סערה כשרותית

מחלוקת: מותר לשתות קוקה קולה המיוצר באוקראינה?

גופי הכשרות המפקחים על ייצור קוקה קולה טוענים כי יש בעיה במפעלים שאינם מפוקחים, כולל המפעל באוקראינה - משם מייבאים לישראל • בד"ץ בעלזא: "הרבנים בדקו" (חרדים)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

סערה בעולם הכשרות בעקבות תחילת ייבוא בקבוקי 'קוקה קולה' מהמפעל באוקראינה, בכשרות מהודרת. מזה שנים, מנסים גורמים שונים לייבא את המשקה הפופולרי ארצה, במחיר מוזל מהייצור בחברה הישראלית.

עד כה, מדובר היה במערכות כשרות שאינן מוכרות לקהל הרחב, ובאחרים שאינם מקובלים על הציבור התורני, כאשר גם הרבנות הראשית לישראל יצאה נגדם.

על מנת להבין את מורכבות הסיפור, נקדים בקצרה בעובדה שלפי גופי הכשרות המעניקים חותמות למשקאות קוקה קולה בעולם, הרב לנדא וה-OU, יש צורך בכשרות על קוקה קולה.

בניגוד לטעות הנפוצה בקרב הציבור, בגופי הכשרות טוענים כי רק משקה הספרייט, כשר בכל העולם גם אם אין עליו חותמת של אף גוף כשרות.

עד כה, במפעל של חברת קוקה קולה באוקראינה, סירבו לאפשר כניסת משגיחים - על מנת שיבדקו את חומרי הגלם, האם הם כשרים או לא.

למרות זאת, ייבאו מספר פעמים בקבוקי שתייה משם, עד שברבנות הראשית לישראל החליטו לחסום את הייבוא המקביל, בשל בעיות כשרות, אך בתגובה עוררו גופים שונים טענות שונות ומשונות על שמירת המונופול של החברה המרכזית בישראל.

אך באחרונה, החליטו בבד"ץ מחזיקי הדת של בעלזא להעניק כשרות למפעל באוקראינה, וברבנות הראשית החליטו לאשר את הייבוא המקביל.

לפי ההערכות במערכות הכשרות הגדולות, ישנן גופי כשרות גדולים ומוכרים המגששים אף הם מול המפעל, וצפויים כבר בקרוב לייבא לארץ קוקה קולה בהשגחתם.

גורמים בכירים בעולם הכשרות מתחו ביקורת על הצעד התמוה של כשרות בעלזא, שכן לטענת אותם גורמים, הם נותנים חותמת 'מהדרין' למוצר שאין עליו השגחה לכל אורך זמן הייצור.

הרב משה דוד הופמן, מבד"ץ קהל מחזיקי הדת הודף את הטענות ואומר ל'כיכר השבת' כי לפני שהעניקו כשרות, ביקרו במפעל משלחת של רבנים, וכי הם קיבלו אישור להכניס למקום רבנים ומשגיחים כפי הצורך.

עם זאת, סירב להביע את דעתו האם מדובר באישור ספציפי למפעל זה, או שמא לפי הממצאים שבידיהם - ניתן לשתות קוקה קולה בכל העולם ללא חותמת כשרות.

עוד הוסיפו במערכת הכשרות של בעלזא מומחה הכשרות הרב מדרכי וובר, מגיע באופן קבוע למפעל באוקראינה, הנמצא תחת פיקוחים, וידוע כי בכל אירופה סומכים על הקוקה קולה ממפעל זה.

יצוין כי במדינות רבות נוהגים רבים, בהם רבנים ומורי הוראה לשתות קוקה קולה ללא הכשר, אך כאמור, גופי הכשרות היחידים בעולם המודעים לרכיבים, טוענים כי הדבר אסור.

ברבנות הראשית לישראל הסבירו ל'כיכר השבת' כי הם אינם נותנים כשרות למפעל באוקראינה, אלא רק מאשרים את המוצר, בהתאם להשגחה של בד"ץ מחזיקי הדת בעלזא.

מה הבעיה בקוקה קולה ללא כשרות, אם לכולם יש אותו טעם?

הרב יצחק דביר, מסביר בתחקיר שערך עבור ארגון כושרות כי חומרי גלם רבים, כמו גליצרין, חומר ממתיק ומסמיך שמעורב במוצרים רבים ובין היתר בתמציות הטעם של הקוקה קולה, מיוצר בקוקה קולה הכשרה מן הצומח, ובשאר הבקבוקים משתמשים בתמצית המופקת מן החי.

בנוסף, הוא מביא דוגמה נוספת. אחד מהמרכיבים הדומיננטיים במשקה קוקה קולה הוא הקרמל המופקד על צבעו השחור וטעמו המתוק. בצרפת ישנו מפעל גדול בו מייצרים קרמל חלבי שאינו כשר. מובן שבקוקה קולה לא משתמשים בקרמל חלבי (מחמת האלרגנים), אך גם קרמל פרווה שמיוצר באותן המכונות אינו כשר לפי ההלכה.

במפעלים נוספים שמהם רוכשים בקוקה קולה ישנו ייצור של קרמל מדגנים (שעלול להיות באיסור 'חדש') - ולכן, למרות שהרכיבים זהים, מקור הייצור שונה ויש צורך בהשגחה צמודה ובכשרות על בקבוקי השתייה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר