"תפקיד האישה - לדאוג לבעלה, שלא יהיה חסר לו דבר"

ביהדות שמור לאשה מקום של כבוד, אך טופס מבחן שנערך בסמינר ידוע בירושלים מגדיר מחדש את אותו "כבוד". המבחן שהגיע לידי Mame, כולל שאלות בנושאי הבית היהודי, ומציג פרשנות עגומה להשקפה ההלכתית על חיי הזוגיות

Mame, חיה כהן | כיכר השבת |
לפי הפרסום של
יאיר שרקי
בחדשות 2, בין השאלות נדרשו התלמידות להסביר "מהו תפקידה של האשה בעולם" ולהסתמך על הפסוק "לא טוב היות האדם לבדו, אעשה לו עזר כנגדו". אחת התלמידות השיבה כי על האשה "לדאוג לבעלה, שלא יהיה חסר לו דבר". ועל השאלה מדוע האיש זקוק ל"עזר", ענתה: "כי התפקיד שלו ללמוד, והוא לא יכול לעשות את הצרכים של האשה".

בהמשך, הציגה תלמידה דוגמאות כיצד האשה מעודדת ומשמחת את בעלה וכתבה: "מחייכת אליו, נחמדה איתו ודואגת לכל צרכיו". תשובה שקיבלה שלושה סימני וי בתוספת הערה 'יפה!'.

בשאלה נוספת ציינה התלמידה שאשה המספקת לבעלה אוכל וביגוד נחשבת ל"מאירה עיניו ומעמידתו על רגליו" (יבמות כ"ב,ע"ב) וכי זהו התפקיד שלה.

ומהי אשה רעה? "אשה שעורכת שולחן ומקשטת אותו, ושהכינה אוכל ואז בעלה הגיע והיא נכנסה לחדר וסגרה את הדלת", השיבה התלמידה וזכתה בסימון וי ותוספת ההערה 'יפה!'.

(מדובר בנבחנות בכיתה מקדמת של הסמינר, פרט שלא צויין. )

בתגובה לדברים אמרה לאה בלוי: "ילדי כיתות מקדמות מקבלים הנחיות ברורות להתנהגות, גם כשמדובר בדברים שהם לכאורה מובנים מאליהם.

"הילדה החמודה הזו תתחתן עם בחור כמוה, מסגנון דומה, שגם הוא יקבל הנחיות ברורות איך לפנק אותה ואיך לדאוג לה. מהיכרות עם זוגות נשואים כאלה, הם חיים כל כך יפה, דואגים אחד לשני, וזה רק כי הנחו אותם תמים כל כך להעניק בלי חשבון. מובן שאחרי החתונה מלווים אותם, יש סומכים וסומכות שמעורבים בכל מה שקורה, ויש יד על הדופק.

"אני חושבת שנעשה עוול, להראות לכל העולם את המבחן בלי לציין את הנקודה הזו בהבלטה, ובלי להראות מבחן מקביל של בחור בהכנה לחיי נישואין".

יאיר שרקי,בהמשך, הציגה תלמידה דוגמאות כיצד האשה מעודדת ומשמחת את בעלה וכתבה: "מחייכת אליו, נחמדה איתו ודואגת לכל צרכיו". תשובה שקיבלה שלושה סימני וי בתוספת הערה 'יפה!'.,בשאלה נוספת ציינה התלמידה שאשה המספקת לבעלה אוכל וביגוד נחשבת ל"מאירה עיניו ומעמידתו על רגליו" (יבמות כ"ב,ע"ב) וכי זהו התפקיד שלה.,ומהי אשה רעה? "אשה שעורכת שולחן ומקשטת אותו, ושהכינה אוכל ואז בעלה הגיע והיא נכנסה לחדר וסגרה את הדלת", השיבה התלמידה וזכתה בסימון וי ותוספת ההערה 'יפה!'., (מדובר בנבחנות בכיתה מקדמת של הסמינר, פרט שלא צויין. )
‏צילום מסך מתוך הכתבה (אתר ערוץ 2)

אסתי שושן, מנשות "לא נבחרות, לא בוחרות" אמרה: "עצם העניין שבנות בחינוך מיוחד מקבלות מסרים כאלו זה מסוכן ומקומם. הבנות הללו מועדות לניצול והתעמרות זו שערוריה. גם בחינוך הרגיל המסרים הם אותם מסרים העטופים במילים גבוהות .ודווקא מהרצון הזה להשתיק אותנו אנו פועלות למען השמעת קולנו".

הילה פלאח מקו עיתונות הגיבה: "לא מצליחה להבין את יאיר שרקע שחובש כיפה לראשו. מה התועלת לעלות אייטם מסוג כזה בתקשורת הכללית. נראה לך מוזר? מוגזם? רע? הכל יכול להיות נכון. אבל ערוץ 2 הוא לא הכתובת. שלא לדבר על השמטת מידע חשוב שזו בעצם כיתה מקדמת, מה שיכול לשנות את התמונה".

יהודית דלבקוביץ - נצא מתוך נקודת הנחה שמדובר בכיתה מקדמת לבנות עם כושר שיפוט לקוי, וצריכות הכוונה וסיוע בחיי היום יום גם למטלות הרגילות. לכן, המבחן שעל פניו נראה מקומם ואפילו הזוי, אינו ניתן לביקורת ללא הכרת התמונה המלאה. קרי, הבנות ומידת מגבלותן ומידת הצורך להכנתן לחיי הנישואין.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית