אסון מירון תשפ"א

האיש שקישר בין המשפחות בעולם לרשויות

מתי גולדשטיין, ראש אגף 'מגן' בזק"א היה אחראי לאחר האסון לשמש כמתווך בין מאות משפחות מודאגות בעולם לרשויות בישראל. שבוע אחר האסון, בריאיון על הימים הקשים (בארץ)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג כיכר השבת)

שבוע בדיוק לאסון האזרחי הגדול ביותר שידעה המדינה אי פעם, ובשיחה עם כיכר השבת משחזר מתי גולדשטיין, ראש אגף מגן ומפקד יחב"ל זק"א, שהיה אמון על הנפטרים מהעולם את ימי הזיהוי הקשים, איתור הנעדרים, והמשפחות מרחבי העולם שניסו לאתר את יקיריהן.

"שליש מההרוגים בכלל לא מהארץ", פתח את השיחה, "ממש כמה דקות אחרי האירוע, בגלל שאנשים מכירים את התפקיד שלי... התחלתי לקבל מבול של טלפונים. בתחילת הדרך היו לנו קרוב ל-300 נעדרים מרחבי העולם".

מתי גולדשטיין (דוברות זק"א)

בעיית הקליטה על ההר השפיעה על כולם. "כמו שאתה יודע, בשעות הראשונות לא הייתה קליטה על ההר בכלל. אז כולם התקשרו למפקדים שלנו בארה"ב, בקנדה ובמקסיקו ובדרום אפריקה, באנגליה ובבריסל ומי יודע...". הדאגה בעולם היהודי הייתה גדולה. "לא לשכוח שיש לנו המון המון חוצניקים שלומדים פה בישיבות, חלקם היה על ההר, והיה פשוט דרמה. אני יכול לומר לך שמתחילת הארוע ועד יום ראשון בבוקר, להוריד את השבת ועשר דקות, עשרים דקות לפני השבת שיצאתי להתארגן, פשוט חפ"ק ענק".

לדבריו, תפקיד החפ"ק היה "להרגיע את ההורים, לעשות הצלבות.. לחבר בין ההורים המודאגים לבין הילדים שלהם, גם לא עלינו להתעסק גם עם חיבר את המשפחות לדבר הגרוע מכל, שמשפחה שלהם, שאחים שלהם דודים שלהם, חברים שלהם נפטרו".

(דוברות זק"א)

"עבדנו בצורה מאד מאד קרובה עם נציגים ממגוון שגרירויות בארץ. כולם יודעים שהיה קשה מאוד הפעם באבו כביר, לקח המון המון זמן עד שזיהו, והפעלנו המון גורמים משגרירויות כדי לקבל את השמות, כדי לאמת", סיפר.

מתי מספר, כי כבר בלילה ידע שמות של מספר הרוגים תושבי חו"ל, שחיפשו את יקירם, אבל כיוון שלא נמסרה הודעה רשמית, נאלץ מתי להתחמק מתשובה. "אצל חלק מהחוצניקים כבר באמצע הלילה. לי היו פרטים מזהים שהם נהרגו, רק זק"א כגוף, אנחנו לא מודיעים למשפחות כל עוד המשטרה לא עשתה משהו פורמלי. אנחנו מאוד נזהרים בעניין הזה", הבהיר. "כל עוד אין לי אישור רשמי, אני לא מודיע. אני מכין את המשפחה נותן להם כיוון אבל יש לנו אחריות".

(זק"א)

"מי שמכיר אותי יודע שאני נלחם בכל הכובד ובכל הכתפיים הרחבות שיש לי כנגד כל ההודעות הווטסאפ האלה", מצהיר גולדשטיין.

ניהול האירוע במישור הבין לאומי לא היה פשוט, אבל מתי מעיד כי זכה לשיתוף פעולה מלא מצד הרשויות. "הפעילות הייתה עד כמה דקות לפני שבת". הסיבה, ברורה - "כי אם לא אומרים לפני שבת למשפחה מה עלה בגורל יקירם, הם שבת שלימה יהיו במצב לא ברור". מתי מספר כי משרד החוץ הרים את הכפפה בצורה מהירה ויעילה. "אני רוצה להוריד את הכובע בפני אייל סיסו ממשרד החוץ, ראש התחום הקונסולרי, שישר נתן הנחיה לכל הקונסולים בעולם, כי הבינו שזה משהו עולמי. יש לנו קורונה בבקשה להיות רגישים, לתת היתרים לתת להיכנס". גם גורמים נוספים סייעו בהצלחת המבצע העצוב הזה. "אמנון שמואלי ראש תחום הגירה בנתב"ג גם כן. חברת אל על, שהכריזה בלי למצמץ שכל מי שקשור למירון לא יעלה לו הכרטיס".

(זק"א)

משפחות שניסו להבין מה עלה בגורל יקירם, פעמים רבות הבינו כבר לבד, עוד בטרם הודעה רשמית. "התקשר אליי חבר מה עם זה, מה עם זה... והם רואים שאני עונה על שניים שלשה ילדים, ועל אחד אני לא עונה". הסביר. "ברגע שיורדים מ-600 נעדרים לכמעט 0, והילד לא באף בית חולים, אנשים מבינים שמשהו קורה".

"גם המשפחות הבינו את זה. המפקד בארה"ב קיבל עשרות טלפונים, גם באנגליה. גם בדרום אפריקה הייתה בהלה רבתי כי חשבו שיש כל מיני נפגעים, כי לא ענו לקבוצה גדולה שהייתה שם. הסיבה שלא ענו היא בגלל שלא הייתה קליטה, וב"ה אתה מוצא עוד שם, ועוד שם שלא קרה להם כלום".

(חיים גולדברג, כיכר השבת)

שבוע אחרי האסון, מתי מסכם את רצף האירועים. "אנחנו שבוע אחרי האסון ובאמת עם ישראל פה, מתל אביבים, שמאל ימין, כולם... זה אסון של עם ישראל, אני אומר כולם של העולם היהודי... זה אחד מהפעמים היחידות ברוך ה', שלצערי הרב אירוע אר"ן שפשוט מתנהל ברמה בינלאומית".

"אני רגיל לטפל במקרים, וכמעט כל יום יש מקרה בעולם שאנחנו עוזרים בעולם ויש אסונות בעולם", עם זאת, מתי לא זוכר אסון בהיקף כל כך גדול. "אבל שקורה אסון בישראל, ואנחנו צריכים לנהל אותו בקנה מידה עולמי, אני לא זוכר אירוע כזה גם בתקופת הפיגועים הקשה היה הרוג, שניים מחו"ל. פה אנחנו מדברים פה על מסה מהמון מדינות, ואני חושב שב-15 שנים האחרונות זק"א משקיעים המון זמן משאבים וידע כדי להקים את היחידות ששלנו בעולם אז גם באסון מירון זה הוכיח את עצמו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר