ההחרמה, הגזירות ו'הבוס'

יאיר לפיד - בעד או נגד החרדים? שר החוץ בריאיון חג נוקב

הממשלה החדשה שהקים עם בנט והדרת החרדים • גזירת המעונות • הממשלה המנופחת • מגיפת הקורונה ומה ישראלי בעיניו? • רה"מ החליפי ושר החוץ, יאיר לפיד, בריאיון בלעדי לישי כהן (אקטואלי)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: מולי הרשקוביץ)

שלושה חודשים לאחר הקמת הממשלה שהדירה את החרדים ונתפסת ככזו שמצליחה להתאחד רק במה שנגד החרדים ושומרי המצוות, אחד השושבינים המרכזיים שלה, שר החוץ יאיר לפיד בריאיון חג מיוחד ל'כיכר השבת', מספר היכן נכשל, איזה תואר הוא לא אוהב, מי ראש הממשלה בפועל והאם הוא בעד או נגד או החרדים.

במהלך הריאיון מכחיש לפיד כל וטו נגד החרדים ומאשים אותם כי הם עשו ברית עם נתניהו ולכן נותרו בחוץ. בפועל, כפי שנחשף בעבר ב'כיכר השבת', החרדים כלל לא הוזמנו לממשלה ולפי הדיווחים השונים, זאת בעקבות וטו של שר האוצר איווט ליברמן.

כותרות מהריאיון

הממשלה החדשה: "אני מרוצה מהממשלה, מאוד. העברנו תקציב. שיננו את המדיניות הביטחונית. יש פחות שנאה ברחובות, אני מרוצה. לא מנסים לגנוב קרדיט".

המצב הביטחוני: "לא כל מה ישראל עושה היא אומרת שהיא עושה, כן יש שיפור במצב הביטחוני. המדינות שלנו של תגובה חריפה בעזה היא מדיניות נכונה. בלבנון לא הייתה הבלגה, שוב - לא כל מה שהממשלה עושה היא אומרת. עושים פעילויות משמעותיות שלא שומעים עליהם".

מגיפת הקורונה: "אני לא מכיל אף נפטר, צריך להיאבק כדי שמספר המתים יהיה נמוך. ההתפרצות הנוכחית של הדלתא היא לא תופעה אזורית, זה קורה בכל העולם. יש התקפה של נגיף אלים. צריך לאזן בין הכלכלה לבריאות".

האכיפה המוגברת על המגזר החרדי; בין אומן לטורקיה: "אני לא בטוח שההשוואה סבירה, המטרה משותפת - להציל חיים. הרבה מאוד דברים מתקנים בתנועה, אין לי טענה לרגע שאנחנו לא עושים טעויות. התחושה לא נכונה, אף אחד לא מכיל לא את טורקיה ולא את אומן".

ההבדל בין הר הבית לכותל המערבי: "אתה עושה איזונים, אין לאף אחד נוסחה אחת איך לטפל בקורונה, אתה מאזן בין צרכי הביטחון לבן המלחמה במחלה והיכולת לאכוף בשטח. יש תנאים משתנים. אלו לא שאלות פשוטות, אלו שאלות מורכבות. המטרה היא להציל חיים".

הממשלה המנופחת אחרי המתקפות על ממשלת נתניהו גנץ: "זה באמת לא טוב. זה כישלון שלי, אני רציתי לשכנע את כל חבריי להקים ממשלה של 18 שרים, נכשלתי, זה מיותר, יש שרים מיותרים, זה כישלון שלי. אבל לולי זה לא הייתה קמה ממשלה".

מי בעל הבית בממשלה: "ממשלה היא גוף ניהולי וגף ניהולי צריך שיהיה אדם אחד שיוביל אותו, אף אחד לא חושד בי שאיני מעורב, אבל יש בוס אחד".

יאיר לפיד בעד או נגד החרדים: "יש אותי, התיוגים זה דבר שקורה מחוץ לי. אני לא בעד ולא נגד, אף פעם לא הייתי נגד. יש ויכוח עם הפוליטיקה החרדית, לא עם החרדים. אני מאמין שתורה ועבודה אלו לא דברים שסותרים האחד השני, סביב זה יש ויכוחים. זה לא נגד החרדים. הממשלה הזאת לא נגד החרדים".

גזירת המעונות: "זו לא החלטה אנטי חרדית. עידוד יציאה לעבודה זה לא אנטי. זה צעד שמטרתו עידוד יציאה לעבודה. אני לא אומר להם: צאו לעבודה ותפסיקו להיות חרדים. אבל זה שממלה עושה עושה צעדים כדי לעודד יציאה לעבודה - זה בסדר. אני לא מכיר את האמירה של ניר אורבך על החרגת הציונות הדתית. המטרה לעודד את שני ההורים לצאת לשוק העבודה".

החרמת הסיעות החרדיות: "הסיעות החרדיות לא מוחרמות, הם קמו בבוקר ואמרו שיש להם ברית עם נתניהו. אין לי בעיה שהם יצטרפו, אין וטו. יש קווי יסוד. זה היה חד צדדי. לא היה עם מי לדבר, אני חושב שזו טעות. אין לי בעיה שהסיעות החרדיות יצטרפו לממשלה".

החשש החרדי מהממשלה: "אין סיבה שחרדי ירגיש נרדף מהממשלה, לא רודפים אותו. זו גם הממשלה שלו. זו ממשלה גם של החרדים, הציבור החרדי צריך לדעת שאני מייצג אותך. בתור הנציג שלך אני חושב שאני נלחם עבורך, אני חושב שעידוד יציאה לעבודה - זו מלחמה עבורך".

יאיר לפיד ייכנס ללשכת ראש הממשלה? "אני חושב שכן. אני חי עם אנשים שיש לי איתם אמון ושת"פ, גם עם בני גנץ. אני מאמין לאנשים סביבי, זה מאוד יפתיע אותי אם בני גנץ יבריז ברגע האחרון. אם יש אדם שסבל מתרבות ההונאה של הפוליטיקה הישראלית זה בני גנץ. ממה שעשו לו".

תהליך מדיני: "אנחנו בתוך תהליך מדיני. תמיד מתכוונים ב'תהליך מדיני' לשיחות עם הפלסטינים ולהקמת שתי מדינות, זה לא יקרה בהרכב הזה".

מה ישראלי בעינך? "השיחה הזאת, השיחה הזאת, העובדה שאתה ואני יכולים לשבת עם ההבדלים ביננו, זה הכי ישראלי. אנשים שלא בהכרח מסכימים, לשבת יחד, לשאול שאלות קשות, לנסות לענות תשובות, ולצאת מנקודת הנחה שיש פה שני אחים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר