כתום מתוק ובריא: אפרסמון נגד סרטן

הוא מחזק את הגוף, מונע סרטן, ויש בו שלל מרכיבים בריאים שישפרו לכם את ההרגשה במהלך היום. מדור צרכנות נבונה בכתבה שנייה בסדרה על פירות החורף (צרכנות נבונה)

שושי מילר | כיכר השבת |
יופי של פרי יופי של בריאות (צילום: shutterstock)

עונת האפרסמונים הגיעה ודוכני הפירות הפכו לצבעוניים מתמיד. אני תמיד מאושרת למראה הכתום-הכתום הזה, בעיקר בשעת דיאטה. ככה תמיד כשבא לי משהו מתוק אני יכולה להגניב פלח אפרסמון שמספק את הסחורה. אך אם פעם חשבתי שאפרסמון הוא פתרון טוב לדיאטה אך גם לא בריא במיוחד, היום, לאחר מחקר מעמיק הסתבר לי שאפרסמון בריא הרבה יותר ממה שאי פעם חשבתי.

מחקרים שנעשו על הפרי הכתמתם, מראים כי הוא עשיר בכמות הקארוטנואידים, הידועים בהשפעתם החשבוה על הורדת הסיכון למחלות לב ולסוגי סרטן מסויימים. עוד נמצא כי האפרסמון משפר את פעילות המעיים, מפחית סיכון לסרטן המעי הגס למחלות כלי דם ואף לטרשת עורקים.

התכולה הגבוהה של סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון, מינרלים ויסודות קורט באפרסמון, הופכת את האפרסמון לפרי מוביל בתזונה מונעת מחלות לב. מרבית נוגדי החמצון מצויים בקליפה, לכן חשוב לאכול את האפרסמון בשלמותו".

למרות השם הרע שיצא להם בגלל מקרים בודדים, אפרסמונים דווקא כן בריאים למערכת העיכול, במיוחד במקרה של עצירות. הם רק לא מומלצים לאנשים שעברו ניתוחי קיבה כלשהם.

אפרסמון: ערך תזונתי מיוחד

הערך התזונתי של האפרסמון: 100 גרם אפרסמון מכיל בערך 70 קלוריות, עם שפע ויטמין A, חומצת פולית ואשלגן. הוא גם מכיל כמויות די קטנות של ויטמיני B, סידן, מנגון, זרחן ואבץ.

מקורו של האפרסמון באזור סין, שם הוא מהווה מאכל מסורתי ופופולרי בראש השנה הסינית, וביפן – שם הוא נחשב לפרי הלאומי. זן מיוחד של אפרסמון גדל פעם גם בארה"ב, והאינדיאנים קטפו, ייבשו ואכלו אותו כמו תאנים, אך רוב האפרסמונים שגדלים שם כיום הם מהזן היפני שהובא לארה"ב על ידי רב חובל בשנת 1856.

בארץ פיתחנו זן הידוע ואהוד בעולם כ"Sharon Fruit" שנאכל לאחר הבחלה, בעודו מוצק, בניגוד לזני אפרסמונים אחרים המתרככים בהבשלתם ונאכלים עם כפית. כמו הזן היפני, הוא מאופיין בצורת הכוכב במרכז כאשר נפרס לרוחבו בקליפה.

מה עושים איתם?

בארצות שונות נהוג להכין מהאפרסמון פודינג אפוי, אך אפשר גם להוסיפו לדברי מאפה כמו עוגות ומאפינס, לסלטי פירות, וגם לשלב אותו עם אבוקדו ורוטב וינגרט ועם טעמים נוספים כמו מנגו, ופפאיה, פרי הדר וגם זנגביל טרי. קניתם יותר מדי אפרסמונים? אפשר להקפיא אפרסמונים בשלים עד ל-3 חודשים ולאכול אותם חצי-מופשרים כמו גלידה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר