לאחר הקורונה

ההצעת חוק של אייכלר: לתבוע כלי תקשורת שמסיתים נגד החרדים

אייכלר מבקש לאפשר תביעה נגד כל גוף תקשורת שיתייחס בידיעה שלילית לאדם חרדי כנציג מהחברה • ל'כיכר' אמר: "מה שאסור נגד ערבים ואתיופים - צריך להיות אסור גם נגד חרדים" (ארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
ח"כ ישראל אייכלר. ימנע את ההסתה? (צילום: הדס פרוש, פלאש 90 )

הזעם הציבורי הנצבר בחברה החרדית בשנת הקורונה הוביל לפגיעה בכוח המפלגות החרדיות בקלפיות, וכעת הן מנסות לשקם את כבודן. חלק מן הכעס בחברה נבע ממיתוגים תקשורתיים לא הגונים, שחיברו בקלות רבה מדי בין חרדים לקורונה, בין אם בהתייחסות יתרה להפרות בחברה או צירופי תמונות חרדים לידיעות עדכוני תחלואה כלליות.

כדי לנסות למנוע זאת לעתיד, חבר הכנסת ישראל אייכלר, המועמד לתפקיד יו"ר סיעת 'יהדות התורה' במקום יצחק פינדרוס, הגיש היום הצעת חוק למניעת הסתה נגד חרדים בתקשורת, יממה לאחר השבעת הכנסת ה-24. ההצעה מבקשת לבצע תיקון לחוק לשון הרע, תיקון ש"יאסור על ביזוי אדם על רקע זהותו המגזרית או החברתית".

לפי הצעת החוק, כשם שאדם שנפגע מלשון הרע יכול לתבוע את הפוגע גם ללא הוכחת נזק, כך תוכל קבוצה לתבוע את מי שפגע בה, גם אם לא הוכח נזק ישיר. כך בערוצי התקשורת לא יוכלו להתייחס בידיעה לחברה אליה משתייך האדם, כגון "העבריין החרדי".

עם הגשת ההצעה, הסביר ח"כ אייכלר: "הצעת החוק נועדה לשים סוף ללשון הרע וההסתה התקשורתית הקבועה נגד הציבור החרדי. כך כלי התקשורת יצטרכו להיזהר בדבריהם כאשר הם מכלילים את החברה החרדית, או כל חברה אחרת, בלשון הרע".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי התיקון המוצע נועד להבהיר שביזוי אדם באזכור השתייכותו החברתית אסור בחוק. "מטרתנו היא לשרש דעות קדומות ולהגן על כבודם של אנשים מקבוצות אוכלוסייה שונות, כגון קבוצת האוכלוסייה החרדית, קבוצת הציונות הדתית, קבוצת תושבי יהודה ושומרון ועוד", הסביר ח"כ אייכלר. "חייב להיות שוויון גם בהגנה על כבוד האדם החרדי. מה שאסור נגד ערבים ואתיופים לפי חוק הגזענות, צריך להיות אסור גם נגד חרדים", אמר אייכלר ל'כיכר השבת'.

אתמול הגישו חברי הכנסת מטעם 'יהדות התורה' הצעות חוק בסגנון דומה, הקשורות בניסיון למנוע את ההסתה נגד החרדים כפי שהתקיימה בשנה האחרונה ולטפל בבעיות שיצר המשבר השלטוני לחברה. ח"כ יצחק פינדרוס הגיש הצעת חוק הקובעת כי מועמד המסית נגד הציבור החרדי לא יוכל להתמודד בבחירות לכנסת, בניסיון להדיח את יו"ר 'ישראל ביתנו' אביגדור ליברמן.

יו"ר המפלגה, משה גפני, הציע לחוקק את פסקת ההתגברות, אותה הגדיר כתנאי לכניסה לקואליציה. "יש לקבוע הוראה המאפשרת לכנסת ברוב של 61 חכי"ם לחוקק חוק שייאמר בו במפורש שהוא תקף גם אם יש בו פגיעה בזכויות שלפי חוק היסוד", כתב גפני.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר