היסטוריה ואקטואליה

הילד בן החמש שהגר"ח מבריסק קם לכבודו

בגיל חמש הובא הילד לגר"ח מבריסק (שהעריץ ביותר את אביו), שקם מלא קומתו בפניו בהטעימו שהוא שמח שיש בן שימשיך את דרכו. ומה התבטא עליו מרן ה'חפץ חיים'? (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
רבי אברהם אליהו קפלן (צילום: מתוך ויקיפדיה, ללא קרדיט)

96 שנים לפטירת הגאון רבי אברהם אליהו קפלן הנסיך הסלבודקאי, מראשי "תנועת המוסר", שהותיר אחריו חלל עמוק.

בפרקים הקודמים סיפרנו אודות אישיותו הנדירה של הרב קפלן בעמ"ח הפיוט המרגש "שקעה חמה".

הגאון רבי אליהו קפלן הוכר כאחד "מעתיקי השמועה", שמשגיחים רבים בישיבות הקדושות ציטטו מספריו הרבים.

כאחד מגדולי ישראל, היומון הליטאי רב התפוצה וההשקפה "יתד נאמן" ערך בפרשת "אמור" בשנת תשע"ד כתבה מקיפה אודות צדיק נשגב כביר קדוש ונורא.

למרבה הפלא, ביומן הליטאי "יתד נאמן", הדגיש העיתונאי ח' כהנוביץ על ספרו החשוב "בעקבות היראה", שחלק מהמאמרים אינם מתאימים לבן דורנו.

כמו כל הקוראים שכעת בוערים מסקרנות אלו דברים החליט העיתונאי ח' כהנוביץ שאינם מתאימים לבן דורנו, גם אני הלכתי לבדוק, ונחשוף זאת בפרקים הבאים.

אך תחילה נפליג בילדותו של הגאון הרב קפלן.

בגיל חמש הובא הילד אברהם אליהו קפלן לגר"ח מבריסק (שהעריץ ביותר את אביו), שקם מלא קומתו בפניו בהטעימו שהוא שמח שיש לגאון הנודע מראקוב בן שימשיך את דרכו.

בתחילת "זמן אלול" תר"ע (1910) שלח הרב קפלן בן העשרים, אגרת לידיד שלמרבה הצער נשאר בביתו, ולא הגיע לפלצות של "אלול", וכך לשונו:

"עתה מתחילים חיים חדשים.. היום מתחילים השעורים לתורת האדם בבית המדרש הגדול למדע התורה בסלאבודקא! אינך רשאי לפרוש מציבור נעים ויפה כזה. כל רגע שאתה מאחר עובר אתה על עולם מלא אשר לא ראיתיו ולא תראהו זולתי פה. בא מיד, מיד, מיד!".

גאונותו התבטאה כבר במהלך לימודיו אצל הגרמ"מ אפשטיין, שם כתב מאמרים כנגד המשכילים שעשו שמות בעם היהודי.

במהלך כהונתו בבית המדרש לרבנים בברלין, התבטא מרן החפץ חיים: "עלז ליבי בראותי כי ארץ אשכנז התחילה להצמיח שושנים כמלפנים שהיתה אכסניה של תורה".

הרב קפלן התכתב בלימוד והגות עם מרן הגרי"א שר, וכן עם הגה"צ רבי הירש ברוידא (סב אשתו) שביקשו שינהיג בישיבתו חצי שעה שיעור מוסר כל יום.

בראש השנה האחרון לחייו, שוחחו ביחד הרב קפלן והגר"י סרנא שיחה עם דברים העומדים ברומו של עולם, שלאחריהם התבטא הגר"י סרנא שהוא הרגיש שיש לו עניינים בעולם העליון.

בפרקים הבאים: מה העיתונאי ח' כהנוביץ מ"יתד נאמן" צינזר בכתבי הגאון הרב קפלן?!

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר