למה החרדים לא מכבדים את החיילים שנפלו על קידוש השם?

נכון, בהוראת הרבנים שלכם, אתם לא מתגייסים לצבא ולא לוקחים חלק בהגנה הפיזית של עם ישראל. החלטתם לקחת על עצמכם את עולם התורה, בסדר, אבל מדוע אתם לא מעריכים את אלו שהקריבו את חייהם כדי שאתם תוכלו ללמוד בישיבות?! אריה יואלי מנסה להבין את הציבור החרדי שלא מאמץ את יום הזיכרון הישראלי.

אריה יואלי | כיכר השבת |

לפחות תנו כבוד למי שמסר את עצמו לעם ישראל

ביום הזכרון מפריעה לי ביותר ההתנהגות החרדית.

לא, אני לא מתרגש מהפרובוקציות של נטורי קרתא, ששורפים דגל ישראל ב´כיכר השבת´ מול עשרות צלמי עיתונות הנהנים מהמחזה. הם לא מפריעים לי. בהפוך על הפוך שלהם, אני יודע שלפחות היום הזה מדבר אליהם.

מפריעה לי האדישות של רוב הציבור החרדי.

עם ישראל מייחד יום אחד בשנה לזכרון יותר מעשרים ושניים אלף מבניו ובנותיו שמסרו את הנפש שלהם למען עם ישראל. כדי שיהודים יוכלו לחיות כאן בארץ הזו, בין החיות הרעות שמבקשות לטרוף אותו.

נכון, בהוראת הרבנים שלכם, אתם לא מתגייסים לצבא ולא לוקחים חלק בהגנה הפיזית של עם ישראל. החלטתם לקחת על עצמכם את עולם התורה, בסדר, אבל מדוע אתם לא מעריכים את אלו שהקריבו את חייהם כדי שאתם תוכלו ללמוד בישיבות?!

כבר דוד המלך קבע את הכלל, המחלק את השלל במלחמה בין אלו שיצאו למלחמה לבין כוחות העורף: "כְּחֵלֶק הַיֹּרֵד בַּמִּלְחָמָה וּכְחֵלֶק הַיֹּשֵׁב עַל הַכֵּלִים יַחְדָּו יַחֲלֹקוּ". החלטתם כי אתם היושבים על הכלים, ואינכם מסכנים את הנפש, מדוע אתם מתעלמים מהחלק היורד במלחמה?!

שמא תאמרו, לא כל החיילים שומרי תורה ומצוות, לא כולם אפילו יהודים? על כך כבר אומר התלמוד: "שמעתי שהיו אומרים: אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו, ושמעתי שהיו אומרים: הרוגי מלכות - אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתן." שימו לב כי התלמוד משווה בין לומדי התורה לבין הרוגי מלכות.

ומיהם אותם הרוגי מלכות? אומר התלמוד הרוגי לוד! לולינוס ופפוס, שני גויים שמסרו את נפשם כדי להציל את עם ישראל. רבותינו משווים בין שני גויים לבין מי שבא לעולם הבא ותלמודו בידו. אז אם האמוראים נתנו כבוד לאותם חללים, גם הציבור החרדי יכול.

ביום הזכרון, אני פונה לציבור החרדי להתעורר. לצאת מהאדישות ושלוות הנפש, בה עובר לידו היום בו מתייחדים עם זכרם של הרוגי המלכות.

הפרישה הזו מדרכי ציבור, ואי ההשתתפות בצער, חמורה יותר מחילול שבת או אכילת טריפות. עבירות אלו חמורות, אבל לעושה אותם יש חלק לעולם הבא.

כדאי לזכור ביום שכזה את דברי הרמב"ם בהלכות תשובה:

"הַפּוֹרֵשׁ מִדַּרְכֵי צִבּוּר - אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא עָבַר עֲבֵרוֹת, אֶלָּא נִבְדַּל מֵעֲדַת יִשְׂרָאֵל, וְאֵינוֹ עוֹשֶׂה מִצְווֹת בִּכְלָלָן, וְלֹא נִכְנָס בְּצָרָתָן וְלֹא מִתְעַנֶּה בְּתַעֲנִיתָן, אֶלָּא הוֹלֵךְ בְּדַרְכּוֹ כְּאֶחָד מִגּוֹיֵי הָאָרֶץ, וּכְאִלּוּ אֵינוֹ מֵהֶן, אֵין לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא."

==

אריה יואלי הוא עורך האתר "סרוגים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר