כיצד נעביר את המסר החינוכי בצורה נכונה?

מה צריך יותר ממסר טוב כדי להעניק לילדינו קניין נפשי ונצחי ביהדותם? כיצד הצליחה דווקא מרים להגיע לחורים ולסדקים שבנפש? הרב אבי אברהם בטור חינוכי לשביעי של פסח (טור)

הרב אבי אברהם | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מסר, גישה וחוויה

כדי שמסר יתקבל על הלב הוא צריך להיות מלווה בגישה הנכונה, לעבור עם חום, אהבה ואכפתיות.

ניתן לראות את השילוב הנכון הזה בשיתוף פעולה שבין משה ואהרן.

משה התמנה להעביר את המסר המזוקק - "משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע", הוא מעביר 'מסר' אלוקי ו"שכינה מדברת מתוך גרונו". תרי"ג מצוות שהם מסרים ויסודות לחיים, איסורים והוראות הפעלה. את זה מייצג משה רבנו.

אך משה לבד אינו מספיק מסתבר, צריך גם "אהרן" שמגויס בשליחות להיות למשה לפה. אהרן מייצג את העברת המסר בגישה מותאמת של חום, אהבה ואכפתיות לזולת. טבעו של אהרן היה "אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה", יצירת הממשקים וההכנה הראויה לחיבור המתאים והנכון כדי לקבל ולהטמיע את המסר.

משה העביר את המסר, אהרן את החיבוק המלווה. וביחד הם בבחינת "הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד".

אך פעמים רבות שלא די בכך.

הקול הנשי

מרים אחותם, היתה זו שהעניקה מימד נוסף ומשמעותי להעברת המסר. "ותיקח מרים הנביאה את התוף בידה ותצאנה כל הנשים אחריה בתופים ובמחולות".

בעוד לגברים היה את משה ואהרן, לנשים היה את מרים.

המיוחד שבמרים, שלאחר שהיא שמעה שיעור עם המסר ממשה, והוסיפה לו את החום והגישה המתלווה אליו כמו אהרן, היא ידעה לתרגם אותו גם לחוויה הבלתי-פורמאלית. אחרי השיעור יוצאים בתופים ובמחולות והופכים את השיעור, את המסר, ל'זכיר' וחווייתי בשימוש כל החושים יחדיו.

יש הרבה אנשים שאלופים במיוחד בלהעביר מסר, ישנם אנשים שהמומחיות שלהם היא לתת חום ואהבה, אך מעטים הם אלו שיודעים להעביר חוויה. להדגיש ולגלות את החוויה ואת היופי המוחשי שביהדות מעבר למסרים הבסיסיים שלה.

"והגדת לבנך"- סוד המעשים הקטנים

ר' יוסף לייב בלוך זצ"ל בספרו "שיעורי דעת" מביא יסוד חשוב ומעורר. הוא טוען כי כשנתבונן נראה שדווקא המעשים הקטנים הם אלו שחודרים לנפש האדם עמוק, יותר מהמעשים הגדולים.

לדוגמא נראה את נרות חנוכה- שמונה נרות קטנים שיוצרים חוויה לילדים סביב הדלקתם, והעיסוק סביבם ובהטבת הפתילות והשמן וכו', וכן בליל הסדר- לילה שיושבים כולם בבית אחד עם המשפחה, בלי רעשי רקע ועושים סעודה עם מצה, מרור, כרפס וכל הסדר. הדברים הללו חודרים עמוק לנשמתו של הילד וגורמים לקניין נצחי בנפשו, הגרי"ל בלוך משווה זאת לעומת יום אידם שבו מפגינים לראווה במטסים וטנקים ותותחים, אך מה נשאר מכל זה?

על דרך הדרש זה נאמר גם בבדיקת חמץ שהלכה היא שלא לעשות בדיקה עם אבוקה אלא בנר קטן שנכנס לחורים ולסדקים.

בשביל לבנות את הנפש צריך להגיע גם לחורים ולסדקים וזה דווקא ע"י אור שנולד ע"י המעשים הקטנים.

עברנו את פרעה, עברנו גם את פסח, קריעת הים עוד לפנינו ואותה נצלח בס"ד עם אמונה גדולה ומעשים קטנים שיחדירו לנו ולבנינו עד עולם את חוויית היהדות ואורה.שנזכה כולנו אי"ה לשלב בין המשה, אהרן ומרים שבנו ונלמד להעביר לדורות את היופי והחוויה האיכותית, הנצחית והנעימה שביהדות.

הרב אבי אברהם, יועץ ומטפל רגשי, מנהל מרכז קומ"ה לקידום והעצמה וממנהלי איגוד ענ"ף לנוער מתמודד

להארות ויצירת קשר: Merkazkuma@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר