עוברי הנפלים: הבנים שלנו בעולם הבא

כל הריון חמישי מסתיים בהפלה, ומשאיר צלקת בלב. למה זה קורה? האם ניתן למנוע זאת?

דינה פלר | כיכר השבת |
אין ספור ספרים ומאמרים נכתבו על הסיבות להפלות, ויש עדיין הרבה מאוד שאלות שלרופאים אין תשובה עליהן. בעצם, הסיבות רבות ומגוונות כל כך שכמעט כל הריון עלול להסתיים כך בפתאומיות.

יחד עם זאת, לרוב יש סימנים מקדימים שאמורים להדליק אצל אישה נורה אדומה. לא תמיד זיהוי הבעיה בזמן עוזר למנוע הפלה, אך במקרים מסוימים דווקא כן.

סימנים מקדימים להפלה

כאבי בטן: הסימן המדאיג הראשון הוא כאבי בטן. כמעט כל הפלה מלווה בכאבי בטן עזים. הכאב של ההפלה מופיע בבטן התחתונה במרכז. כאב במקום הזה כמעט תמיד לא מבשר טובות. יחד עם זאת, כאבים בצדי הרחם אופייניים מאוד לטרימסטר הראשון והם קשורים להתרחבות הרחם ואינם מסוכנים כלל.

דימום בתחילת הריון: סימן נוסף שמלווה כמעט כל הפלה הוא דימום. דימום הוא סימן להיפרדות העובר מדפנות הרחם. לא מעט הריונות תקינים מלווים בדימום חלש עד בינוני בטרימסטר הראשון, אך בכל מקרה של דימום מומלץ לפנות מייד לרופא.

מילת המפתח בשני המקרים: כאב בטן ודימום היא "מייד". לא את כל ההריונות ניתן להציל, אבל במידה ומדובר בהיריון שכן ניתן לשמור עליו, כל דקה היא קריטית. כשאישה פונה לרופא עם סימני הפלה, ראשית יש לבצע בדיקת אולטרסאונד ולבחון את מצב העובר.

יחד עם זאת, לרוב יש סימנים מקדימים שאמורים להדליק אצל אישה נורה אדומה. לא תמיד זיהוי הבעיה בזמן עוזר למנוע הפלה, אך במקרים מסוימים דווקא כן.,סימנים מקדימים להפלה,כאבי בטן: הסימן המדאיג הראשון הוא כאבי בטן. כמעט כל הפלה מלווה בכאבי בטן עזים. הכאב של ההפלה מופיע בבטן התחתונה במרכז. כאב במקום הזה כמעט תמיד לא מבשר טובות. יחד עם זאת, כאבים בצדי הרחם אופייניים מאוד לטרימסטר הראשון והם קשורים להתרחבות הרחם ואינם מסוכנים כלל.,דימום בתחילת הריון: סימן נוסף שמלווה כמעט כל הפלה הוא דימום. דימום הוא סימן להיפרדות העובר מדפנות הרחם. לא מעט הריונות תקינים מלווים בדימום חלש עד בינוני בטרימסטר הראשון, אך בכל מקרה של דימום מומלץ לפנות מייד לרופא.,מילת המפתח בשני המקרים: כאב בטן ודימום היא "מייד". לא את כל ההריונות ניתן להציל, אבל במידה ומדובר בהיריון שכן ניתן לשמור עליו, כל דקה היא קריטית. כשאישה פונה לרופא עם סימני הפלה, ראשית יש לבצע בדיקת אולטרסאונד ולבחון את מצב העובר.,,אם העובר מפותח בהתאם לגיל ההיריון ובבדיקה נצפה דופק, בטיפול הולם ומיידי במקרים רבים ניתן להציל את ההיריון.,דופק העובר: אם בבדיקת אולטרסאונד נצפה הפרש גדול מדי בין גודל העובר לגיל ההיריון (למשל, האישה נמצאת בשבוע ה-11 להיריון, והעובר מפותח לשבוע 6 בלבד)
הסימנים המדאיגים הראשונים להריון לא תקין (אילוסטרציה: shutterstock.com)

אם העובר מפותח בהתאם לגיל ההיריון ובבדיקה נצפה דופק, בטיפול הולם ומיידי במקרים רבים ניתן להציל את ההיריון.

דופק העובר: אם בבדיקת אולטרסאונד נצפה הפרש גדול מדי בין גודל העובר לגיל ההיריון (למשל, האישה נמצאת בשבוע ה-11 להיריון, והעובר מפותח לשבוע 6 בלבד) וגם לא נצפה דופק, לא מנסים להמשיך היריון כזה ומפסיקים אותו באופן כמעט מיידי.

הסיבות השכיחות להפלה

היריון לא מתפתח מהווה סכנה רבה לבריאות האישה. ברוב המקרים העובר מפסיק להתפתח בגלל פגמים כרומוזומליים קשים, כלומר מדובר במומים קשים מדי שלא מאפשרים לו לחיות.

אם העובר נראה תקין, ההפלה יכולה להיגרם בעיקר מסיבות הורמונאליות. מיעוט או ריבוי של כמעט כל הורמון בגוף האישה עלול לגרום להפסקת היריון, אך הסיבה הנפוצה ביותר היא מיעוט הפרוגסטרון.

לכן כשמופיעים סימנים מחשידים חשוב כל כך להגיע מייד לרופא ולקבל את הטיפול: כדורי פרוגסטרון. הם תומכים בהיריון ועוזרים לו להתפתח עד להבשלת השליה שלוקחת על עצמה את תפקיד אספקת ההורמונים.

מלבד הסיבה ההורמונאלית סיבה נפוצה נוספת היא אי ספיקת צוואר הרחם. במקרה הזה הרופא יגלה כי צוואר הרחם שאמור להיות סגור עד למועד הלידה נפתח והתקצר. גם במקרה הזה חשוב מאוד לזהות את הבעיה בזמן ולטפל בה. הרופא יסגור את צוואר הרחם בתפרים שיוסרו בסמוך ללידה.

הילד שלא הכרת

כאמור, אלו הן רק הסיבות הנפוצות ביותר להפלות וישנן עוד עשרות סיבות ידועות וכנראה עוד עשרות סיבות שטרם התגלו. בכל מקרה חשוב לזכור שאף מחקר רפואי עוד לא זיהה סיבה להפלה ששמה "אמא לא טובה".

נשמה יהודית שנשלחה חזרה למעלה. הילד שלך בעולם הבא (צילום: shutterstock)

אף שרגשי אשם הם כמעט חלק בלתי נפרד מההפלה, כשהכאב והצער הראשונים עוברים, חשוב לזכור שאישה לא אשמה במה שקרה לה, ושלמרות כל התפתחות הרפואה עדיין לא ניתן לצפות ולמנוע את רוב ההפלות.

עם כל הקושי העצום שבדבר מה שנותר לנו במקרים האלה זה להשאיר לתינוק הזה מקום קטן עמוק בלב ולהמשיך הלאה, לילדים שעוד מחכים להיוולד לנו.

וכמו שרבנית חכמה אמרה לי לפני מספר שנים, לזכור שגם הם הבנים שלנו בעולם הבא, גם אם בעולם הזה לא יצא לנו להיפגש.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית