כתבה שנייה בסדרה

מילים יוצרות מציאות // יהונתן שגב

שוחחתי עם בחור צעיר ומוכשר המרותק לכסא גלגלים. לדבריו, יחסם של אנשים רבים הינו פוגעני ומחפיר. בימים אלו נידונה בכנסת הצעת חוק בעניין שינוי והתאמת הטרמינולוגיה הקיימת לאנשים בעלי מוגבלות, כי מילים יוצרות מציאות (חינוך)

יהונתן שגב | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

ישנן דרכים רבות לתאר מציאות או תמונת מצב. גם כשמדובר במילים נרדפות המשמעויות שונות כשבכל מילה והגדרה קיימים ניואנסים ודגשים שונים. המילה נכה מקבעת בנו את המחשבה כי מדובר באדם ללא כישורים ומיומנויות, מתקשה לדאוג לעצמו ובוודאי שאין ביכולתו לתרום לסביבתו.

ולא כך!!

כל אדם נברא בצלם אלוקים - כל אדם הינו שלם גם אם יש לו מוגבלות. האדם מורכב מגוף, נשמה, רצונות, מחשבות, ידיעות, רגשות ותכונות נוספות רבות. כל אחד מאיתנו הינו שלם אך לא מושלם. האם לכולנו כישורים ומיומנויות זהות? כולנו יודעים לשיר או לנגן בכלי נגינה שונים? כולנו מסוגלים לרקוד או לגלם תפקיד במחזה כלשהו? לכל אחד מאיתנו יש מוגבלות בתחומים שונים, אך בודאי שאין לתאר זאת בתואר "נכים". היחס לאדם עם מוגבלות הוא בראש ובראשונה לאדם שבו ורק לאחר מכן ניתן להתייחס לקשיים או למוגבלות שאיתה הוא מתמודד.

שוחחתי לא מזמן עם בחור צעיר ומוכשר המרותק לכסא גלגלים. לדבריו, יחסם של אנשים רבים הינו פוגעני ומחפיר. הוא תיאר בפני סיטואציות שונות מחיי היום יום בהן הוא נתקל בחוסר הבנה למצבו. כך למשל, כאשר הוא נכנס לחנות יחד עם מלווה, השיח מתקיים "מעליו" ולא ישירות איתו, או כאשר הוא נכנס לראיון עבודה, המראיין פונה אליו בשפה נמוכה ודיבור איטי במיוחד הנראה לעיתים מגוחך לגמרי.

בימים אלו נידונה בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, הצעת חוק בעניין שינוי והתאמת הטרמינולוגיה הקיימת לאנשים בעלי מוגבלות. ארגונים רבים כבר הקדימו לשנות את השימוש במונח נכה לאדם עם מוגבלות. הביטוח לאומי המטפל באוכלוסיית אנשים עם מוגבלויות, שינה גם הוא במהלך השנים האחרונות מספר הגדרות ומונחים שמטרתן לדייק את ההגדרה ובעקבות כך גם את היחס. כך למשל, שונה המונח "פיגור" ל"בעל מוגבלות שכלית התפתחותית". אנשי מקצוע שונים ומנהלי ארגונים חברתיים שהוזמנו לוועדה בכנסת, הדגישו את חשיבות התאמת הטרמינולוגיה בהדגישם כי מדינות רבות כבר הקדימו לבצע את השינויים והתאמות, תוך הבנה כי מילים יוצרות מציאות.

בעוד כנסת ישראל דנה בהצעת החוק להחלפת המונח נכה, ראוי לזכור את גישתם הייחודית של גדולי ישראל לאנשים עם מוגבלויות.

בקיץ 1976, הגיעה לביקור אצל הרבי מליובאוויטש קבוצה של נכי צה"ל שהיו בדרכם חזרה לארץ מביקורם בארה"ב. הנכים הגיעו אל בית-מדרשו של הרבי באמצעות עשרה רכבים גדולים, שנשאו אותם בכסאות-הגלגלים מבית-המלון. הרבי שוחח איתם על הכח המיוחד שניתן לאדם עם מגבלה מסוימת להתגבר עליה, ובפרט כאשר היא נוצרה בעקבות מעשה חסד וגבורה שלו, ובין הדברים אמר להם כי אין דעתו נוחה מכך שמכנים מישהו במונח נכה כיון שזה מראה על נחיתות וירידה אלא אדרבה, יש להדגיש שהם מיוחדים ומצוינים ולכן הציע הרבי שישנו את שם ל"מצויני צה"ל".

כעת, כמעט יובל שנים מאז, הגיע הזמן שנפנים את חשיבותו של השיח והשימוש במילים ובמונחים הנכונים – אלה היוצרים מציאות.

חברים, עוד לפני השינוי המיוחל בחקיקה בכנסת ישראל, נצעד ונפעל אנחנו בגישה הנכונה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר