המוטציות והוריאנטים

אותה הגברת בשינוי אדרת: מה אנחנו יודעים על המוטציה הבריטית?

ד"ר שירלי שפירא בן דוד מסבירה מהי המוטציה הבריטית והאם היא משפיעה על אפקטיביות החיסון (חיסון לקורונה)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

אותו נגיף בגרסה מעט שונה

נגיפים מעצם הווייתם מבצעים באופן שוטף תהליך השתכללות בלתי פוסק שנועד לאפשר להם לשרוד. הם עושים זאת באמצעות שינויים קטנים של המטען הגנטי שלהם, מה שקרוי מוטציה. אם נהיה מדויקים זו לא ממש מוטציה אלא וריאנט.

מה זה וריאנט? זו גרסה מעט שונה של הווירוס שכוללת מספר מוטציות גנטיות שגורמות לשינוי של חלבון המעטפת (אותו "כתר" של בליטות המקיף את הנגיף). חלבון המעטפת הוא זה שלמעשה אחראי על יכולתו של הנגיף להסתנן אל תוך התאים המותקפים. ככל שחלבון זה יהיה "מתוחכם" יותר, הוא יוכל לפלוש ביתר קלות לגוף ושם להשתכפל.

מהי המוטציה הבריטית?

במקרה של הווריאנט האנגלי, המוטציה משפרת את יעילותו של הווירוס להיקשר לקולטן בגוף האדם (בעיקר בדרכי הנשימה) מה שכמובן מאפשר לו לחדור מהר יותר לגוף ובכך הוא הופך לבעל יכולת הדבקה גבוהה יותר.

הווריאנט התגלה באנגליה כבר באמצע ספטמבר, הקוד הגנטי שלו רוצף ואופיין כבר באוקטובר האחרון ואז גילו שמדובר בגרסה עם מספר מוטציות השונה במעט מהווירוס המקורי. השכיחות שלו עלתה והגיעה עד למעל 60% ממקרי ההדבקה באנגליה באמצע דצמבר. אגב, יש גם וריאנט דומה בדרום אפריקה שקיים שם ב-90% אחוז מהדגימות.

האם גם אצלנו בישראל התגלה וריאנט?

גם בישראל התגלה הווריאנט הבריטי בקרב חולים מאומתים. לצד זה יש הרבה מאוד מוטציות בחודשים האחרונים וכבר מתחילת המגפה ראינו מוטציות ווריאנטים שונים מלבד זה הבריטי.

האם קיומו של הווריאנט תפגע באפקטיביות של החיסון?

הסברה היא שהמוטציות הנוכחיות לא ימנעו ממערכת החיסון להגיב לנגיף הווריאנטי, ושהחיסון יהיה יעיל גם כלפי הזן הזה אך כפי שציינו בתחילה, מאחר והווירוס עובר מוטציות כל הזמן ובקצב מהיר יחסית, לא ניתן לומר בוודאות שהחיסון הניתן כעת, יהיה יעיל לכל מוטציה שתתפתח בעתיד.

לגבי שאר המוטציות אנחנו עדיין צריכים ללמוד את הנושא, אבל כמו שלמדנו בחיסון השפעת שמשנה את צורתו מדי שנה ולכן אנו מתחסנים, כך אם יעלה צורך במקרה של הקורונה, נתקף את החיסון בהתאם כדי לכסות את הווריאנטים האחרים.

האם המחלה חמורה יותר כשחולים בווריאנט?

רב החולים לא מפתחים מחלה קשה, אך חלק מהחולים שחלו בווריאנט פיתחו מחלה חמורה יותר.

האם העלייה בתחלואה קשורה למוטציה?

בבדיקות שנעשו לדגימות מדרכי הנשימה של נבדקים במעבדה המרכזים לנגיפים, עולה כי חלק ניכר מהדגימות נושאות את הווריאנט. מכיוון שהוא מדבק יותר, חשוב עוד יותר להקפיד על הנחיות משרד הבריאות הקשורות למיגון אישי – עטיית מסיכה, שמירת מרחק והקפדה על היגיינה.

המידע המקצועי בכתבה באדיבות:

ד"ר שירלי שפירא בן דוד, מומחית לרפואת משפחה ומחלות זיהומיות, מנהלת תחום מחלות זיהומיות

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר