אהבה מהי // הרב אוהד יוסף בטור חינוכי

באחת מהפגישות שלי הגיעה אלי אמא ולדבריה יש לה ויכוחים ומריבות בלי סוף עם בנה. היא אינה מבינה מה הוא רוצה. היא נותנת ומעניקה לו כל מה שהיא יכולה וחושבת שהוא צריך. אך הוא כל הזמן מטיח בה שאינה אוהבת אותו (חינוך)

הרב אוהד יוסף | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצולם)

באחת מהפגישות שלי הגיעה אלי אמא ולדבריה יש לה ויכוחים ומריבות בלי סוף עם בנה. היא אינה מבינה מה הוא רוצה. היא נותנת ומעניקה לו כל מה שהיא יכולה וחושבת שהוא צריך. אך הוא כל הזמן מטיח בה שאינה אוהבת אותו, וכתוצאה מכך יש פגיעות וכעסים מצטברים שמובילים למריבות.

''איך יתכן שאנחנו נותנים ומעניקים לילדינו ועדיין הם מתלוננים ומרגישים שאינם אהובים'' במילים אלו אפשר לתמצת את המצוקה שיש להורים רבים ביחסים עם ילדיהם.

אכן זה מתסכל מאוד, אתה נותן, מעניק ואף יוצא מגדרך בשבילם, ועדיין יש להם תלונות...

ראשית צריך לדעת שבחיים אנחנו עוברים כל מיני מצבים, נתקלים בכל מיני בעיות והתמודדויות למיניהם, אשר אמורים ללמד אותנו שיעור לחיים. גם האנשים שסביבנו באים לא פעם לשקף את הנקודות שעלינו לעבוד עליהם.

כעת נתבונן, אם אנו כהורים מרגישים שנתנו לילדינו מה שהם צריכים והם עדיין מרגישים חסרים. זה אומר שמה שאנחנו נותנים עדיין לא ממלא את החסר, ולמה שהם זקוקים לו טרם ניתן להם. למשל, ברור שמתנת יום הולדת שנותנים לאדם בן ארבעים, לא יתכן לתת לילד בן עשר. כמו שאוכל ומזון שתינוק זקוק לו, זה לא המזון ואוכל שילד גדול זקוק לו. אותו הדבר במזון הרגשי, אפשר להשקיע בהכנת ארוחה בצורה יוצאת מן הכלל אבל אם היא אינה תואמת לטעמו של האוכל. אל נצפה שהוא התענג מהארוחה.

אפשר לפגוש מקרים כאלו גם בזוגיות, כאשר הבעל או האשה טוענים שהם נותנים ומעניקים לבן זוגם. ובן הזוג עדיין מרגיש חסר. כנראה שעדיין לא נתנו את הדבר שבן הזוג זקוק לו. פגשתי זוג שהאשה טענה בפני, שבעלה אינו תומך בה ואינה מרגישה אהובה. ובעלה טען לעומתה ''איני מבין, אני נותן לה כסף בלי סוף ואף פעם לא הגבלתי אותה בכל רצונותיה''. נכון, מבחינתו תמיכה ואהבה היא נתינת כסף בלי גבול, ומשכך אינו מבין על מה אשתו מדברת מבחינתו הוא נתן כל מה שנראה חשוב בעיניו.

לכל אדם תכונות אופי ורגשות משלו מה שהאחד זקוק, לא בהכרח מתאים לשני. לא מה שבעיני נקרא תמיכה ועזרה הוא תמיכה בעיני השני. לא מה שמשמח את האחד משמח את השני. ולא מה שאחד אוהב השני אמור לאהוב. עלינו לבדוק למה השני זקוק ולמה הוא מתכוון כאשר הוא אומר ''אני מרגיש לא אהוב'' ''הוא לא תומך בי'' מדוע על אף הנתינה שלנו הצד השני מרגיש עדיין חסר. אפשר לעשות זאת ע''י שיחה פתוחה וכנה בזמן רגוע מתוך אהבה ורצון לשיפור, ללמוד, לדעת ולהכיר את השני. לשאול ''מהי תמיכה ועזרה בעיניך ?'' ''איך מרגיש אדם אהוב וכיצד הוא יודע זאת ?''

ישנה אפשרות נוספת ע''י שננסה לעמוד במקומו של השני על כל המשתמע מכך. זה אומר להביט מבעד לעיניו, לעמוד במקום ובסיטואציה בה הוא נמצא, לחוש את רגשותיו ואמונותיו. איך אנחנו נראים בעיניו, מה הוא אומר עלינו. ''מדוע הוא מרגיש חסר''.

ילדים וכן בני זוג כמו כל אדם עלי אדמות זקוקים לאהבה, הכלה והבנה למה שקורה איתם. הקשבה למצוקות לתת תחושה שאני כאן ומוכן לעזור לו בכל עת. זה אומר להקדיש עבורו זמן ולהראות לו שהוא חשוב ויקר בעינינו.

כשהנפש רעבה רק מזון נפשי יכול להשביע.

תארו לעצמיכם אדם שהביא מתנה לחתונה בתוך שקית ניילון פשוטה וללא עטיפה מינימלית, איך מתנה כזו מתקבלת. כמה שערך המתנה יהיה גדול, הצורה שבה מביא הנותן משפיעה באופן ישיר על ההרגשה של המקבל. צריך לדעת מה שחשוב - הוא איך אתה נותן לא פחות ממה שאתה נותן.

''שימו לב אל הנשמה''!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר