ראיון בלעדי

תיקי נתניהו וטענות החרדים: שי ניצן באולפן

הקלטות מנדלבליט; משפט נתניהו; חקירת דרעי; יחסי החרדים עם מערכת המשפט; הופעות בהפרדה ופרקליטים חרדים • פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, בראיון לישי כהן (TV)

ישי כהן | כיכר השבת |
מפיק: איציק אוחנה (ניהול אולפן: זאב רוזנברג ומולי הרשקוביץ)

פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, מתייחס בראיון ראשון למגזר החרדי לכתבי האישום נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ההקלטות של אביחי מנדלבליט, תיק החקירה נגד אריה דרעי ששוכב בפרקליטות, יחסי חרדים ומערכת המשפט ומדוע אין מספיק חרדים בפרקליטות המדינה?.

שמענו כולנו את ההקלטה ששידר עמית סגל שבה נשמע היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט מתבטא עליך שאתה מחזיק אותו בגרון. האם זה מה שקרה לאורך תקופה ארוכה כפי שמעיד מנדלבליט בהקלטה?

"אני מציע לדעת את הרקע לסיפור הזה. למנדלבליט היה תיק אישי שלו בפרשת הרפז, תיק שנדון בפני שופטי בג"צ שהכריעו לסגור את התיק. לאחר שהוא נכנס לתפקידו החליט מנדלבליט לפנות אליי באמצעות עורך דינו בבקשה שאסגור את התיק בשל חוסר אשמה, ואני הסתפקתי מאד האם וכיצד להגיב בנושא בשל העובדה שיש כאן אולי ניגוד עניינים בשל כך שהיועץ הוא התובע הכללי ואני איש שמתחתיו.

שי ניצן והיועמ"ש מנדלבליט (צילום: פלאש 90)

"באותה תקופה הוא דיבר עם חבר שלו, ואכן הוא התבטא בצורה לא יפה, אבל הוא הסביר לאחר מכן שהביטוי שלו היה במסגרת השיחה, ובשל העובדה שהוא המתין להחלטה שלי מעבר לזמן המצופה, ולא חלילה שמישהו מחזיק אותו בגרון לצורך סחיטה".

"במציאות נפתחה בדיקה נגד ראש הממשלה בתחילת יולי 2017, הרבה אחרי שהעניין של מנדלבליט טופל כבר על ידי".

אתה מבין שחלק ניכר מהעם בישראל, גם אלו שלא תומכי ליכוד מובהקים, מאמינים שתפרו תיק לראש הממשלה באמצעות קנוניה משפטית כזאת או אחרת. הציבור מאמין לזה.

"אני מאד שמח על השאלה, משום שאין ספק שיש תחושה כזאת בציבור אבל ראוי לומר שיש כאן ראש ממשלה חזק מאד, ואהוב מאד על חלק גדול מהעם, והוא יחד עם שרים אחרים מטפטפים כבר שנתיים לציבור שהכול קנוניה, ושהכול נעשה במטרה להפיל את ראש הממשלה, אבל בסופו של דבר אי אפשר לחשוב שהמפכ"ל לשעבר אלשיך, שהוא בוגר ישיבה, היועמ"ש שהוא עצמו חובש כיפה ושייך למשפחה של חסידי אשלג, ואפילו אני שבני לומד בישיבה, כולנו יחד עם עשרות פרקליטים יש לנו מטרה להפיל את נתניהו. למה שתהיה לנו מטרה כזאת? הרי אני מוניתי לתפקיד ע"י נתניהו שאף שיבח אותי על עבודתי, וכל זה השתנה לאחר שטיפלנו בתיק נגדו".

שי ניצן והמפכ"ל לשעבר אלשיך (צילום: פלאש 90)

אני מסתכל לאחור על ראשי הממשלה אולמרט ושרון, ועכשיו גם על נתניהו. האם כל המנהיגים שלנו מושחתים?

"חס ושלום. בוודאי שאנחנו לא מדינה מושחתת, ובוודאי שלא כולם מושחתים, משום שלמשל אצל אריק שרון היתה חקירה, אבל התיק בסופו של דבר נסגר, וכך גם לאהוד ברק, ואגב גם ראש הממשלה נתניהו עומדת לו חזקת החפות, אבל אל תשכח שאולמרט הורשע ע"י בית המשפט, ולפניו גם כמה שרים, בהם דרעי והירשזון".

בנוגע לשר דרעי. כבר כמעט שנתיים שהתיק שלו שוכב בפרקליטות, האם אתה לא חושב שמדובר בעינוי דין?

"את השאלה הזאת צריך להפנות למי שנמצא היום בתפקיד. אני אישית חושב שצריך לטפל בתיקים כמה שיותר מהר, אבל יש גם עומסים כבדים על המערכת, ובפרט בתיקים שמי שאמור לקבל את ההחלטה זה היועמ"ש".

בנוגע ליחס של הציבור החרדי, אין ספק שמרבית הציבור, לא משנה מאיזה מגזר חושב שבית המשפט פוסק תמיד נגדו, ואם ניקח לדוגמא את נושא ההופעות בהפרדה ופסיקת בית המשפט שאוסרת למדינה לתקצב הופעות בהן ישנה הפרדה, אתה יכול להבין את התחושה, ואת ההרגשה של החרדים שבית המשפט מתנכל לחרדים?

"אני חושב שאפילו בנושא הזה הפרקליטות ובית המשפט לא פסקו שאסור לקיים הופעות בהפרדה, אלא הנושא היה עריכת הופעות בשטח ציבורי, וההסתכלות שלנו בנושא הזה היא רחבה יותר, משום שגם אם זהו רצון של הציבור, לדמוקרטיה יש תפקיד חשוב משום שהמדינה היא יהודית וגם דמוקרטית".

שי ניצן והפרקליט החרדי שקידם (צילום: פלאש 90)

בנושא של מח"ש. מדוע ישנה תחושה בציבור החרדי שכמעט כל תיק שיש בו מעורבות של חרדים נסגר בסופו של דבר ולא מטופל כמו שצריך?

"אני לא יודע מהיכן התחושה הזאת, אני יודע שמח"ש צריכה לחקור עבירות של שוטרים, כגון אלימות מיותרת של שוטרים כלפי אחרים, והטענות עולות כל פעם ממגזר אחר, כולל מצד המפגינים מבלפור".

פרקליט המדינה לשעבר התייחס בסיום הראיון לשאלה מדוע אין מספיק חרדים בפרקליטות המדינה: "כיוון שהנושא הזה קרוב לליבי, כשהגעתי לפרקליטות בדקתי - כמעט לא היה אף פרקליט חרדי. חשבתי שצריך לעשות כל מאמץ שיהיו פרקליטים חרדים בפרקליטות. משתי סיבות: גם כדי שנכיר יותר את צרכי הציבור החרדי, אבל גם - זו לא הפרקליטות של אחוז מסוים אלא פרקליטות של כל העם. יצרתי קשר עם מכללה חרדית כדי לקלוט פרקליטים מצטיינים, ובאמת קלטנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר