רחצה נפרדת לחרדים?

השייח' המוסלמי עבאס זכור בריאיון: "הטבע פתוח לכולם; חשוב שכולם ייהנו ממנו"

השרה עידית סילמן יוצאת בפיילוט לרחצה נפרדת בשני מעיינות, ומי שתומך בכך הוא השייח' המוסלמי עבאס זכור שאומר ל'כיכר השבת' כי 50% מהמוסלמים מעוניינים בכך, בחזונו הוא רואה רחצה משותפת מוסלמים חרדים ויש לו מסר חשוב לגולשים | וגם, המדינות בעולם בהן יש רחצה לגברים (חדשות)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
עבאס זכור על רקע הסחנה (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ | הדס פרוש, פלאש 90)

פרסמנו לפני כחודשיים אודות איש התקשורת רזי ברקאי, הסבור כי יש לאפשר הפרדה בין גברים לנשים באתרי טבע מטעם רשות הטבע והגנים. אמש פורסם כי השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, מגבשת בימים אלו פיילוט לרחיצה נפרדת בשני מעיינות שיחל לפעול כבר בקיץ הקרוב, במסגרתו תונהג רחצה נפרדת בשני מעיינות בדרום ובצפון - בעין צוקי, סמוך לים המלח - ובצפון, גן השלושה ("הסחנה") - ליד בית שאן.

מתברר שישנם מדינות יותר "נאורות" ממדינת ישראל, ששם ההתחשבות במיעוטים השונים דורשי הפרדה מגדרית באתרי הרחיצה במים בטבע, היא מובנת מאליה.

בציריך שהיא העיר הגדולה ביותר במדינת שווייץ, שבמטרופולין שלה חיים כשני מיליון איש, על תווי נהר שאנצעןגראבען - Schanzengraben ישנו מתחם סגור לרחיצת גברים בלבד, ובמקביל גם מתחם רחיצה לנשים בלבד.

אתר הרחיצה נהר שאנצעןגראבען – Schanzengraben . מעל הדלת כתוב בגרמנית מעננערבאד, שזה אומר "מרחץ לגברים"
אתר הרחיצה נהר שאנצעןגראבען – Schanzengraben בהפרדה
אתר הרחיצה נהר שאנצעןגראבען – Schanzengraben . מעל הדלת כתוב בגרמנית מעננערבאד, שזה אומר "מרחץ לגברים"
אתר הרחיצה נהר שאנצעןגראבען – Schanzengraben בקיץ האחרון מלא ברוחצים חסידים תושבי ציריך
הבריכה הנפרדת לגברים בלבד על תווי נהר שאנצעןגראבען – Schanzengraben בציריך בשוויץ (ישר כח לידידי תושב העיר ציריך ששלח לי תמונות מהמקום)

השאנצעןגראבען למעשה הוא חפירה מלאכותית מאגם ציריך, שנחפרה במאה הקודמת, והוא אחד השרידים האחרונים של ביצורים שבנו קברניטי העיר, כנגד אויבים ופולשים כפי שנפוץ בערים עתיקות רבות (כגון קסריה), שממלאים קטעים במים צמוד לחומה העתיקה.

לא רק בשוויץ. בצפון בלונדון נמצאת שמורת הטבע המקסימה המפסטד הית' - Hampstead Heath שאליה נוהרים רבים מהתיירים, שכן המקום נחשב לאחד המקומות היפים ביותר בלונדון.

בשמורת הטבע ישנן מספר בריכות רחצה, וכיאה למדינה נאורה שמתחשבת במיעוטים שמרנים, אחת פתוחה למשפחות, אחת לגברים ואחת לנשים, כל זאת עם מחיצות אטומות ופקחים לשמירה על הכללים[1].

ראוי לומר שבכל מדינות העולם יש מרחצאות חמים, פרטיים או עירוניים, שיש בהם הפרדה, בדיוק כמו פה בארץ במרחצאות המפורסמות 'חמת גדר', 'חמי געש' וכו'. הדיון פה הוא על אתרי מים טבעיים, לא בבעלות פרטית, אלא ממשלתית, כגון אתרי רשות הטבע והגנים במדינת ישראל, וכגון אלו שנחשפו במאמר זה בשוויץ ובלונדון, שם ישנה הפרדה בין גברים לנשים.

בית מרחץ לגברים

שייח' עבאס זכּור, הוא אחד מחברי 'מועצת השורא' של מפלגת רע"מ, המורכבת מאנשי דת, וחברי כנסת לשעבר של המפלגה, שמקבלת החלטות גורליות למפלגה המוסלמית הדתית, והיו שהשוו את מועצה זו למועצת חכמי התורה והותקפו בחריפות.

עבאס זכּור עצמו היה בעבר חבר כנסת מטעם רע"מ, ובמהלך השנים כשפרצו מהומות בעכו, הוא נטל חלק בניסיונות להפסקת האלימות.

זכּור רכש השכלה אקדמאית במדעי האסלאם מאוניברסיטת ירושלים באבו דיס, וכיום הוא מתגורר בעכו. נשוי ואב לשישה ילדים.

הריאיון המלא עם שייח' עבאס זכּור

מהי דעתך לגבי ההפרדה המגזרית במעיינות רשות הטבע והגנים שעלתה לאחרונה?

"במדינת ישראל יש דתיים ויש חילונים, והדתי לא יכול לכפות על לא דתיים להיות דתיים. הטבע הוא פתוח לכולם, וחשוב שייהנו כולם מהטבע. אני בעד הפרדה מגדרית באתרי טבע כהצעה שעלתה לאחרונה בכנסת, ועם כל זאת גם אם היא תיושם, הלא דתי ירוויח יותר, כי ביום הנפרד לגברים, החילוני יכול להגיע, לעומת הדתי שלא יכול להגיע ביום המעורב. אני בתור אזרח דתי מגיע לי להנות ממה שברא אלוקים ואני מבקש להנות מהטבע כמו האזרח החילוני".

עבאס זכור (צילום: AMOS BEN GERSHOM עמוס בן גרשום, לע"מ)

מתוך כמעט שבע מיליון אזרחים יהודים בישראל, נראה שיש כשני מיליון אזרחים מהציבור החרדי והדתי המעוניינים בהפרדה מגדרית במעיינות. שאלתי היא מתוך מיליון וחצי (לערך) אזרחי ישראל המוסלמים, כמה מהם מעוניינים בהפרדה במעיינות?

"חמישים אחוז מהמוסלמים במדינת ישראל שהם דתיים רוצים מעיינות בהפרדה. אני למשל הייתי חבר מועצה בעכו, וכשהייתה הצעה להקים חוף דתיים נפרד, אני תמכתי. המצב היה קודם שאשה דתיה לא יכלה להגיע לים, ולכן תמכתי בכך. יסוד חשוב הוא לזכור שגם האחר בלי הר' בסוף הוא אח שלי, ואת זה אנחנו צריכים לזכור במדינה זו מרובת מגזרים".

שְׁמּוּרַת עֵינוֹת צוּקִים - עין פשח'ה (צילום: מדריך הטיולים דן קובלסקי)

איך אתה רואה את המאבק של המיעוט החרדי, כמה הוא זהה למיעוט המוסלמי הדתי?

"אצלנו הערבים המצב שונה, ואין לנו מאבקי דת האחד עם השני. באזור שאני גר בעכו אין לי מלחמה עם הלא דתיים, ואני קרוב אליהם מאד. אני לא מסתכל על החילוני כאויב וכן הפוך".

אבל אתם מפולגים בפוליטיקה, לא?

"המפלגות לא מחולקות לדתיים ולחילונים כמו אצלכם. הרבה לא דתיים מצביעים לנו (רע"מ), וכך גם ברשימה שלי בעכו שהיא הכי גדולה מצביעים ברובם לא דתיים. יש אצלנו המוסלמים אנשים שהם אוהבים את הדת, אבל הם לא דתיים. אין חובה למי שלא דתי לשנוא את הדת, וכן הפוך, הדתי אין לו חובה לשנוא את החילונים. החובה שלנו הדתיים לתת לחילונים את ההרגשה שהדת היא לא אויב, שהרי יגיע היום שהחילונים יחזרו בתשובה, והם יהיו דתיים יותר ממני".

הסחנה (צילום: Hadas Parush/Flash 90)

כמה אחוזים מתוך בתי הספר של ערביי ישראל, הם במתכונת הפרדה בין בנים לבנות כמו הציבור החרדי?

"לא מספיק, ואין הרבה. אני יכול לספור אותם על כף יד אחת. אבל חשוב לי לומר שאני בעד הפרדה בבתי ספר. אני וילדי למדנו בבית ספר מעורב, שכן בעכו אין בית ספר של ערבים בהפרדה לצערי. אני מרגיש מהניסיון שלי שהנזק של הלימודים במעורב הוא גדול מאד. אבל אני לא מכריח אף אחד".

אתה אומר שרוב מוחלט של הנוער לומד במעורב, נערים ונערות, ולמרות זאת חמישים אחוז לא יכנסו לחוף ים ומעין ללא הפרדה בין בנים לבנות?

"כן".

שְׁמּוּרַת עֵינוֹת צוּקִים - עין פשח'ה (צילום: מדריך הטיולים דן קובלסקי)

מעניין שאצלנו בציבור החרדי מאה אחוז לומדים בהפרדה, ומאה אחוז דורשים הפרדה בים (אצל הדת"ל זה מעט שונה, ואכמ"ל), ואילו אצלכם למרות שלומדים במעורב, ברחצה רוצים בנפרד.

במגזר היהודי יש הבדל עצום בין הדתי ללא דתי. לא גרים ביחד, לא מתחתנים ביחד, לא לומדים ביחד, וממש מדובר בשני עמים. בהחלט נוכל למצוא חרדי בגיל מבוגר שלא פגש מעולם דמות חילונית יותר מדקות בודדות...

"אצלינו להפך, בבית אחד יש דתיים ולא דתיים, והם אוהבים אחד את השני. אצלנו הלא דתיים קוראים לדתיים לבית שלהם להגיד את התפילה, ואנחנו אוהבים אחד את השני ואסור שתהיה מלחמה בין הדתיים לשאינם, ואין לנו מלחמה בין דתיים לשאינם, ובבחירות הארציות רוב המצביעים של רע"מ היו לא דתיים".

האם אתה דורש ימים נפרדים במעיינות רט"ג למוסלמים בנפרד מיהודים?

"לא בנפרד, אלא ביחד. הדתיים, החרדים והערבים ביחד".

אתה רואה מצב שאל בריכת הסַחְ'נֶה יגיעו 1000 מוסלמים צעירים ו-1000 בחורי ישיבה ויום שלם ישחו ביחד וישחקו במדשאות, ולא יהיו בעיות?

"בטח! אצלנו בחוף הדתי בעכו בימי שישי יש כדורגל קבוצת יהודים דתיים מול קבוצת ערבים. מה הבעיה? לפעמים גם הקבוצות מתערבבות ולא משחקים יהודים מול ערבים, אלא ערבים ויהודים מול ערבים ויהודים במשחק כדורגל, וכולם נהנים".

שייח' עבאס זכּור במסר מיוחד לגולשי 'כיכר השבת':

"הדת היא הדרך לשלום, וזה המסר שלי לגולשי 'כיכר השבת'. אל תחשבו שהדת המוסלמית היא טרור. אלוקים אוהב שלום, ואחד מהשמות שלו הוא שלום. דתי זה אומר שלום ולא מלחמה".

תודה רבה.

[1] אתר לונדוניסט. וכן ראה במאמרו של יצחק נחשוני, משפחה, ד' שבט תשפ"ג עמ' 39

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
שְׁמּוּרַת עֵינוֹת צוּקִים - עין פשח'ה (צילום: מדריך הטיולים דן קובלסקי)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר