היסטוריה ואקטואליה

האם מדפיסי ש"ס משניות השמיטו את המאמר של משה קוניץ?

מדפיסי דפוס וילנא, העריכו את משה קוניץ, ובראש משניות סדר זרעים הדפיסו מאמר שהועתק מספרו; השאלה המסקרנת ביותר, מה עושים היום מדפיסי ש"ס משניות הנפוצים, כ'זכר חנוך', 'מסורת הש"ס' ו'עטרת שלמה', האם השמיטו מאמר זה או לאו? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
משה קוניץ על ספר המצרף (באדיבות בית מכירות קדם)

פרק כ"ה: בסדרה ארוכה סיקרנו את דמותו של החכם היהודי ר' משה קוניץ שחי בין השנים תקל"ד, תקצ"ז (1774, 1837), וכיהן בין היתר כרבה של קהילת אוֹבּוּדָה אשר בהונגריה (כיום בתוך בּוּדַפֶּשְׁט).

הפרקים האחרונים בנושא >>

קוניץ התפרסם בעיקר מספר שכתב בעד יחוס הזוהר הקדוש לרשב"י 'בר יוחאי' בו הוא תקף והשיב לטענותיו של הגאון יעב"ץ בספרו 'מטפחת ספרים' שפקפק בייחוס ספר הזוהר לרשב"י.

כפי שהובא, בימינו היחס למשה קוניץ שנוי במחלוקת עזה. בספר 'ראה מעשה ונזכר' מאת הרה"ג ר' שמואל אהרון יודלביץ הביא חידושים מקוניץ וכינהו - "הגאון זצ"ל", ובדומה לכך הובא בספר 'ילקוט השבעתי אתכם' שערך וליקט איש ה'עדה החרדית' הרה"ג ר' אביעד נייגר, קוניץ קיבל את התואר - "רבי זי"ע" .

לעומתם, מרן הגאב"ד הגאון רבי ניסים קרליץ זצ"ל, הגדיר את משה קוניץ - "אינו משלומי אמוני ישראל", ותקיף ביותר היההדיין הגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל שכתב שקוניץ היה "מראשוני הרפורמים".

לגאב"ד ולדיין, קדם רבה של למברג הגאון רבי יוסף שאול נתנזון זצ"ל בעל ה'שואל ומשיב' שהשווה את קוניץ לבלעם הרשע.

• • • • •

דפוס והוצאת האלמנה והאחים ראָם - דפוס וילנה, הינו המשפיע ביותר על העולם היהודי. בית הדפוס פעל בווילנה מסוף המאה ה-18 עד תחילת המאה ה-20 והתפרסם בשיא ממהדורת התלמוד הבבלי שהוציא לאור המשמשת יסוד לכל הדפסות התלמוד הבבלי עד היום.

מסתבר שמדפיסי דפוס וילנא, העריכו את משה קוניץ, ובראש משניות סדר זרעים הדפיסו מאמר בשם "תולדות רבינו הקדוש" שהועתק מספר 'בית רבי' אותו כתב משה קוניץ.

כנגד הקדמה זו, יצא חוצץ מנהל ספרית רמב"ם הג"ר ראובן אליצור וכינה אותה "מחזה תיאטרוני על בית רבי", ואתקוניץ עצמו כינה "מסית ומדיח".

השאלה המסקרנת ביותר, מה עושים היום מדפיסי ש"ס משניות הנפוצים, כ'זכר חנוך', 'מסורת הש"ס' ו'עטרת שלמה', האם השמיטו מאמר זה או לאו?

יצאתי למספר בתי כנסיות לבדוק כיצד נוהגים המדפיסים בימינו.

במשניות מהדורת 'זכר חנוך' השמיטו את הקדמתו של משה קוניץ, כל זאת למרות שעל עמוד השער נכתב "כפי שהודפס בהוצאת ראם וילנא כמבואר בשער השני...", ש"ס 'זכר חנוך' הנפוץ יוצא לאור על ידי הוצאת ספרים ח. וגשל מירושלים.

משניות 'זכר חנוך', וגשל ירושלים, שם הושמטה הקדמת "תולדות רבינו הקדוש" של משה קוניץ (צילום: ישראל שפירא)
משניות 'זכר חנוך', וגשל ירושלים, שם הושמטה הקדמת "תולדות רבינו הקדוש" של משה קוניץ (צילום: ישראל שפירא)

בש"ס משניות 'עטרת שלמה' (101 פירושים) מהדורת ריעדער לא השמיטו את הקדמתו של משה קוניץ, כך שיאה את שנכתב בעמוד השער "עם כל המפרשים כפי שנדפסו בהוצאת ראם – וילנא". ש"ס 'עטרת שלמה' יוצא לאור על ידי 'אוצר הספר', ירושלים תשע"ט.

ש"ס משניות 'עטרת שלמה' 101 פירושים היוצא לאור על ידי 'אוצר הספר', ירושלים תשע"ט בו לא הושמטה הקדמת "תולדות רבינו הקדוש" של משה קוניץ (צילום: ישראל שפירא)

בש"ס משניות בהוצאת 'מסורת הש"ס' הושמטה הקדמתו של משה קוניץ, כל זאת לאחר שנכתב בעמוד השער: "מסכת ברכות מן ששה סדרי משה עם כל המפרשים כאשר נדפסו מקדם, ועם הוספות חדשות כמבואר בראש הכרך, בסידור חדש ומאיר עיניים ובהגהה מזוקקת". הש"ס יצא בהוצאת מסורת הש"ס ירושלים תשס"ט.

ש"ס משניות בהוצאת 'מסורת הש"ס' ירושלים תשס"ט בו הושמטה הקדמת "תולדות רבינו הקדוש" של משה קוניץ (צילום: ישראל שפירא)
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר