מפגינים בביירות

עימותים קשים בלבנון בעקבות האסון הכבד

אלפי מפגינים בהפגנות אלימות בביירות בירת לבנון, בעקבות הטענות כנגד הממשלה לאחר האסון בו נהרגו מאות ונפצעו אלפים. המפגינים ניסו לפרוץ לבניין הפרלמנט הלבנוני (עולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מפגינים בלבנון (צילום: מתוך טוויטר)

הפגנות אלימות אמש (חמישי), בביירות, בירת לבנון, בעקבות הפיצוץ הענק בנמל לבנון שהביא למותם של מעל 130 איש ולפציעתם של אלפים. המפגינים צרו על בניין הפרלמנט וניסו לפרוץ אליו ובמקום החלו עימותים קשים עם כוחות הביטחון הלבנוניים. המפגינים מאשימים את הממשלה במחדל הכבד שגרם לנזקים אדירים של מיליארדי דולרים.

מוקדם יותר אתמול הודיעה לבנון ש-16 בני אדם נעצרו בעקבות חקירת האסון, אחד מהם הוא מנהל הנמל. העצורים הם עובדי נמל, אנשי רשות המכס וגורמים שאחראים על התחזוקה בהאנגר בו הוחזקו טונות של אמוניום חנקתי - החומר שגרם לפיצוץ היוצא דופן.

ההערכה היא שהחומר המסוכן שהוחרם מספינה רוסית בשנת 2013 לא נשמר בצורה נאותה וההתייחסות אליו הייתה רשלנית. ראש הממשלה חסאן דיאב והנשיא מישל עאון הבטיחו שהאשמים באסון ירצו עונש כבד. אך נראה שהמפגינים מאמינים פחות לממשלתם שאכן תעשה צדק.

בדרי דאהר, ראש רשות המכס הלבנונית, אמר לסוכנות הידיעות AP שמועצת המדינה (אחת מסוכנויות הביטחון המרכזיות של לבנון) פתחה כבר בשנה שעברה בחקירת אחסון האמוניום החנקתי. במהלך החקירה הסוכנות שלחה דיווחים לקבינט, לתובע הכללי ולמוסדות מדינה אחרים על הסכנה שבאחסון הכימיקל המסוכן בנמל. ייתכן שמדובר בעדות ראשונה לכך שבכירים לבנונים היו מודעים להימצאותו של החומר קרוב כל כך לבנייני מגורים.

דאהר אישר שהא שלח כבר ב-2017 מכתב לשופט והזהיר מאסון אפשרי. הוא ביקש הנחיות שיסבירו לו מה לעשות עם החומר המסוכן. לדבריו, הוא וקודמו בתפקיד שלחו שישה מכתבים ולא קיבלו תשובה.

נשיא צרפת עמנואל מקרון, שהגיע לביירות אחרי האסון, אמר שיש להקים חקירה בינלאומית שקופה כדי שהאמת תצא לאור. במהלך הביקור הפגינו לבנוניים סביבו וקראו לו "לשחרר" את המדינה מהשלטון המושחת ומחיזבאללה.

מקרון נפגש גם עם נשיא לבנון עאון וראש הממשלה דיאב. הם שוחחו על הדרכים לסייע למדינה, שנמצאת בשיאו של משבר כלכלי אדיר. מקרון הצהיר לאזרחים כי הסיוע לא יגיע לידי המושחתים אלא יופנה ישירות לעם הלבנוני.

מלבד ההרוגים והפצועים, מאות אלפים איבדו את ביתם בפיצוץ האדיר וההערכות הן של נזקים של 10-15 מיליארד דולר.

לבנון מתמודדת במקביל לאלפי הפצועים גם עם נגיף הקורונה, שהחל להשתולל במדינה. עד כה נדבקו בלבנון כששת אלפים בני אדם.

מדינות רבות בעולם נערכות להעברת סיוע למדינה. ארה"ב החלה להעביר סיוע הומניטרי ללבנון הקורסת, למרות חשש כבד שאין ביכולתם של הגורמים במדינה לוודא שהסיוע אכן יגיע לנזקקים – ולא לידי חיזבאללה. מטוס תובלה ראשון מסוג C-17 הגיע מקטאר עם מזון, מים וציוד רפואי. עוד שני מטוסים צפויים להגיע ביממה הקרובה.

"אנחנו מודעים היטב לדאגות ומבטיחים שהסיוע יגיע ללבנונים שזקוקים לו", אמר דובר הפנטגון ג'ונתן הופמן. הוא אמר שמשרד ההגנה משתף פעולה עם מחלקת המדינה כדי לוודא שהסיוע יגיע לידיים הנכונות ולא לידי חיזבאללה שמחזיק בתיק הבריאות של לבנון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר