע האישי של המשתמשים. בהתאם לתוצרי הדיונים, תגבש הרשות את עמדתה הסופית בנושא. חברת דואר ישראל מציעה שירותים פרונטליים ודיגיטליים לכלל הציבור. החברה תמשיך לשרת מאות אלפי לקוחות המטעינים את הרב קו בסניפי הדואר ברחבי הארץ".

גם דוברת הדואר נוי קדם סירבה למסור התייחסות עניינית, ובחרה לשלוח את התגובה הבאה: "חברת דואר ישראל מציעה שירותים פרונטליים ודיגיטליים לכלל הציבור. החברה תמשיך לשרת מאות אלפי לקוחות המטעינים את הרב קו בסניפי הדואר ברחבי הארץ".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר