סובלים משחיקה? בואו לגלות מה הגורם לה ואיך לטפל

איננו צריכים לספר לכם כמה החיים יכולים להיות מתישים ולעתים קרובות לגרום לתחושה של מחנק ושחיקה. ישנם 6 סוגים של שחיקה. כאן תקבלו מידע על כל סוג והכי חשוב: איך לטפל בו (אימון אישי)

(צילום: שאטרסטוק)

עם עבודה, חובות משפחתיות, מגפת הקורונה המתמשכת ושלל גורמי לחץ אחרים - החיים יכולים להיות מתישים ולעתים קרובות גורמים לתחושה של שחיקה. התופעה הזו, שמוכרת רשמית על ידי ארגון הבריאות העולמי ("WHO") כ"תופעה תעסוקתית" היא "תסמונת המתרחשת כתוצאה מלחץ כרוני במקום העבודה, שלא נוהל כיאות". אך מעבר להגדרה הגנרית למדי, ישנם שישה סוגים של שחיקה. המשיכו לקרוא ותקבלו מידע נוסף על כל סוג, בהתאם לדבריה של רייצ'ל טוד, מאמנת שחיקה.

1. הישגיות יתר

טוד אומרת שאחד הסימנים העיקריים של הישגיות יתר הוא רדיפה אחרי התוצאה ואי הנאה מהתהליך. אדם בעל שאיפות מוגזמות משתוקק לקבל שבחים על הישגיו, מרגיש אשם אם הוא לא עובד על משהו כל הזמן ונראה שהוא תמיד רודף אחרי משהו שאין לו סוף. כל זה יכול להוביל לציפיות מעוותות ולא מציאותיות מעצמו ומאחרים (החלק של האחרים נכנס כאשר טיפוס זה שופט לוח זמנים "בריא" כלא שאפתני או עצל).

העצה של טוד להישגיות יתר: "תיהנו מהמסע להשגת היעדים שלכם, על ידי תעדוף הדרך על פני היעד והערכת האיכות על פני הכמות".

2. פרפקציוניזם

כולנו מכירים את האדם הזה, שמאמין שכל דבר פחות ממושלם (בעיניו) הוא כישלון. הפרפקציוניסט אף פעם לא מרשה לעצמו לטעות, מתקשה להשלים פרויקטים, מכיוון שהוא תמיד חושב שיש דרך לעשות את זה טוב יותר ומאמין בהכל או כלום. כלומר, הוא חושב במונחים של הצלחה או כישלון - אין אזור אפור.

עצתה של טוד לפרפקציוניסטים: "השתמשו באידיאלים שלכם כמדריכים ולא כתכליתיות ושאפו ל-80 אחוז ולא למאה אחוז".

3. ניהול מיקרו

סוג זה של שחיקה מוכר גם בשם "הפיקוח". מנהל המיקרו מתקשה לסמוך על מישהו אחר שיעשה את הדברים. בגלל זה, הוא לוקח על עצמו את כל העבודה, מתוך אמונה באמרה הישנה שאם אתה רוצה שדברים יעשו נכון, אתה צריך לעשות אותם בעצמך. זה לא רק מוביל לעייפות מנטילת כל העבודה על כתפיו, אלא גם לרחישת טינה כלפי האנשים שלדעתו אינם מסוגלים לשאת את המשקל שהוטל על כתפיהם.

עצתה של טוד למנהלי מיקרו: "תרגלו בהאצלת משימות קטנות. התחילו בפעילויות שסוחטות את האנרגיה שלכם ואינן מתואמות עם נקודות החוזק והמיומנויות שלכם".

4. תחרותיות

האם יש משהו חשוב יותר בחיים מאשר לנצח? לא אצל התחרותיים, אומרת טוד. אנשים אלה עושים כל מה שנדרש כדי לזכות או להצליח, להשוות את עצמם כל הזמן לאחרים ולהתרגז מהצלחות של אחרים. בדרך, לעתים קרובות הם מרחיקים את אותם אנשים שהם מקנאים בהישגיהם וטורחים באופן מוגזם עד להגעה למצב של תשישות, כדי להתקדם.

עצתה של טוד לתחרותיים: "הקפידו להכיר בתכונות ובכוחות הייחודיים של עצמכם ושל אחרים".

5. ריצוי

אין הפתעה ענקית כאן, אבל אנשים שנוטים לרצות את זולתם הם אובססיביים - ובכן, לספק אנשים אחרים ומרחיקים לכת עד כדי כך שהם מאמינים כי וויתור מוחלט על עצמם ואמירת "כן" לכל בקשה קטנה, ימנע אכזבה או פגיעה בנפשות סביבם. דבר זה מוביל לקשיים בהצבת גבולות, לפחד מוחץ מגרימה למאן דהוא להתרגז ולעשיית מה שכולם רוצים, גם אם זה לא פועל לטובתם האישית.

העצה של טוד לאנשים מרצים: "זכרו שאמירת 'לא' למשהו = לומר כן למשהו אחר".

6. הגייה

אנשים אלו נוטים לחשיבה מוגזמת ומאמינים שהתמקדות מתמדת בבעיה תפתור אותה. האחרון הוא סימן מובהק של אנשים "הוגים", אשר טוד מתארת כמי שמבזבזים יותר זמן בחשיבה מאשר בעשייה. לעתים קרובות טיפוסים אלו מתקשים לישון (מכיוון שהמוח שלהם לא עוצר) ומבלים זמן רב בדאגות לגבי דברים שאין להם שליטה עליהם.

עצתה של טוד להוגים: "הקדישו זמן יומיומי לתרגול פעילות של תשומת לב, כדי לשמור עליכם ממוקדים ברגע הנוכחי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר