הראיון המלא

פרופסור איתמר גרוטו: הסגרים לא מכוונים רק לחרדים

הגל השני של נגיף הקורונה: קצב ההדבקה במגזר החרדי, הסגר באלעד, ההדבקה בקרב תלמידי הישיבות וההגבלות בבתי הכנסת • פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, בראיון לישי כהן (בריאות)

ישי כהן | כיכר השבת |
מפיק: איציק אוחנה (ניהול אולפן: יוחנן בלייך)

ישראל נמצאת בתוך הגל השני של נגיף הקורונה, והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, מקווה בראיון באולפן 'כיכר השבת' שאנחנו נמצאים כבר בשיאו של הגל, כאשר בימים האחרונים מספר הנדבקים עובר את סך ה-1,000 ביממה. צפו בראיון המלא.

כותרות מהראיון

אנחנו רואים מאות חולים חדשים מידי יום, אפשר כבר לומר שאנחנו נמצאים בגל שני?

"בהחלט, אנחנו נמצאים בגל שני, ואני מקווה שאנחנו נמצאים בשיא של הגל, ולא נעבור את המספרים איתם אנו מתמודדים היום.

"אנחנו חוזרים להגבלות מסויימות, כולל צמצום התקהלויות, אך צריך לדעת שמדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לחיות עם סגרים מידי תקופה, אלא כולנו ניאלץ להתמודד עם הנגיף לאורך התקופה הקרובה.

אתה מבין את התסכול של החרדים שרואים שפעם אחר פעם מאשימים אותם בהדבקה ו"בהפצת הנגיף?

"אני בהחלט יכול להבין, ואני חושב שבחלק מהמקומות נעשה ממש שיימינג למגזר החרדי, ולכן אני פעלתי בשטח יחד עם כלל הגורמים כולל ראשי הערים החרדיות, וחשוב לומר שיש גם בציבור החרדי אנשים שפחות מקפידים על הכללים, כפי שיש אנשים כאלו גם במגזר הכללי.

"אני רוצה לומר שיש לנו מקורות הדבקה של הנגיף שהחלו באירועים ובחתונות, ולכן אנו פועלים כעת על מנת לצמצם את מספר המשתתפים באירועים, וטוב יהיה אם הציבור יתרגל להגיע לחתונה עם מסיכות".

האם משרד הבריאות כשל בכל מה שקשור לנושא ההסברה למגזר החרדי?

"המשרד פעל במגוון אפשרויות. יש לנו רופא שביקר אצל שורה של גדולי ישראל, וכמעט עבר לגור בבני ברק בשל כך, ויש לנו את ד"ר שלוסברג שהוא נמנה על המגזר שפעל רבות בנושא, ואני חושב שהשקענו רבוצ ואנו רואים גם את השינוי בשטח.

"אני רוצה לומר שישנם אנשים רבים שמזלזלים ואומרים שהנגיף לא פוגע בצעירים, וצריך לדעת שהנגיף פוגע קשות באנשים מעל גיל 60, כאשר אחד מכל עשרה נדבקים מבוגרים נפגע בצורה קשה מהנגיף, וישנם אנשים רבים שסובלים מתסמינים מסוימים במשך כמה חודשים שלאחר שחלו בנגיף".

ישב כאן ראש עיריית אלעד ישראל פרוש והאשים את משרד הבריאות בכך שאין שליטה וקשר רציף עם הרשויות המקומיות בכל מה שקשור להוצאת החולים למלוניות, אלא הדבר היחיד שעושים זה סגר על העיר. האמנם זה המצב?

"אני חושב שישראל פרוש עשה עבודה מדהימה, והיינו איתו גם בקשר עד לשלב שבו התקבלה ההחלטה על סגר שהייתה כמובן בניגוד לדעתו, אך יש לציין כי לא תמיד הוצאת החולים זה משהו שמועיל מסיבות רבות, וחושב לזכור שאם בגל הראשון היה למשרד הבריאות תוספת עזרה של משרדים נוספים, הפעם אנחנו לבד בסיפור הזה, ולכן הפינוי למלוניות התעכב מאד.

מה אתה אומר לאלו שטוענים כי הסגרים התרחשו עד עכשיו רק על הערים החרדיות?

"זה לא נכון. היו סגרים על יישובים בדואים בנגב, היה סגר על דרום תל אביב, ואני חושב שמה שקובע בנושא של סגר אלו פרמטרים מאד ברורים שתלויים במספר החולים ובקצב ההדבקה.

"יש לנו בקבינט הקורונה גם שרים חרדים ששותפים לקבלת ההחלטות ומשמיעים את עמדתם ושותפים בצורה מלאה להחלטות".

מה דעתך על מה שקורה בעולם הישיבות?

"אנחנו רואים שבישיבות שפעלו לפי מתווה הקפסולות מספר החולים הוא מעט מאד, ובישיבות שפעלו אחרת מספר החולים עולה מידי יום, וחשוב לומר שמי שמרגיש תסמינים עליו להגיע לרופא ולהיבדק, משום שרק בצורה הזאת נוכל לעצור את ההתפשטות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר