מה רבו מעשיך ה'

רגע של מדע: מדוע נוצרים ערפילי הבוקר?

מדי בוקר בימים האחרונים נראים בחרבי הארץ, ערפילי בוקר לבנים, היוצרים מראות ייחודיים ומרהיבים. מהיכן מגיע הרעפל ולמה הוא נוצר? זהו ההסבר המדעי לתופעה המדהימה (מעניין)

(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

מה רבו מעשיך ה': כולנו ראינו בימים האחרונים את ערפילי הבוקר שתועדו במקומות רבים בארץ. מדובר בתופעה שיוצרת מראות ייחודיים במיוחד כאשר מצלמים אותה ממגדל גבוה שניצב מעל הערפל. הסיבה לתופעה הקסומה היא השילוב בין הקרקע הקרה יחסית לבין האוויר החם יחסית.

ד"ר מאיר ברק ממכון ויצמן מסביר, כי האוויר על פני כדור הארץ מכיל תמיד אדי מים (באחוזים משתנים), אנו מודדים זאת ומגדירים את זה כאחוזי הלחות, במקומות הקרובים לים בדרך כלל הלחות גבוהה יותר. כושר הנשיאה של אדי המים באוויר תלוי במספר גורמים, בין השאר בטמפרטורה. הכלל הוא שאוויר קר יכול להכיל פחות אדי מים מאוויר חם (כושר הנשיאה שלו נמוך יותר).

הערפל הוא תוצאה של התעבות אדי מים, המתרחשת בשכבת אוויר לחה אשר התקררה במהירות ולכן כושר הנשיאה שלה את אדי המים-קטן והיא "מפרישה" את המים ממנה.

כתוצאה מההתעבות נוצרות טיפות מים זעירות השוברות את קרני האור העוברות דרכן באופן שווה לכל הכיוונים ולכן חוסמות או מגבילות את קו הראיה שלנו.

זאת הסיבה מדוע הערפל נפוץ יותר בבוקר מוקדם. האדמה עדיין קרה מהלילה, אך האוויר כבר התחמם מעט מהשמש במיוחד השנה שמזג האוויר חם מהרגיל ולכן הוא מכיל יותר אדי מים. בנקודת המגע בין האוויר לקרקע הקרה, האוויר מתקרר וכושר הנשיאה שלו את אדי המים יורד ונוצר ערפל.

ישנן מדינות שהערפל נפוץ במיוחד דוגמת אנגליה שם אפילו ישנם שמות שונים לסוגי הערפל על פי הסמיכות שלו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר