היסטוריה ואקטואליה

הבדואי הישיש בסיני שלא זוכר מי השולט

"הרי לך בדואי, לפעמים הוא קולט איזו שהיא ידיעה מטושטשת ודי לו בכך, במהלך חייו עברו במדבר הזה תורכים, גרמנים, אנגלים, מצרים, ועכשיו ישראלים. מי יכול לזכור?" (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
חוף בסיני (צילום: Yossi Aloni/Flash90)

פרק הסיום לסדרה אודות הטוקבקיסט שקרא להחזיר את השלטון הבריטי והטורקי לארץ ישראל – מבלי לדעת על הסיפורים הזוועתיים שהתרחשו ליהודי ירושלים באותם השנים.

בעבר הבאנו פה סדרה אודות לימודי היסטוריה, והיחס אליהם מאת גדולי ישראל, כגון היעב"ץ שפסק שהיסטוריה של יהודים חובה ללמוד תדיר, והיסטוריה של גוים יש ללמוד מידי פעם. באותה כתבה ציטטנו אחדים מגדולי ישראל שאף טרחו וכתבו ספרים כאלוף כגון תלמידם של המהר"ל מפראג והרמ"א - החכם רבי דוד גנז שכתב את ספר "צמח דוד".

יש לציין שלטובת "לימוד היסטוריה" (ואף ממקורות נוצרים) ציטט הגאון רבי בנימין המבורגר מקורות תורנים רבים בהקדמתו לספרו "משיחי השקר ומתנגדיהם", במענה למתנגדיו (שבאו בעיקר מחסידות חב"ד) שטענו שהוא יונק את מקורותיו כנגד משיחי השקר ממקורות נוצרים (יש לציין שהספר קיבל את הסכמתם בע"פ ובכתב של גדולי ישראל רבים מקרב הציבור הליטאי).

נחזור לאותו אחד שאינו יודע היסטוריה ולא שמע על הסיפורים והזיכרונות הזוועתיים של אבותינו, וחפץ ששלטון הטורקים והבריטים יחזרו לארץ ישראל, שהזכיר לי את הקטע המרתק הבא: מדריך הטיולים המפורסם זאב וילנאי לאחר מבצע קדש (תשי"ז 1956) בו מדינת ישראל כבשה את סיני, הלך לטייל שם, וכותב בספרו "ואהבת לארצך כמוך" סיפור משעשע למדי:

"באחד הסיורים בסיני לאחר מבצע קדש פגשנו בדואי זקן, שהיה מהלך לאיטו", לאחר שקשרו אתו שיחה על הא ועל דא, שאלו וילנאי: "אולי תוכל להגיד לי איזו חכומה (שלטון) יש בסביבה הזו?" הבדואי הרהר ואמר: "באמת, איני יודע. אללה בעולם" (אלוקים יודע). "בכל זאת" לחצתי – "אולי תזכור?"כן! ענה הבדואי הישיש: "טראק' (הטורקים) אולם יתכן שהם "ראחו" (הסתלקו, נשא אותם הרוח), עכשו אולי "אלמאן" (הגרמנים) שולטים כאן" (במלחמת העולם הראשונה הגרמנים שהו בסיני ואותו ישיש בדואי זכר אותם).

"בכל זאת" שואל וילנאי הסקרן: "מי שולט כאן כעת?" "אינגליז" (אנגלים) ענה הישיש בשמחה, ואחד מבני עובד אצלם.." "האם הם עדין בסיני?" שואל וילנאי בזהירות?" "לא בטוח" עונה הבדואי, "אולי גם הם הלכו".. אולי המצרים הגיעו במקומם..." "על איסראיל שמעת?" שואל וילנאי, עונה הישיש הבדואי: "איסריאל? כן כן. אני יודע. "מוסא קלים אללה" (משה דיבר עם האלוקים), הוא שהוביל את ישראל אל "גבל מוסא" (הר משה).

ממשיך להטרידו וילנאי: "לא לא, לא ישראל של מוסא, אלא מדינת היהודים, ישראל של ימינו, אתה יודע שהם כבשו את סיני?" עונה הישיש: "פעם עברו "טייארת" (אוירונים) מעלינו והצעירים אמרו שאלה של 'איסרעל', 'אללה בעלם', אבל האמת אגיד לך איני יודע אם הן עוד בסיני, אחרו או ירוחו!"

מסכם וילנאי את הפרק בספרו וכותב כך: "הרי לך בדואי! מיסים אינו משלם, עיתון אינו קורא, רדיו אינו שומע. לפעמים הוא קולט איזו שהיא ידיעה מטושטשת ודי לו בכך במהלך חייו עברו במדבר הזה תורכים, גרמנים, אנגלים, מצרים, ועכשיו ישראלים. מי יכול לזכור את כולם? רק אללה בעולם!"

• • •

דומני שההשוואה לאלו שאינם יודעים היסטוריה לאותו בדואי ישיש, מובנת מאליה..

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליציה ובווקבינה, מרצה ומדריך טיולים
    להזמנות סיורים והרצאות, נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר