זהירות מניצול

בין 'זכויות עבודה' ל'איסור סחיטה' // עו"ד יוסף ויצמן

עובדים ועובדות מחפשים את המעסיקים שלהם, פשוטו כמשמעו. מבצעים בדיקה מעמיקה איפה המעסיק נפל ולא מילא עד הסוף את חובותיו החוקיות, ומאיימים בתביעה (טור)

יוסף ויצמן, עו"ד | כיכר השבת |
(צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)

כל העולם היה בהיסטריה, את ישראל זה פגש ב 16 למרץ אז נסגרו כל העסקים במדינה, לאה, מעסיקה של עסק קטן בן שלוש עובדות הוציאה בהסכמה את כל העובדות לחל"ת.

אחת העובדות – ריקי שמה, הייתה בחודש החמישי להריונה. בשלהי חודש מאי עם החזרה לעבודה פונה ריקי ללאה בתביעה לתת לה 100,000 ₪ פיצוי מפני שהיא לא קיבלה אישור הממונה להוציא אותה לחל"ת בהריון, חרף הסכמתה של ריקי.

לאה הייתה בדרך לשלם לריקי סכום נכבד על השגיאה שנעשתה בתום לב, למזלה היא התייעצה קודם ויצאה ללא כל תשלום.

כל יום אנחנו נתקלים בסיפור על עסק שקורס, על עוד עסק שנקלע לקשיים, על חברה נוספת שמפטרת עובדים. אנחנו בעיצומו של המשבר הכלכלי אולי החריף והקשה ביותר בתולדות המדינה. בעלי עסקים רבים חורקים שיניים ומנסים להרים את הראש מעל המים. הם עובדים מסביב לשעון במטרה להציל את העסק שלהם ולאפשר להם ולעובדים לצלוח את הימים הקשים. דא עקא, שישנם עובדים שלעיתים מחוסר מודעות או בגלל קשים כלכליים, מחפשים פרצות משפטיות בחוק, על מנת לתבוע את המעסיקים.

כמשרד עורכי דין המתעסק בין היתר בתחום של תביעות בדיני עבודה, אני נתקל לצערי במחזות שלא נראו במגזר שלנו בעבר. עובדים ועובדות שמחפשים את המעסיקים שלהם, פשוטו כמשמעו. מבצעים בדיקה מעמיקה איפה המעסיק נפל ולא מילא עד הסוף את חובותיו החוקיות, ומאיימים בתביעה.

אם גם אתם נתקלתם בתופעה דומה, כמעסיקים אני מציע לכם לא לפעול מהבטן. לא להביע זעם על העובד או העובדת פשוט לקחת ייעוץ משפטי ולהבין מה נכון לעשות.

אבל לפני הייעוץ המשפטי, אני פונה אל אותם עובדים ועובדות, שמנסים לתפוס טרמפ על המשבר הכלכלי ולנצל את המעסיקים, שברוב המקרים שגו לפי תומם בקבלת ההחלטות, אל תעשו שימוש בכלים האלו. בסופו של דבר זה יפעל לרעתכם ולרעת הציבור כולו. המעסיקים עלולים לקרוס בגלל תביעות סרק או תביעות שיש להם הצדקה חוקית אבל אין להם צידוק מוסרי ובוודאי לא הלכתי, ומאות עובדים ועובדות יפגשו בקרוב את לשכות התעסוקה רק בגלל ההתקטנות של עובדת אחת שניסתה להוציא כסף מהמעסיק תוך שימוש בסעיף נידח בספר החוקים.

מידי יום מגיעים למשרדי לקוחות ומספרים סיפור זהה, אנחנו כמעסיקים נקלענו לסחרחורת של משבר הקורונה, עשינו צעדים כלכליים כאלו ואחרים ולעיתים ההחלטות לא היו מושלמות מבחינה חוקית. אולם ברור שהדברים נעשו בתום לב, עכשיו אנחנו מוצאים את עצמנו נאלצים לא רק להיאבק על המשך הקיום של העסק אלא גם להתמודד משפטית עם סיכון של תביעה.

מניסיון אני רואה כי קבלת ייעוץ משפטי נכון בשלב הראשון של האירוע מסייעת בחלק לא מבוטל מהמקרים להביא לפתרון התסבוכת בלי להגיע לדיונים משפטיים בבית הדין לעבודה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר