היסטוריה ואקטואליה

הזעקה של הרב מפוניבז' ב'שער טיטוס'

במשך שנים יהודי רומא לא עברו בשער טיטוס - עד שהוקמה מדינת ישראל. גם הרב מפוניבז' צעד שם וזעק: "טיטוס, טיטוס, לפני אלפיים שנה רצית למחוק ולאבד את עם ישראל" (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: Yossi Zamir/Flash90)

בפרקים הקודמים סיפרנו על התנא האלוקי רבי עקיבא, הגר"א ברלינר, וכ"ק אדמו"ר מאיצקן זי"ע בעת ביקורם ב'שער טיטוס', סמל הגלות בדורות עברו, ועל השמחה הגדולה אצלם שנצח ישראל לא ישקר, ועם ישראל ממשיך להתקיים על אפם וחמתם של הרומאים הרשעים מחריבי בית המקדש.

מעניין ביותר ששנים רבות יהודי רומא לא עברו בשער טיטוס מטעמים מובנים: עיניהם לא היו יכולים לראות את כלי המקדש מבוזים בידי הגויים.

(צילום: Yossi Zamir/Flash90)

הפעם הראשונה שיהודי רומא הגיעו למקום, היה בתאריך ה' באייר שנת תש"ח, בראשות רבה של העיר הגר"ד פראטו. לראשונה מזה 1866 שנים עברו בהתרגשות מתחת ל'שער טִיטוּס' ברוממות קומה באותו מקום בדיוק שעברו אבותינו בשפיפות קומה, לאחר חורבן בית המקדש לפני 1950 שנים.

מצעד יהודי רומא לכבוד הכרזת מדינת ישראל (מתוך ויקיפדיה)

בשינוי מאבותינו השבויים, שהלכו בכיוון הנגדי מארץ ישראל, צעדת יהודי רומא הייתה לכיוון ירושלים עיר הקודש, ובכך ביטאו את ניצחונו של העם היהודי כנגד צורר היהודים טיטוס ימ"ש שר"י מחריב בית המקדש.

הגאון רבי דוד פראטו (צילום: מתוך ויקיפדיה)

• • •

הרביעי לעבור בשמחה והתלהבות את השער המפורסם הלוא הוא היה מרן הרב מפוניבז' הגאון רבי יוסף שלמה כהנמן שבשנת תשכ"ג, עבר במקום והכריז בקול גדול:

"טיטוס, טיטוס, לפני אלפיים שנה רצית למחוק ולאבד את עם ישראל, מבלי להשאיר להם זכר, שם ושארית. ראה טיטוס, מי מכיר אותך היום: מי שיטייל כאן, בין רחובותיה של רומא וישאל את הילדים מי היה טיטוס, הם אפילו לא ידעו לחזור בהגיה נכונה על השם שלך… הרי מכל ה'תורה' שלך לא נותר מאומה! האם יש בעולמנו אנשים הרואים עצמם כממשיכי מורשתך?!—

(Yossi Zamir/Flash90)
(צילום: Yossi Zamir/Flash90)
הגדלה
(Yossi Zamir/Flash90)
(צילום: Yossi Zamir/Flash90)

"ואילו אני, מגיע עכשיו מבני ברק שבארץ ישראל, אותה רצית להחריב, וברגע זה ממש יושבים למעלה מחמש מאות בחורים על התורה ועל העבודה, שכל כך שאפת להשכיח מאתנו, וזה רק בישיבה שלי, לבד ממאות הישיבות ומוסדות התורה בכל רחבי תבל, שבהם נמצאים עוד אלפים ורבבות של לומדי תורה!"—

הדרך הראשית בפורום רומאנום בה צעדו ניצולי חורבן בית המקדש (מתוך ויקיפדיה)
הדרך הראשית בפורום רומאנום בה צעדו ניצולי חורבן בית המקדש (צילום: מתוך ויקיפדיה)

"את קודש הקודשים אמנם ביזית וחרפת בצורה נוראה, אבל מציע אני לך לבוא עכשיו אל הכותל המערבי, שריד בית מקדשנו, ותראה איך יומם ולילה עומדים שם יהודים ומבכים את החורבן, ומצפים ומייחלים לבניית בית המקדש, ולומדים ומשננים את תבנית ההיכל, וכל מעשהו, והוא – הוא האות והמופת המבהק ביותר שבית המקדש שלנו אכן יבנה במהרה!".

(מתוך הגדה של פסח 'חשוקי חמד' בשם הרב ד"ר משה רוטשילד)

(צילום: Yossi Zamir/Flash90)

בעז"ה בקרוב מאד, עם ישראל יגיע לכלל הסכמה, ויבנה את בית המקדש השלישי הית ה', להעלות ניחוחות וקטורת לפני ריבון העולמים.

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר