תעשיית הפייק ניוז

מדוע משרד התקשורת מאפשר את פעילות מתנגדי החיסונים?

על פי ההערכה לקווים של מתנגדי החיסונים יש הכנסה של עשרות אלפי ש"ח. אי ביטול דמי התשלום, ימשיך להכניס לאותם קווים כסף • במשרד התקשורת מעבירים את האחריות לחברות התקשורת (ארץ)

משה מנס | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

האם משרדי הממשלה הם חלק מהדלק הכלכלי של מתנגדי החיסונים? על פי בדיקת 'כיכר השבת', אי ביטול דמי התשלום על הקווים הטלפונים יגרום להמשך הכנסה למפעילי הקווים.

כדי להבין במה מדובר, תחילה מעט רקע: לא רבים יודעים אבל בכל דקת שיחה לקו מידע, חברת הטלפון מעבירה למפעיל הקו - דמי קישוריות. מדובר בעלות שמשלם מפעיל 1 למפעיל 2 על כל דקת שיחה. לדוגמא אם לקוח בסלקום התקשר ללקוח בחברת פרטנר, חברת סלקום תשלם לחברת פרטנר סכום מסוים על כל דקה.

בשיחה לנייד מדובר על בערך 7 אגורות לדקה. ולנייח זה בערך אגורה לדקה. תלוי בשעות שפל ושיא. כאשר הרווחים מתחלקים בין החברה שמחזיקה את המרכזייה והשרתים למפעילי הקווים.

על פי הערכות של אחד הפעילים בתחום בשיחה עם 'כיכר השבת', בקווים להפצת ה'פייק ניוז' נגד החיסונים, יש למעלה משמונה מיליון דקות בחודש, כאשר המשמעות היא של מחזור דמי הקישורית בסביבות - 80 אלף שקל.

בבדיקה שערכנו מדובר על שני קווי פייק ניוז עיקריים ואשר במסווה של "שיעורי תורה וחיזוק" מפיצים שקרים, חצאי אמיתות ומידע מסולף ומוטה בנוגע לחיסונים.

ביטול דמי התשלום אשר במקרה הזה משמש כדלק כלכלי למתנגדי החיסונים יביא תועלת משמעותית כאשר בנוסף לכך הוא יגרום לחברות התקשורת לבטל את ההגבלה הקיימת על שיחות שמוגדרות ללא הגבלה - דבר הפוגע במשפחות חרדיות שילדיהם משתמשות בטלפונים ללמידה מרחוק. יאפשר הוזלה במחירי שיחות הטלפון הביתי ויעצור את התופעה המטרידה של ההטרדות הטלפוניות לצינטוקים והתרמות.

יצוין, כי כבר בשנת 2014 היו אמורים להיות מבוטלים דמי הקישוריות מה שלא קרה בלחץ הלוביסטים. כמו כן בשנת 2016 גדי פרץ חשף ב'גלובס' מסמך חוות דעת של משרד התקשורת בעצמו שצריך להוריד את דמי הקישוריות.

שי גליק מארגון 'בצלמו', פנה לאחר שנחשף לפרטי הכתבה ב'כיכר השבת', לשר התקשורת, הבריאות והיועמ"ש בנושא. לדבריו, "קוי הפייק ניוז הורגים. משרד הבריאות והתקשורת יכולים לנתק להם את החמצן הכלכלי כדי שאנשים אחרים לא יצטרכו מחוללי חמצן".

"אני קורא לשר הבריאות ושר התקשורת, הגדילו ראש. מצאו מיידית את הפתרון ולפחות באופן זמני לעצור את הפצת הפייק ניוז שהורגת חיים".

"אני מצטט מתוך החלטת משרד התקשורת בשנת 2019 - להחלטה לפגוע במודל הפעילות עשויות להיות השלכות כבדות משקל בנוגע לקבוצות מסוימות בחברה הישראלית, שעושות שימוש בשירות פרימיום, ומאידך כאמור היקף הקווים היוזמים שיחות מעבר למגבלת ה'שימוש הסביר' הקבועה בהסכמים של המפעילים, וסך דקות השיחה החורגות המבוצעות על ידם, מסתכמות באחוזים בודדים מסך הקווים והדקות בכל מפעיל".

"אין ספק שכיום הדבר הפוך ועצם הקישוריות הוא גורם למוות של אנשים וכבר ראינו שוב ושוב אנשים שנפטרו בגלל שלא לקחו חיסונים בגלל כל הפייק ניוז האלה".

בנוסף, 'כיכר השבת' פנה לאחד ממפעילי קווי החדשות הוא הפנה אותנו להחלטת משרד התקשורת מ-2016. לדבריו, "ישנה הבנה בקרב מקבלי ההחלטות כי מדובר בצורך חיוני לקבלת מידע ותוכן חיוני למגזר החרדי שאין לו גישה לאינטרנט".

"אני מתבייש בבעלי המרכזיות שנותנים את הבמה והאפשרות לאותם מפעילי קווים להפיץ את הפייק ניוז כאשר חשוב שהם ידעו שמלבד הפגיעה בנפש שהם שותפים לה, התוצאה של כל הסיפור הזה תהיה ביטול דמי הקישוריות לחלוטין כך שכולם כאן יפסידו".

בשיחה עם כיכר השבת, גורם נוסף מהתחום תוקף את הקמפיין שלדבריו מתנהל נגד קווי התקשורת שלדעתו מהווים "ענף מידע עיקרי לציבור החרדי'', ומבקש לעשות הפרדה בין אותם "עשבים שוטים בשוליים, שלא מהווים אפילו מאית אחוז מהשימוש שהציבור עושה בקווי המידע הקולי לשאר מערכות התוכן וקווי המידע המשמשים את הציבור".

מהמטה החרדי של משרד הבריאות נמסר בתגובה: "אכן קווים אלו מסכנים חיים וחובה לסגור אותם. משרד הבריאות פנה זה מכבר לוועדת הרבנים לעניני תקשורת בבקשה לחסום את הגישה לקווים אלו מהמכשירים הכשרים ואנו מקווים כי משרד התקשורת יסייע בסגירת קווים אלו שפעילותם מסכנת את בריאות הציבור".

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: כותרת הכתבה מציגה תמונה שגויה שאינה מתכתבת עם המציאות.

משרד התקשורת מודע לקיומה של תופעת ניצול לרעה של דמי הקישוריות, לחלוקת רווחים של חברות התקשורת עם מפעילי קווים מסוימים, המתאפשרת כתוצאה מהסכם חלוקת רווחים בין חברת התקשורת לבין מפעיל הקו. ככל שקיימת תופעה כזו היא באחריות חברת התקשורת.

יחד עם זאת, בשנה האחרונה מתבצעת בחינה של גובה דמי הקישוריות והתאמתם למציאות הנוכחית של שוק התקשורת בישראל. בתום העבודה המקצועית בחודשים הקרובים, צפויות להתגבש המלצות אשר יפורסמו בשימוע ציבורי כמקובל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר