"אפלית החרדים בתוכנית דירות ללא מע"מ של לפיד לא תעבור את מבחן בג"צ"

משפטנים וכלכלנים: תוכנית דירות ללא מע"מ של שר האוצר יאיר לפיד המפלה את החרדים לא תעבור את מבחן בג"ץ: "קשה לראות את מי שדוגל בשוויון מגן על חוק אי שוויוני" (חרדים)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
יאיר לפיד: (צילום: פלאש 90)

גורמים במגזר החרדי טענו אתמול (שלישי) כי שר האוצר יאיר לפיד מפלה שוב בין אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית. כל זאת לאחר שפורסמה החלטתו לנקוט בצעד משמעותי להורדת מחירי הדירות, אך הקריטריונים לכך, מפלים לרעה הן הציבור החרדי והן את הציבור הערבי בישראל.

לפי תכנית לפיד, כפי שנחשפה ב"ידיעות אחרונות", זוג צעיר שירכוש את דירתו הראשונה מקבלן, יזכה להנחה של 18 אחוזים, כאשר המע"מ על הדירה יעמוד על 0%.

עורכי דין חרדים ושאינם, כלכלנים ופוליטיקאים רבים תמימי דעים כי תוכניתו של שר האוצר לא תעמוד במבחן בג"צ לאור האפליה הברורה בין החרדי לשאינו.

עו"ד חיים שטיינברגר, סבור כי התוכנית לא תעבור את מבחן בג"צ: "האם החוק שמנסה השר לפיד להעביר יעמוד במבחן בגץ? לדעתי הצנועה, לא". הפרקליט מביא לכך דוגמה מדבריה של נשיאת בית המשפט העליון דאז, דורית ביניש בהחלטה בנושא חוק טל: "נשוב ונדגיש כי חקיקה המנציחה את הפערים והפגמים של העדר השוויון בהיקף שבו הם נחשפו במצב הקיים אינה יכולה לעמוד".

"כלל הוא. ככל שהקריטריונים נוקשים יותר, ככל שהם ממעטים אוכלוסיות גדולות יותר, כך גדל הסיכוי להתערבותו של בגץ בסעיפי החוק ולעתים אף להורות ביטולו ממש". הוסיף שטיינברגר.

הפרקליט שבחן היטב את הנושא הבעייתיות שבחוק, אומר כי לאחר בדיקה מתברר כי רק אלפים בודדים הם אלו שייהנו מההטבה: "במקרה זה, המדובר בהטבה, הניתנת באופן שרירותי ולא שוויוני למגזר מסוים מאוד. הקריטריונים ממעטים בין היתר את האוכלוסייה הערבית, בני זוג חשוכי ילדים, רווקים וכל מי שלא שירת בצבא ובשירות לאומי. למעשה קלסתרונו של אותו ישראלי שיהנה מן החוק מתבהר יותר עם בכל סעיף וסעיף. ניתן לצייר בקלות את אותם אלפים בודדים של ישראלים "טובים" אליהם מכוון השר לפיד את החוק עצמו. וזו אפליה".

"אני מתקשה לראות את השר לפיד, באמצעות יועציו המשפטיים, מגן בבג"צ על חוק כה מפלה, כאשר דגלי הענק, אותם דגלי 'שוויון בנטל' בהם נופפו חברי יש עתיד, טרם אוחסנו במחסנים. הרי כל בר דעת מבין כי השוויון בנטל לא נגמר בלשכת הגיוס. השוויון בנטל המס הוא לא נטל?". הוא תוהה.

העו"ד מסכם: "נהיר וברור גם, כי התזמון של העלאת ההצעה, כשבוע לאחר אישור החוק לשוויון בנטל בכנסת, אינו מקרי. הרי מהיום כל חרדי חיב בשירות צבאי, כך שלכאורה ההטבה המוצעת אינה מפלה אותו...".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר