הפתרון? אין

שלושת הפרדוקסים שאנחנו לא רוצים לפתור: הישראלי, הדתי והאתי • גם 'בצלם' וגם 'להבה', גם נחמיה שטרסלר וגם האדמו"ר מסאטמר, גם הנח"ל החרדי וגם עיתון 'הפלס' (טור אישי)

הרב אליהו ישראלי | כיכר השבת |
כותב השורות (צילום: שלמה פוזנר)

הפרדוקס הישראלי

אם היה הימין שש אלי קרב, והשמאל היה מתון ברצון זה - ניחא

אם השמאל היה דואג לשלום הפלסטינאים, והימין היה מתון בדאגה הזו - ניחא

אך מה עושים כאשר צד ימין רוצה מלחמה, ורוצה לנצח בה, וצד שמאל מגלה רחמים על ילדים, על חלשים ועל פגועים -- והצד החלש הוא הצד הפלסטיני?

• • •

אם רק יאות השמאל לקבל כערך גם את הנאמנות למסורת, לעם, לזהות, לסובייקט---

אם רק יאות השמאל לקבל את הצדק כאמת מכרעת, ולא רק את השלום---

אם רק יאות השמאל להכיר באהבת העם והארץ כערך ---

יגמר הוויכוח

אם רק יאות הימין הקיצוני לחמול על ילד פלסטיני שנהרג או נפצע, חמלה פשוטה, טבעית, בלי מגמה וכיוון פוליטיים--

אם רק יאות הימין לקבל את אהבת האדם כערך---

אם רק יאות הימין לקבל סדר היררכי בו אדם קודם לאדמה---

אם רק יודה הימין שיש לפלסטינאים מה לומר, והם לא באו רק כדי להרוס את העולם---

ייגמר הוויכוח

אך מה עושים כשגם ארגון בצלם וגם ארגון להבה, פועלים בשם טובת העולם ותיקונו?

הפרדוקס הדתי

אם היה החרדי מודה לה׳ הנוצח מלחמותינו וכבש את ישראל לפני הפלמ״ח - והחילוני היה אומר שגם הפלמ״ח עזר - ניחא

אם היה החילוני טוען שצה״ל נוצח את הקרבות, והחרדי היה אומר שהקדוש ברוך הוא מסייע בידם - ניחא

אך מה לעשות כשהחרדי אומר שלא צריך צבא בכלל, והתורה לבדה מגינה, והחילוני אומר שרק הצבא והמדינה מנהלים את חיינו ואין מקום לבורא ולתורתו?

• • •

אם רק יאות החרדי להודות להשם המלמד ידיו לקרב, אצבעותיו למלחמה---

אם רק יאות החרדי להודות בטובה שעשה עימו הקדוש ברוך הוא והביאו לארץ ישראל---

אם רק יאות החרדי להכיר בטובת חייל שלחם בקרב---

ייגמר הוויכוח

אם רק יאות החילוני להכיר בעשיה רוחנית למען חוסן לאומי כדבר המשפיע על ניצחון---

אם רק יאות החילוני להודות בעשיה הערכית של החרדים למען ההיסטוריה הלאומית ולמען עתיד העם---

ייגמר הוויכוח

אך מה לעשות שגם נחמיה שטרסלר וגם האדמו"ר מסאטמר פועלים בשם טובת העולם ותיקונו?

הפרדוקס האתי

אם היה העובד טוען שסדר העולם הוא כזה שיש לעסוק במלאכה ובנטל ציבורי, והלומד היה מגביל זאת בקבלת מלכות שמים - ניחא

אם היה הלומד טוען שסדר העולם הוא לימוד תורה ושמירת מצוות, והעובד היה מגביל את זה בחובת השתדלות מוגברת - ניחא

• • •

אך מה עושים כאשר העובד אומר שהלומדים חיים הפך הקיום הטבעי, והלומד טוען שרק התורה והעסק בה הם החיוב היחיד של האדם בעולמו, ואין עליו שום עול נוסף?

• • •

אם רק היה העובד מבין, שאמנם בהיסטוריה האנושית היו גדולי עולם עוסקים במלאכה, אך כולם עסקו גם בעבודת הקודש - ובלעדיה אי אפשר---

אם רק היה העובד מקבל סדר בו תרומה לציבור אינה נמדדת במידת הסכנה, אלא במידת העשייה, ושמהנדס תוכנה או תלמיד ישיבה מציל חיים כמו חייל קרבי או יותר---

אם רק היה העובד מודה, כי כל עוד ישנם כאלה שעוסקים רק בקיום הטבע, מוכרחים להיות גם מי שעוסקים רק בקיום הרוח---

ייגמר הוויכוח

אם רק היה הלומד מכיר בכך שעסק העולם מוטל על כתפי האנושות---

אם רק היה הלומד מודה שישנה עשייה רוחנית גם מחוץ לחצר שלו---

אם רק היה הלומד מקבל את העוסק בקיום העולם כאדם בעל דרגה---

ייגמר הוויכוח

אך מה לעשות שגם הנחל החרדי וגם עיתון "הפלס" פועלים בשם טובת העולם ותיקונו?

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר