המירוץ לחיסון

האם ישראל רכשה חיסון עם יעילות לקויה?

חברת אסטרהזניקה הודיעה רק בשבוע שעבר על פיתוח חיסון מוצלח, ישראל מיהרה לסכם על כמות גדולה, אך מתברר כי החברה תאלץ לערוך ניסוי נוסף בשל טעויות שאירעו (קורונה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

רק לפני שבוע הודיעה ישראל על סיכום לרכישת 10 מיליון מנות חיסון נגד הקורונה מחברת חברת אסטרהזניקה, אשר עובדת בשיתוף אוניברסיטת אוקספורד שבבריטניה. מדובר בעסקת ענק והחברה התחייבה לספק את החיסונים כבר בתחילת שנת 2021, אך כעת מתברר שהחברה תיאלץ להתחיל בניסוי עולמי חדש כדי לבחון מחדש את יעילות החיסון.

הסיבה לצורך בניסוי נוסף הוא החשש שטעויות שנפלו בניסוי הראשון גרם לקושי לנתח את התוצאות בצורה מדויקת ולמעשה הותיר את יעילות החיסון כסוגיה לא ידועה עדיין.

על פי הדיווחים, הניסוי של אסטרהזניקה התפצל לשתי קבוצות: הראשונה קיבלה שתי מנות מלאות של חיסון. היעילות של החיסון במקרה הזה עמדה על 62 אחוזים, מספר יחסית נמוך לחיסונים של החברות האחרות שפיתחו חיסונים לנגיף. הקבוצה השנייה קיבלה מנה וחצי של החיסון, ובמקרה הזה – היעילות קפצה דרמטית ל-90 אחוזים אך אז התברר כי המינון של המנה וחצי ניתן בטעות רק ל-2800 אנשים מתוך עשרות אלפים שהשתתפו בניסוי. בנוסף לא היו בנסיינים בני 55 פלוס מה שמותיר את יעילות החיסון בצורה לא ברורה.

התנהלות החברה גררה גם ביקורת חריפה, בשל העובדה שאסטרהזניקה לא חשפה את הפרטים האלו עד שנדרשה לכך על ידי הרשויות.

ישראל מנהלת מגעים לרכישת חיסונים ממגוון חברות מתחרות במטרה להביא ארצה חיסונים יעילים ושונים זה מזה, גם בשל החשש שמדובר בחיסונים צעירים שיעילותם בשטח עדיין לא ברור במאת האחוזים. פייזר התחייבה לספק לישראל 8 מיליון מנות חיסונים אשר תספיקנה ל-4 מיליון ישראלים בשל הצורך בשתי מנות לאדם, כאשר הצפי להגעתם הוא בעוד כחצי שנה. ישראל רכשה גם חיסונים מחברת מודרנה ואפילו חיסונים מחברה רוסית. בנוסף, מפתחת ישראל בעצמה חיסון שהיום נכנס לשלב השני בניסוי לאחר הצלחה בשלב הראשון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר