"החיסון הכלי היעיל ביותר"

אזהרת אמ"ן: "הסרת הסגר - תוביל לעליה חדה בתחלואה"

בדו"ח מיוחד מזהירים מומחי אמ"ן כי הסרת מגבלות הסגר יחד עם התפוצה של המוטציה הבריטית - יובילו לעלייה חדה בתחלואה, למוות אצל אלו שלא מתחסנים ולעומס רב על מערכת האשפוז (בארץ)

הלווית נפטר 'קורונה'. ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הסרת מגבלות הסגר יחד עם תפוצתו הנרחבת של הווריאנט הבריטי (המוטציה הבריטית) צפויות להוביל בשבועות הקרובים לעליה חדה בתחלואה - שכבר עתה גבוהה מאוד, כך מזהירים מומחי אמ"ן בדו"ח מיוחד.

בדו"ח המיוחד שפרסמו במסגרת "מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה", כותבים המומחים כי "התחלואה במדינה מפושטת מאוד וצפויה להתרחב עוד יותר לאחר הסרת הסגר ולאור נוכחותו של הוריאנט הבריטי המדבק בהרבה, עובדה אשר תגביר את הסבירות בכל מפגש להידבק בנגיף".

המומחים מוסיפים כי אמנם "החיסון הינו הכלי היעיל ביותר להפחתת תחלואה קשה, אך ישנה אוכלוסייה רבה (גם בגילאי הסיכון) שאינה מחוסנת או אינה מחוסנת באופן מלא, אלו עלולים לחלות קשה ולמצער אף למות".

"בנוסף, התחלואה הנרחבת, עלולה לייצר עומס רב על מערכת האשפוז, המתוחה עד דק כבר עתה", מתריעים המומחים של אמ"ן.

לאור זאת הם ממליצים בראש ובראשונה למירב הציבור ללכת להתחסן. יתר על כן, מומלץ (גם עבור מחלימים ומתחסנים) להקפיד על הנחיות הריחוק החברתי, להימנע מהתקהלויות, לעטות מסכות תקניות, לשמור על בידוד גם בבית וללכת להיבדק בעת הצורך.

בדו"ח מסבירים המומחים כי הגל השלישי של הקורונה מכה "בעוצמה רבה" במדינת ישראל, ומאופיין בתחלואה ארצית נרחבת, מפושטת וחסרת תקדים, בכלל המגזרים והאזורים.

הם מציינים כי בחודש ינואר לבדו, מניין הנפטרים עמד על 1430 בני אדם, וזאת חרף מגבלות משמעותיות ונרחבות שהושתו על הציבור, בפרט בתחומי החינוך והמסחר. "עם זאת", הם מדגישים, "מגבלות אלו, לצד מבצע ההתחסנות הנרחב, ללא ספק הצילו חיים רבים, סייעו בבלימת התחלואה והתמותה ומנעו את נסיקתן למימדים שהיו עלולים לאתגר מאוד את מערכת הבריאות. אך בניגוד לסגרים קודמים, מגבלות אלו לא הובילו להורדה מספקת של התחלואה".

המומחים טוענים כי "אחד הגורמים המרכזיים לכך הוא הווריאנט הבריטי אשר חדר לישראל מחו"ל, כנראה כבר בסוף חודש נובמבר האחרון ובמהרה הפך לזן הדומיננטי, שאחראי כנראה ל-70-80% מהתחלואה הארצית כיום. זן זה מדבק יותר ב-50% ביחס לזנים מוקדמים יותר, ותפוצתו הנרחבת בישראל משפיעה מאוד ותוסיף להשפיע על דינמיקת המגפה בארץ. בשל כושר ההדבקה הגבוה (חוצה הגילאים) של הווריאנט הבריטי, גברה מאוד ההדבקה בכלל האוכלוסייה ובכך גם בקרב הצעירים, ובפרט בקרב ילדים, ביחס למוכר בעבר (להם אין חיסון זמין בעת הנוכחית)".

מומחי אמ"ן מצטטים מחקרים חדשים מהם עולה כי ייתכן שזן נגיף זה אף קטלני יותר (בכ-30% יותר), אך מדגישים כי "הדבר טרם הוכח". הם מוסיפים כי "באם הדבר נכון, אפשר שהזן הבריטי הוא שהאיץ את תמותת חולי הקורונה בארץ ואת מגמות התחלואה הקשה, הן בשל הגדלת היקף ההדבקות והן בשל השראת מחלה חמורה יותר בנדבקים, ביחס לזנים קודמים". באשר לעלייה בתחלואה הקשה בקרב צעירים ונשים היריון, הם מציינים כי יתכן וזו נגרמה בשל המוטציה הבריטית.

הם מציינים כי "תכונותיו של הזן הבריטי מקשות מאוד על הכלת המגיפה בהשוואה לעבר, גם בעת החלת צעדי ריסון נוקשים וממושכים. מגמה זו ניכרת היטב במדינות באירופה.

"לאור נוכחות נרחבת זאת של הוריאנט הבריטי ובמצב הנוכחי בו ישנם עדיין אלפים רבים של מאומתים חדשים ביום", מדגישים שוב המומחים, "פתיחת הפעילות המתוכננת של המשק, צפויה להוביל לעליית התחלואה ולהצטברותם של אלפים רבים ואף עשרות אלפי מאומתים חדשים ביום ללא צעדי ריסון נוספים".

"למרבה הצער, העלייה הצפויה בהיקף ההדבקות תגביר את מספר מקרי התחלואה הקשה והתמותה, גם בקרב פחות מבוגרים (40-59), ובפרט בקרב אלו שטרם התחסנו", כאשר נכון לעת כתיבת המסמך – מעל 180 אלף מבני ה-60 ומעלה כלל לא התחסנו ועוד מעל 200 אלף שטרם עברו שבעה ימים מקבלת המנה השנייה ורובם אף טרם קיבלו מנת חיסון שנייה.

"העלייה החדה הצפויה בתחלואה עלולה להגביר את העומסים הכבדים הקיימים ממילא על מערכת הבריאות ובכך לאיים באופן ממשי על יציבותה – על כל הכרוך בכך", מתריעים מומחי אמ"ן.

הם מוסיפים כי "במצב זה, הדרכים המרכזיות לצמצום התחלואה נותרו התחסנות ושמירה על כללי מניעת הדבקה בדגש על עטיית מסכה והימנעות מהתקהלויות, ובפרט בחללים סגורים. לאור זאת, מתחדדת כעת יותר מאי פעם חשיבותן של האחריות האישית, הערבות ההדדית וההקפדה על יישום ההנחיות במרחב הציבורי, מצד כל אחת ואחד מאיתנו".

ומה ההמלצות?

הראשונה, להתחסן. הם מציינים כי הנתונים שמצטברים בארץ ובעולם מעלים כי "החיסון מפחית דרמטית את הסיכון להזדקקות לאשפוז, מחלה קשה ולמוות". בנוסף, מחקרים חדשים מעלים כי החיסונים יעילים מאוד גם מפני הזן הבריטי ואף צפויים לספק הגנה מצויינת מפני תחלואה קשה ותמותה הנגרמות גם על ידי ווריאנטים נוספים המוכרים כיום. "חשיבות ההתחסנות מתחדדת מאוד למול העליה הצפויה בהדבקות על רקע היציאה מהסגר", הם מדגישים.

עוד הם ממליצים על "צמצום מגעים" - לצמצם ככל הניתן מפגשים בלתי חיוניים עם מי שאיננו מהמשפחה הגרעינית, וכן לא לשהות בביתו של אחר שלא לצורך, להעדיף עבודה מהבית כשהדבר מתאפשר למול המעסיק וכדומה. כמו כן מומלץ להקפיד על עטייה נכונה של המכסות - כיסוי מלא של האף והפה.

כמו כן להימנע משהייה שלא לצורך בחללים סגורים, במידה ושוהים בחללים סגורים מומלץ להקפיד על אוורורם ולעטות היטב מסיכות. כמו כן להימנע ככל הניתן מכל התקהלות ולהקפיד על בידוד ולהיבדק בעת הצורך.

החל מהבוקר (ראשון) בשעה 07:00 נכנסו לתוקפן ההנחיות החדשות במסגרת המאבק בנגיף ה'קורונה', ובהן שורת הקלות בסגר השלישי, שהחלו הבוקר.

מוסדות החינוך יישארו סגורים - לפחות עד יום שלישי בבוקר. הערב ב-17:00 השרים יתכנסו לישיבה נוספת, לדיון על פתיחת מערכת החינוך. משרד הבריאות הציע לפתוח גני ילדים, כיתות א' עד ד' וכיתות י"א וי"ב שמתכוננים לבחינות הבגרות - אך רק בערים ירוקות וצהובות. המשמעות: הלימודים יפתחו רק ברבע מהיישובים במדינת ישראל. משרד החינוך, מנגד, מעוניין בפתיחה נרחבת יותר של המוסדות, וכך גם מסתמן לפי המתווה שגובש, הלילה.

בנתיים, אפשר לצאת חופשי מהבית - לכל מרחק שתרצו, וניתן גם לבקר בבתים של אחרים. מקומות עבודה ללא קבלת קהל יפתחו וכך גם בתי עסק שעובדים במתכונת של "אחד על אחד". כמו כן נתין להזמין "טייק אוויי" ממסעדות, לצאת לטייל ולשהות בצימר עם בני המשפחה הגרעינית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר