עצת הפסיכולוג

לא נעים, אך הכרחי: איך לבקש מאנשים לחבוש מסכה?

לפניכם בתור עומד אדם בפנים גלויות לגמרי, ללא מסכה ואתם, לא רוצים להתעמת, אך חשים צורך לומר לו משהו. פסיכולוג מעניק טיפים שיגרמו לאנשים לחבוש מסכה, מבלי להתחיל קטטה (בריאות)

(צילום: שאטרסטוק)

אתם ממתינים בתור לקופה במכולת ולפניכם עומד אדם בפנים גלויות לגמרי, ללא מסכה, שכנראה לא מודע לכך שעטיית מסכה היא מעשה פשוט ובסיסי של הגינות ופטריוטיות, שעוזר לשמור על יקירינו.

ובכן, לא התעוררתם הבוקר עם רצון להתעמת, אבל אתם חשים צורך לומר משהו.

אז שוחחנו עם הפסיכולוג רוברט סיאלדיני, מחבר הספר "השפעה: הפסיכולוגיה של שכנוע", שיעניק לנו טיפים המסייעים לגרום לאנשים לחבוש מסכה, מבלי להתחיל קטטה.

עטיית מסכות הפכה לנושא טעון כל כך; כיצד ניתן להימנע מהסלמה של דברים או להסתבכות בדיון חסר טעם?

סיאלדיני: "הייתי אומר: 'סלח לי. אתה נראה אדם אכפתי. האם היית מוכן לחבוש את המסכה הזו כדי להגן על בריאותי?"

בעיקרון, מחקרים מראים שכשאתם מצמידים למישהו תווית של אדם אכפתי, הוא ירצה להתאים לה. לדוגמא, אם יגידו לאנשים שהם נדיבים, כעבור שבוע, כאשר שליח של ארגון צדקה יקיש על דלת ביתם, הם יתנו לו יותר כסף. כשאומרים לילדה: "נראה לי שיש לך כישרון כתיבה", כעבור שבוע, במצב שונה לחלוטין, כאשר מורתה להבעה תטיל עליה משימת כתיבה, היא תעשה הכל כדי לשפר את חיבוריה.

אנשים נוטים, כאמור, להתאים את עצמם למחמאה שאתם נותנים להם וזה מעולה כי אין דרישה שתתעמתו איתם בצורה שעלולה לייצר קרב אגרוף.

למה אתה חושב שיש אנשים שכל כך מתנגדים למסכות?

זה יכול להיות קשור לעובדה שאנשים רוצים להיות בטוחים שהם לא נשלטים על ידי אחרים. וזה תקף במיוחד לגבי אותם אנשים שנראה כאילו אינם רוצים לעטות מסכה. מכיוון שנראה שהנימוק שלהם הוא, "אף אחד לא יכול להגיד לי מה לעשות", או "אני לא אוהב שהממשלה אומרת לי מה לעשות".

אז מהי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם קו החשיבה הזה?

יש מחקר בפסיכולוגיה חברתית שאומר שאם תבקשו ממישהו לבצע פעולה כלשהי ואז תאמרו: "כמובן, זה לגמרי תלוי בך", תזכו להיענות משמעותית לבקשתכם.

לכן, אם אתם נותנים קופלימנט למישהו ומבקשים בנימוס ואז מוסיפים, "כמובן, זה לגמרי תלוי בך", או, "כמובן, זו בחירתך", שתי התוספות הללו הניבו יותר ציותים. הם מוכנים לומר כן למה שמבקשים מהם ואילו אם מתעמתים איתם או מפקפקים באמונותיהם, זה עלול להפחיד. הימנעו מלהגיד, "מה הבעיה שלך? אתה פושע". זהו מתכון לאסון. במקום זאת, תנו להם את המושכות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר