הו, האירוניה: 3 דרכים לעצור את ההתמכרות לטלפון הנייד

הטלפון שלכם חכם, אך הוא הופך אתכם לטיפשים: מחקרים מראים שהתמכרות לו פוגעת קשות במוח. אבל גם אם נניח את הממצא הזה בצד, הפוגה קלה מהמכשיר הנייד פשוט תשפר את חייכם (MEN)

(צילום: שאטרסטוק)

זה הדבר הראשון שאתם תופסים ביד, כשאתם מקיצים משנתכם בבוקר והדבר האחרון שאתם נוגעים בו בלילה ובין לבין, במהלך היום, אתם שקועים בו שעות רבות וחשים חרדה עזה אם הוא נאבד לדקה קלה או שכחתם אותו בבית.

"אתם יכולים להתמכר פסיכולוגית כמעט לכל דבר - כולל ואולי אפילו במיוחד, לטלפון שלכם", אומר ד"ר ארל מילר, פרופסור למדעי המוח.

טלפון חכם הוא בעצם מפעל קטן לדופמין, הכימיקל המוחי שגורם לכם להרגיש טוב, בין היתר, כשאתם מקבלים לייקים ברשתות החברתיות או מסייע להפגת שעמום, על ידי עלעול באתרי חדשות. למרבה הצער, "מערכת הדופמין אינה שבעה, אז אתם ממשיכים לחשוק ולצרוך את התכנים הללו עוד ועוד", אומרת הפסיכולוגית הקלינית אליסה ברבש וזו הסיבה, שבסופו של דבר, האדם הממוצע נוגע במכשיר הנייד שלו 100 (!!!) פעמים ביום.

הפוגה מסוימת היא חיונית, מכיוון שמחקרים חדשים מצביעים על כך שאובססיביות למסך הקטן פוגעת קשות במוח. חיבור לטלפון שלכם (גם אם אינכם מסתכלים עליו) עלול לפגוע בתפקוד הנפשי שלכם, בזיכרון העבודה וביכולתכם לבצע משימות, על פי מחקר שנערך בשנת 2017. "מלחמה בהצצה בטלפון דורשת משאבים קוגניטיביים", מסביר מחבר המחקר ד"ר אדריאן וורד. במקום להתמקד, "תשומת הלב שלנו מדלגת בין מה שקורה עכשיו לבין כל מה שעלול לקרות, כי זה מה שהטלפון שלנו מייצג".

למרבה המזל, אינכם צריכים לנטוש את הנייד שלכם לחלוטין כדי להפחית את ההשפעות השליליות שלו. ככל שתאמנו את עצמכם לגלול פחות, אומר מילר, כך תרגישו פחות את הדחף לעשות זאת. הנה התוכנית השפויה שלנו לגמילה:

1. מחקו את האפליקציות הממכרות ביותר שלכם

אנחנו לא אומרים שאתם לא יכולים בכלל להשתמש באפליקציית האתר שלנו, בטוויטר או באינסטגרם, רק שאולי תאלצו לבדוק אותן במחשב שלכם. אוקיי, בסדר: מחקו רק אחת או שתיים מהן מהטלפון שלכם. זה עלול לכאוב מעט (מעט הרבה), אבל פעולה זו תעזור לקצר את לולאת הדופמין שאתם תקועים בה, על ידי צמצום מספר הטריגרים המדגדגים לכם בקצות האצבעות. המטרה: הפכו את הטלפון שלכם למשעמם כל כך, עד שתפנו למחשבות עמוקות בתור בסופר ולפיתוח שיחות עם אנשים, במקום לנסות להעביר את הזמן שוב, בסטטוסים בוואטסאפ.

2. הגדירו מחסומים

אוקיי, הטיפ הזה מעט מוזר, אך אתם יודעים, כל האמצעים כשרים.

כדי להפסיק לגעת בטלפון שלכם בכל רגע חסר מעש, "כרכו סביבו סרט שיער", מציעה קתרין פרייס, מחברת הספר "כיצד להיפרד מהטלפון שלכם". "טריק זה הוא מעין מחסום מהיר וקטן, שיבלבל את הטייס האוטומטי המופעל על המוח שלכם". כשאתם רואים את סרט השיער, שאלו את עצמכם אם אתם באמת צריכים להסיר אותו ולפתוח אפליקציות כלשהן או לא. אם התשובה היא לא, הכניסו את הטלפון שלכם לכיס (או, יותר טוב, הניחו אותו בחדר אחר).

3. שמרו מרחק

"אם אתם מעשנים ויש סיגריות לפניכם ואתם מנסים לעשות משהו אחר, המוח שלכם פשוט ימשיך לרצות שתקחו סיגריה", אומרת פרייס. אותו כלל חל על סמארטפונים. היפטרו מהפיתוי להתעדכן כל הזמן, על ידי שמירת המכשיר שלכם בתיק או במגירה בעת העבודה או כאשר אתם רוצים לנהל שיחה אמיתית בבית והפעילו את התכונה 'נא לא להפריע' בזמן נהיגה, השולחת תשובות אוטומטיות הניתנות להתאמה אישית להודעות טקסט. אם אתם חוששים להחמיץ משהו חשוב, הגדירו את הטלפון שלכם כך שתתאפשר קבלת שיחות רק מאנשי הקשר השמורים ברשימת המועדפים שלכם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר