היסטוריה ואקטואליה

מה "יתד נאמן" צנזר בכתבי הנסיך הסלבודקאי?

הספדו המרשים של הגאון הרב קפלן, הנסיך הסלבודקאי, על חוזה מדינת היהודים בנימין זאב הרצל, צונזר בין היתר מהכתבה עליו ב'יתד נאמן', שכן אינו מתאים לדורנו (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
רבי אברהם אליהו קפלן (צילום: מתוך ויקיפדיה, ללא קרדיט)

96 שנים לפטירת הגאון רבי אברהם אליהו קפלן הנסיך הסלבודקאי, מראשי "תנועת המוסר", שהותיר אחריו חלל עמוק.

בפרק הקודם חשפנו לקוראי "יתד נאמן" את הספדו המרשים של הגאון הרב קפלן על חוזה מדינת היהודים בנימין זאב הרצל, הספד שבו מבהיר הרב קפלן שהרצל לא מלמד אותנו תורה הלכה ומוסר, אולם עד שרעיונו להקים מדינה הופץ ברבים: "לא העזנו ולא יכולנו לומר: עברי אנכי!", את הספדו סיים הרב קפלן עם המשפט: "וככל שגדלה אמונתי באלקים – גדלה שייכותי לציונות".

את הנאום הנ"ל, נשא הגאון רבי אברהם אליהו קפלן באספה בטלז' בליטא בשנת תרע"ט (1919) בשפת האידיש והודפס בספרו "בעקבות היראה" עליו התבטא ראש ישיבת חברון, הגאון רבי יחזקאל סרנא שהיה ראוי להיכתב על ידי אחר מאבות תנועת המוסר.

נשים לב שהרב קפלן תמך באופן רשמי ב"אגודת ישראל" שהוקמה 7 שנים קודם לכן בידי מרנן ורבנן זצוק"ל, ונראה שהיו אלו קולות בודדים ביותר מבין חבריה.

המרתק ביותר, שהערצה כה גדולה למעשיו של חוזה מדינת היהודים הרצל רח"ל, הרי שאין לו אח ורע בכל ציבור בני התורה קוראי "יתד נאמן". לכן מסתבר, נטען בידי העיתונאי ח' כהנוביץ, שהדברים אינם מתאימים לדורנו.

הכתבה ב'יתד נאמן' (הובא ב'אוצר החכמה')

ברור לכל בר דעת, שכך חושבים ברגעים אלו לא רק קוראי העיתון "יתד נאמן", אלא אף גולשי אתר "כיכר השבת" שאף הם מציבור בני התורה והיראה האמונים על ההשקפה והעתקת השמועה ממרנן ורבנן זצוק"ל זי"ע ושיבלח"ט שליט"א, ולכך אנו נצטרף לדברי העיתונאי ח' כהנוביץ ונמליץ לקוראינו להצטייד ב"איש השקפה" הגון, באם וכאשר יקלע לידכם ספר "בעקבות היראה" שכתב הגרא"א קפלן זי"ע, לבל יכנס בכם השקפות זרות רח"ל.

רבי אליהו פרידלנדר עם הגר"ג אדלשטיין (באדיבות המצלם)

כך גם הגאון רבי אליהו פרידלנדר משגיח תלמוד תורה "תורת אמת", ורשת תלמודי התורה 'דרכי יושר' המפורסם[1], נכדו של ראש ישיבת קול תורה הגאון רבי יונה מרצבך, שהוא תלמיד מובהק לרבי אברהם אליהו קפלן, תמה ביותר על הדברים הציונים רח"ל שנשמעו מפיו של מורו ורבו של סבו החשוב ראש ישיבת קול תורה, ופנה בפליאה אל סבו רבי יונה מרצבך כדי שיסביר לו את הדברים התמוהים שאמר מורו ורבו רבי אברהם אליהו קפלן?!

מה ענה ראש ישיבת קול תורה זצוק"ל, האם נטען ל"תלמיד טועה כתבו" שזייף את כתבי הרב קפלן?! על כך בפרק הבא...

[1] בנו של משגיח ישיבת פוניבז' הגר"ח פרידלנדר שהוא חתנו של ראש ישיבת קול תורה רבי יונה מרצבך

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר