מצוקת הדיור

החלום לקנות דירה מתרחק מהמגזר החרדי: "אין שוויון"

משבר הדיור במגזר החרדי חריף. למרות זאת, תוכנית הדיור של יאיר לפיד מפלה חרדים. זוגות צעירים מהמגזר מדברים: "מה יאיר לפיד רוצה מאיתנו?, נכון שיש בינינו וויכוחים על נושאי דת. אבל האם בגלל שאני נאמן לערכים שלי אני אמור לא לממש את החלום לרכוש דירה? אני לא שווה בין שווים" (חרדים, בארץ)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90, למצולמים אין קשר לכתבה)

תוכנית הדיור ללא מע"מ, מסננת במתכונתה הנוכחית מתוכה את האוכלוסייה החרדית והערבית. זוגות צעירים חרדים שהמתינו בציפייה לתכנית שתיתן מענה משמעותי למצוקה הדיור הקשה השוררת במגזר החרדי, שוב התאכזבו.

חלומם של הצעירים החרדים לקנות דירה התרחק שוב. תקוותם ששר האוצר יבין כי גם להם מגיעה הזכות הבסיסית לקורת גג - התבדתה.

יעקב, נישא לפני שנתיים ימים, הוא כמו חבריו הרבים מתגורר בשכירות, בדירת חדר בעיר הדרומית נתיבות. הוא הדרים 110 ק"מ מעיר מגורי הוריו בני ברק בכדי שאת הפרש השכירות מדירת חדר בעיר זו הוא יוכל לחסוך לרכישת דירה משלו. עם פרסום התוכנית של לפיד, חשב הוא כי סוף סוף הוא ואשתו יוכלו להגשים חלום. חלום בסיסי. אך החלום נגנז שוב כשהבין שהוא בחוץ. הוא ורוב חבריו החרדים.

בשיחה עם "כיכר השבת" יעקב, אברך ואב לבת, תוהה האם הסנקציות מצידו של שר האוצר - מגיעות בעקבות מלחמת הערכים עימו "אני לא מבין מה רוצה מאיתנו שר האוצר, נכון שיש בינינו וויכוחים על נושאי דת ומדינה אבל למה במלחמה הקיומית הזו יש סנקציות מצידו, האם אנחנו לא שווים?, האם בגלל שאני נאמן לערכים שלי ולא מתגייס לצבא, אני עלול לא לקבל הטבה שהייתה מאפשרת לי לקנות בית?".

יעקב חושש כי גם ילדיו לא יוכלו לרכוש דירה כפי שהוא עצמו לא יכול להרשות לעצמו במצב הכלכלי הסבוך בו הוא נמצא: "היום אני טרוד מה יקרה עם ילדיי לעתיד, האם גם הם לא יוכלו לקנות דירה משלהם? האם בגלל שאבא שלהם צריך להיטלטל מדירה לדירה גם הם יצטרכו להיות כך. הרי אם עכשיו קשה לקנות דירה במדינת ישראל למה שבעוד עשרים שנה המצב ישתנה במדינה ואחרים יוכלו לקנות דירה?".

נזכיר כי קבינט הדיור אישר אתמול (ב') פה אחד את שתי התוכניות של שר האוצר יאיר לפיד להוזלת הדיור - האחת למתן פטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה, והשנייה להקמת צוות לניסוח מכרזי "מחיר מטרה" מוזלים. לדברי שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, התוכנית המפורטת למכרזי מחיר מטרה תוגש מיד אחרי פסח. כמו כן אישר הקבינט פה אחד את ההצעה לחובת דיווח למי שיש לו דירה שנייה. בשעה זו ממשיך הקבינט לדון בהצעת החלטה של חוק שכירות הוגנת. ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, המשתתף גם הוא בדיון, הציג לשרים מצגת לתמיכתו בהצעה.

במהלך הדיון אמרה נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג: "אני רוצה להקדים ולומר שהבעיה היסודית של הדיור היא בהיקף ההיצע. הגדלת ההיצע כפי שמסתמנת בשנתיים האחרונות עם דגש על אזורי הביקוש היא בכיוון הנכון". לגבי קביעת מחיר המטרה אמרה פלוג כי "זה יעזור בהגדלת ההיצע וישלח מסר אמין לציבור שהממשלה פועלת להורדת מחירים גם במחיר איבוד הכנסות".

באשר לסוגיית הפטור ממע"מ, אמר פלוג: "ישנם חסרונות. יישום התוכנית יגדיל את הביקוש לדירות חדשות. ככל שההיצע קשיח יותר יהיה לחץ על המחירים - ובהיעדר פיקוח על המחירים חלק גדול מההטבה יגיע לרוכשים. הפיקוח הוא בעייתי - עודף הביקוש החריף יתמרץ חלק מהרוכשים לשלם בצורה עוקפת וייצור שוק שחור כדי לקבל את ההטבה".

עוד אמרה פלוג: "הקריטריונים שנקבעו לזכאות לא מיטיבים עם האוכלוסיות החלשות, ועליית המחירים שתיגרם תקשה על המשפחות החלשות עוד יותר. מדובר בהטבה פרמננטית. מכיוון שמדובר בחקיקה, גם אם יתברר בעתיד שההטבה אינה מועילה, המציאות הפוליטית לא תאפשר לבטל את ההטבה, כפי שלא ניתן היום לבטל פטורים כגון מע"מ על אילת".

לדבריה, "לצעד יש עלות תקציבית גדולה וצריך למצוא מקור מימון. סביר שבמרוצת הזמן יגדל הלחץ להרחיב את הזכאים. צריך לציין מאיזה מס יממנו את ההטבה. הפטור המוצע יגביר את הלחץ על הוספת פטורים נוספים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר