עולם החי

מוות מיותר: כך שני דולפינים מצאו את מותם

שני דולפינים מצאו את מותם כתוצאה מלכידה לא-מכוונת בציוד דיג • אחד מהם נמצא בסכנת הכחדה בים התיכון • בשיחה עם 'כיכר' קורא מנהל תחנת המחקר ליישם את תקנות הדייג (מעניין)

משה מנס | כיכר השבת |
הדולפינים שנמצאו מתים (צילומים: ד"ר אביעד שיינין מנהל תחום טורפי על בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה ומנהל מרכז הדולפין והים של עמותת דלפיס)

שני דולפינים מצאו את מותם אתמול (שלישי) כתוצאה מלכידה לא-מכוונת בציוד דיג, האחד ממין דולפינן מצוי (Tursiops truncatus) והשני ממין דולפין מצוי (Delphinus delphis).

על פי הדיווח שנמסר מעמותת דולפיס: "מדובר בדולפינים אשר נמצאים במעקב שלנו. הדולפין המצוי הוא טריקי, זכר צעיר שנצפה לראשונה באזורנו ב-2018 ומאז היה חלק בלתי נפרד מהלהקה הדרומית. גור הדולפינן עוד לא הספיק להיקרא בשם אבל אנו מכירים את אימו, גלילי, שנצפתה לראשונה בשנת 2011. רק אתמול תיעד אותם יחד, מול אשדוד, גיא לוויאן מרשות הטבע והגנים".

הדולפינים (צילומים: ד"ר אביעד שיינין מנהל תחום טורפי על בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה ומנהל מרכז הדולפין והים של עמותת דלפיס.)

מי שניתח את הדולפינים הוא ד"ר דני מוריק הוטרינר ימי תחנת מוריס קהאן לחקר הים באוניברסיטת חיפה אשר סיפר ל'כיכר השבת' כי "בנתיחה נראו סימנים חיצוניים של לכידה ברשת ובנתיחה שלאחר המוות לא נמצאו שום ממצאים שמעידים על תחלואה כלשהי. בקיבה אחת מצאנו מספר רב של דגים ודיונונים ובקיבה של הצעיר מצאנו חלב אם, מה שהביא אותנו למסקנה שהם מתו כתוצאה מהילכדות ברשת דייג".

פנינו גם אל מנהל תחום טורפי העל בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה ומנהל מרכז הדולפין והים של עמותת דלפיס, ד"ר אביעד שיינין שאומר כי "חשוב מאוד ליישם את התיקון לתקנות הדיג ולמציאת פתרונות שימנעו פגיעה במינים מוגנים ובמינים לא מסחריים. כמו שני הדולפינים הצעירים היום שמתו כתוצאה של רשת עמידה".

אתמול נצפה גור הדולפינים ליד אמו (צילום: גיא לויאן רשות הטבע והגנים)

מהי רשת עמידה?

"מדובר ברשת שנפרשת אנכית לקרקעית, כך שהיא מהווה למעשה מעין קיר החוסם את דרכם של הדגים. הרשת מורכבת משכבה עד שלוש שכבות ואורכה יכול להגיע לעשרות מטרים".

זה דבר שקורה הרבה? ומה ניתן לעשות?

"שני דולפינים שמתים ביום אחד כתוצאה מלכידה בציוד דיג היא תופעה חריגה לאורך החוף הישראלי, אך לצערנו היא מתקשרת לבחירת פקיד הדיג במשרד החקלאות לתת היתרים חריגים לדיג ב-2021, בניגוד לאיסור הדיג למשך 60-90 ימים רצופים בעונת הרבייה שזה נושא שחייבים לתת עליו את הדעת. צריך לדעת ששני המקרים היום מעלים את מניין הדולפינים שמתו כתוצאה מלכידה בלתי מכוונת בציוד דיג ל- 84 מאז 1994".

ד"ר אביעד שיינין סיפר כי "יחד עם גור הדולפינן, נתפס היום ברשת גם צב ים חום. גם הוא, כמו שני הדולפינים, מוגדר מין מוגן. צבי הים מתקרבים בעונת הרבייה למים הרדודים ולכן חשופים יותר ללכידה ברשתות. דיג בעונת הרביה חושף גם מינים רבים של דגים וחסרי חוליות לפגיעה רב-דורית, לא רק בפרטים הבוגרים שנלכדים, אלא גם בדור הצאצאים שהיו אמורים להעמיד.


פנינו לבקש תגובה ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר האחראים על פיקוח ומניעת עבירות על פקודת הדיג ולכאורה גם אלו שנותנים את האישורים על התקנת רשתות מסוג זה, נפרסם את תגובתם מיד כשתתקבל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר