שינוי מרענן

הטרנד החדש: החנויות חוזרות אל מרכזי הערים

ההבנה כי אנשים לא מעוניינים יותר להטלטל לקניונים מרוחקים אלא מעדיפים לקנות מתחת לבית הביאה לתכנון מחדש: מרכזי מסחר המשולבים עם בנייני מגורים (נדל"ן, מקודם)

אילוסטרציה (צילום: יח"צ)

לאחרונה חל שינוי מרענן בתכנון הערים בישראל. במשרד השיכון החלו להוציא יותר ויותר מכרזים הכוללים "עירוב שימושים". במקום להפריד בין אזורי המגורים לבין אזורי המסחר והתעסוקה, מה שדורש לא פעם שימוש ברכב פרטי ובזבוז של זמן רב בפקקים, כיום מעדיפים לבנות מתחמים שכוללים את כל מה שצריך: דירות, חנויות, ומסחר.

מגמת עירוב השימושים אינה המצאה מודרנית והיא מהווה "חזרה לעבר", בו מיקום החנויות היה ממש מתחת לבית, או במרחק הליכה קצר. בשנות ה-90' הוקמו בערים החדשות מתחמים הכוללים הפרדה ברורה בין הייעודים השונים של כל בניין: המסחר עבר לקניונים סגורים בתוך הערים או למתחמי מסחר פתוחים מחוץ לערים, המשרדים עברו לבניינים נפרדים באזורי תעסוקה ושכונות המגורים הפכו ל"ערי שינה". דוגמה בולטת לכך היא העיר מודיעין.

בשנים האחרונות חזרה המגמה של תכנון מרכזי מסחר ומשרדים שכונתיים ובניינים הכוללים עירוב שימושים, תוך נקיטת אמצעים טכניים מתקדמים למניעת הפרעות בין השימושים השונים. בצורה זו כך משמרים מרקם עירוני עם רוח תוססת ונהנים מתנועה ערה של עוברים ושבים, שרובם מקומיים.

נציין כי כיום האדריכלים למדו לתכנן את הבניינים משולבי המסחר בצורה כזאת שהמסחר והמגורים מתקיימות כשתי מערכות נפרדות. החניה למחסר הרחוב ממוקמת על הרחוב או בחניון נפרד מחניות הבניין עצמו. גם התשתיות השונות כמו חשמל מים וגז נפרדות לחלוטין. הכניסות לבניינים שפעם עברו דרך החנויות והיוו מטרד, ממוקמות כיום מן הצד כך שאין שום הפרעה או התנגשות בין הדיירים שנהנים ממסחר נגיש מתחת לבית ובין איזור המסחר שפועל כיחידה סגורה.

"לאחרונה הרבה מכרזים יוצאים עם עירוב שימושים, מגורים ןמסחר, ואנחנו מאוד מאמינים בקונספט הזה", אומר אלי רייסנר, סמנכ"ל השיווק של קבוצת רייסדור, "אנשים היום עברו לחלוטין למסחר רחוב והרבה פחות למרכזים מסחריים כמו קניונים. זו תופעה שהתחילה עוד לפני הקורונה והתעצמה עוד יותר אחריה. אנשים רוצים את החנות לידם, אוהבים שהחנויות נגישות ליד הבית ולא צריכים לנסוע למקומות מרוחקים ולחפש חנייה במשך דקות ארוכות"

רייסנר מוסיף "יש ביקוש חזק מאוד לחנויות הללו גם מצד בעלי חנויות שנוטשים את מרכזי המסחר אפילו רשתות ביגוד ופארם שפעם מצאנו רק בקניונים, מבינות את הפוטנציאל העצום של קניות מחת לבית ועוברות לשם. יש גם הרבה משקיעים שמבינים שזה התחום החם, ומבינים שהשקעה בחנות תניב להם תשואה הרבה יותר גדולה מהשקעה דומה שנדל"ן למגורים".

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר